سومین بسته ی خبری – انتخاباتی خوزستان؛ از ریزگردهای انتخاباتی! و تشمال نوازی تا بیانیه های عدم انتساب به جریان های سیاسی و اختلاف در اردوگاه اصلاح طلبان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: روز سوم تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در اهواز و دیگر شهرستانهای خوزستان با شرایط بد جوی و طوفان گردو غبار همراه شد .

سارا ممبینی: روز سوم تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در اهواز و دیگر شهرستانهای خوزستان با شرایط بد جوی و طوفان گردو غبار همراه شد .در این روز ریزگردها علاوه بر اینکه مدارس خوزستان را تعطیل کرد در برگزاری نشست های تبلیغاتی- انتخاباتی کاندیداها نیز بی تاثیر نبود .همچنین دست خاک و طوفان بر پوسترها و بنرهای تبلیغاتی سطح شهر نیز کشیده شد و بر زحمت مسئولین ستادها در خوزستان افزود . گفت و گو ها و شنیده های ما در روز سوم تبلیغات کاندیداها در خوزستان حکایت از این دارد که:
 *شبکه های مجازی به عنوان ابزاری قدرتمند در حوزه ی اطلاع رسانی و تبلیغات در این دوره از انتخابات به شمار می آیند و جای خود را بیش از پیش در میان کاربرانی که از این شبکه ها استفاده می کنند، باز کرده اند.
* ستاد هنرمندان ائتلاف اصلاح طلبان خوزستان با انتشار اولین بیانیه ی خود از هنرمندان خوزستان برای پیوستن به این ستاد دعوت به عمل آورده است و شعر خوانی ، اجرای موسیقی و تئاترهای خیابانی به همراه برگزاری مراسم سخنرانی را از ویژه برنامه های ستاد هنرمندان در دوران تبلیغات برشمرده است.
 * دکتر شمس الله بهمئی کاندیدای حوزه ی انتخابیه ی رامهرمز و رامشیر عصر امروز در جمع مردم رامشیر با اظهار اینکه ما نیازمند انسجام ملی برای پیشبرد اهداف دولت تدبیر و امید می باشیم ، گفت:انتظار دارم مردم رامهرمز و رامشیر با انصاف به عملکرد ۴ ساله ی گذشته من نگاه کنند ، مشکلات را درک کنند و تلاش ها را هم ببینند. سخنرانی کاندیدای مورد حمایت ائتلاف اصلاح طلبان خوزستان در این شهر ، با استقبال مردم رامشیر روبه رو شد.
 *رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان خوزستان در گفت و گویی کوتاه با پانا حمایت اصلاح طلبان خوزستان از سید احمد موسوی را تکذیب کرد و گفت که لیست مورد حمایت اصلاح طلبان خوزستان هیچ تغییری نداشته است . وی با تاکید بر اینکه همه باید به پیروزی جریان اصلاح طلبی کمک کنند ، اضافه کرد: باید تفکر” هر شهروند یک ستاد ” را در جامعه تقویت کنیم و به کمک ستاد مرکزی اصلاح طلبان بشتابیم.
 * با توجه به اقبال عمومی نسبت به لیست اصلاح طلبان در اهواز و شهرستانها، هنوز پوستر و بنری از این کاندیداها توسط ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در خوزستان منتشر نشده است و جای خالی این نوع تبلیغات به وضوح مشهود است.
 * مرضیه امیری ، دبیر حزب ندای ایرانیان در خوزستان، با تاکید بر اینکه برنامه های انتخاباتی حزب ندای ایرانیان در راستای همکاری با شورای سیاستگذاری و ائتلاف اصلاح طلبان است ، گفت که کمیته ی اطلاع رسانی و سخن گویی وظیفه ای است که از سوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان به ما واگذار شده است.وی با اشاره به اینکه رد صلاحیت ها تاثیری در دلسردی کسانی که به آرمان های اصلاح طلبی پایبند هستند ندارد، گفت: رد صلاحیت بخشی از فعالیت سیاسی به شمار می آید.
 * مجمع نیروهای خط امام (ره ) با انتشار بیانیه ای از لیست انتخاباتی شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان خوزستان حمایت کرده است.در این بیانیه از شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان ، به عنوان عصاره ی اصلاح طلبان در خوزستان یاد شده است.
 * پس از انصراف حمید لویمی به نفع لیست اصلاح طلبان خوزستان ، علی اعطا و یدالله مهر علی زاده نیز به نفع لیست اصلاح طلبان انصراف دادند. در همین راستا رئیس شورای هماهنگی احزاب و ستاد ائتلاف اصلاح طلبان خوزستان در پیامی به نیابت از سوی احزاب و شخصیت های اصلاح طلب استان خوزستان از این اقدام تقدیر و تشکر کرد.
 *ریزگردهای شنبه و تند باد، هم اقلام تبلیغاتی سطح شهرهای خوزستان را به هم ریخت و هم موج انتقادی را نسبت به نمایندگان فعلی خوزستان دو چندان کرد. گرد و غبار موجب شد تا شهروندان خوزستانی بار دیگر بر تعلل نمایندگان خوزستان در تخصیص و تصویب اعتبار برای مقابله با ریزگردها گلایه کنند و بر طبل ناتوانی آنان بکوبند. شنبه گرد و خاکی خوزستان بازتاب های مختلفی در شبکه های اجتماعی داشت و دستمایه طنزهای انتخاباتی نیز قرار گرفت. طنزهایی همچون ” از راه های رای نیاوردن نمایندگان دوره قبل ، ورود گسترده گرد و غبار به خوزستان است ” و مطالبی از این دست ، در واتساپ و تلگرام دست به دست چرخید.
 * از سوی کارگروه استان های شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان، لیست کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان و دیگر حامیان دولت در انتخابات مجلس خبرگان اعلام شد. در خوزستان محمد حسین احمدی شاهرودی ، سید علی شفیعی و سید محمد علی موسوی جزایری در این لیست قرار دارند.
 *”رصد کاندیداها و تجمع اعتراضی” از جمله اخبار انتخاباتی در شهرستان آبادان بود که طی آن فرماندار ویژه آبادان با تذکر به کاندیداها یادآور شده است که نهادهای امنیتی شبانه‌روز در رصد و کنترل کاندیداها هستند. وی این را هم گفته است که به کاندیداها گوشزد شده که پس از انتخابات تجمعی هدف‌دار تحت عنوان “جشن پیروزی” یا “تجمع اعتراض‌آمیز” نداشته باشند.
 *سازمان دانشجویان و دانش آموختگان استان خوزستان (سدا) و انجمن اسلامی مهندسان خوزستان همراه و همگام با ائتلاف بزرگ اصلاح طلبان استان خوزستان حمایت خود را از گزینه های ائتلاف اصلاح طلبان در حوزه انتخابیه آبادان ، اروندکنار و چوئبده (سیدحسین دهدشتی، غلامرضا فیروزی و فریده حمیدی ) اعلام کردند.
 *در کنار لیست های سیاسی ، لیست های قومی و طایفه ای هم در برخی از حوزه های انتخابیه خوزستان به چشم می خورد. در برخی از شهرها رقابت بین طوایف و عشایر است و هر کدام از آنها قصد دارند یکی از فرزندان خود را به مجلس بفرستند که به نظر می رسد این نوع لیست ها خطری برای توسعه در خوزستان می باشند.
 *بانوان خوزستان هر چند این بار حضور بیشتری در میان افراد حاضر در عرصه رقابت های انتخاباتی دارند ولی تنها در حوزه آبادان و در لیست اصلاح طلبان فرصت حضور پیدا کرده اند. با این تفاصیل به نظر می رسد این بار نیز امید چندانی نیست که از حوزه های انتخابیه خوزستان،یکی از بانوان روی صندولی سبز بهارستان  تکیه بزند.
 *شبیب جویجری از جمله کاندیداهای اهواز است که هم در لیست اصولگرایان قرار گرفته و هم در لیست صدای ملت علی مطهری. البته وی گفته است که اصولگرا هستم و با تابلوی اصولگرایی وارد انتخابات شدم و از اینکه در لیست صدای ملت قرار گرفتم تعجب کردم !
 * جبهه یاران دولت و ملت و جمعیت جوانان انقلاب اسلامی کاندیداهای مورد تایید خود را در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از کلیه استان‌ها اعلام کرد. کاندیدای این جبهه را در خوزستان، آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری، آیت عباس کعبی، آیت الله سیدعلی شفیعی و آیت الله علی فلاحیان تشکیل می دهند.
 * در ادامه روند انصراف کاندیداها ، روز شنبه دو نامزد نمایندگی مجلس در دزفول انصراف دادند و تعداد نامزدهای انتخاباتی مجلس دهم در این حوزه ، به ۲۶ نفر کاهش یافت پیش از این محمدعلی قاسمی، علیمحمد آخوندعلی و مجتبی ضیایی مهر بطور رسمی انصراف خود را از نامزدی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بودند.
 * تذکر به روسای برخی ستادهای انتخاباتی اهواز، در صدر اخبار انتخاباتی اهواز قرار گرفت. از قرار معلوم فرماندار اهواز که ریاست ستاد انتخابات اهواز را برعهده دارد ، نسبت به رفتارهای نابهنجار برخی ستادهای انتخاباتی اعتراض کرده و روسای ستادهای انتخاباتی را مسئول مستقیم تخلفات نامزدها دانسته است.
 * دو شب پیش اعضای ستاد یکی از نامزدهای انتخاباتی اهواز ، خیابانی را برای اجرای میتینگ انتخاباتی مسدود کردند که با همکاری نیروی انتظامی با آنها برخورد شد. طبق اعلام رسمی فرمانداری اهواز ، تاکنون دو سه مورد از ستادهای انتخاباتی نامزدهای مجلس بابت راه انداختن کاروان های تبلیغاتی تذکر گرفته اند .
 * تخریب کاندیداها هر از گاهی در رقابت های انتخاباتی دیده می شود و برخی کاندیداهای اهواز نیز در این انتخابات بی نصیب از این تخریب ها نماندند. در همین زمینه یکی از کاندیداهای اهواز مدعی تخریب از سوی رقبا شده که بنا بر اصلاعات واصله ، شکایت وی به دادگستری ارجاع شده است.
 * تریبون آزاد دانشجویی نیز همگام با داغ شدن فضای انتخاباتی خوزستان به راه افتاده و در همین زمینه جمعی از دانشجویان شهید چمران اهواز در تریبون آزاد دانشجویی با عنوان ‘اگر من نماینده بودم’ در سرسرای مهندسی دانشگاه شرکت کرده و نظرات خود را ارائه دادند.
 * انصراف دو نفر از نامزدهای حوزه انتخابیه ماهشهر، امیدیه و هندیجان ، تنها خبر داغ انتخاباتی این شهرستان بود. طبق اخبار منتشر شده ، احسان گنجی و محمد بزرگمهر با حضور در ستاد انتخابات شهرستان ماهشهر انصراف خود را از ادامه رقابت های انتخاباتی اعلام کردند. با انصراف این افراد تعداد نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای در این حوزه به ۱۹ نفر رسید.
 * دشت آزادگان نیز با یک خبر نسبتا جنجالی ، در صدر اخبار انتخاباتی خوزستان قرار گرفت . سید مهدی مولا  یکی از نامزدهای حوزه انتخابیه  ی دشت آزادگان ، طی پیامی انتسابش به اصلاح طلبان را رد کرد! وی گفته است که به تازگی شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان خوزستان فهرست مورد حمایتش را در حوزه های مختلف انتخابیه استان از جمله دشت آزادگان و هویزه در رسانه های مجازی منتشر کرده که در این فهرست نام من دیده می شود که این مساله مورد تائید نیست.
 * در این دوره ظاهرا باید مستقل ها را رقیبی جدی برای لیست های سیاسی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دانست زیرا در همه حوزه های انتخابیه ،افراد شناخته شده ای در عرصه رقابت ها حضور دارند که برای نمونه در اهواز سید شریف حسینی نماینده فعلی اهواز و سید احمد موسوی معاون سابق رئیس جمهور، به صورت مستقل وارد عرصه شده اند.
 *لیست انتخاباتی صدای ملت که از سوی علی مطهری و یارانش تهیه شده است، اسامی نامزدهای مورد حمایتش در تهران و چندین شهرستان را ارائه داد. در اهواز نیز علیرضا دهقانی، سید شریف حسینی و جویجری در این لیست قرار دارند.
 * گفته می شود همایون یوسفی کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان خوزستان توانسته است استقبال گروه های مختلفی از مردم را در اهواز به دست آورد. وی یکی از شانس های این دوره از انتخابات است.
 * وجود کساد بودن ستاد‌ها در برخی شهر‌های خوزستان در روز اول شروع رسمی تبلیغات، اما از روز دوم بر شور و حال تبلیغات ستاد‌ها افزوده شد. در شهر آبادان اکثر نمایشگاه‌های خودرو با خالی کردن محل‌های خود آن را در اختیار نامزدهای انتخاباتی این حوزه داده‌اند.
 *در برخی ستاد‌های انتخاباتی خوزستان از جمله اهواز ، برای به نمایش گذاشتن اتحاد ملی تعدادی از هواداران با لباس‌های محلی عربی و بختیاری حاضر شده‌اند و از مردم پذیرایی می‌کنند. همچنین در برخی ستادها موسیقی زنده بختیاری نواخته می شود.
 * با صدور حکمی از سوی اسماعیل شجاعی رئیس ستاد مرکزی انتخابات حزب اعتدال و توسعه کشور، محسن قنواتی به عنوان رئیس ستاد انتخابات این حزب دراستان خوزستان منصوب شد. حزب اعتدال و توسعه خوزستان در اولین گام ، نامزدهای حمایتی خود را در اهواز معرفی کرد و شبیب جویجری و همایون یوسفی در این لیست قرار گرفتند.
**پایان گزارش خانم ممبینی از پانا/*

*۲ هزار رای اولی در هندیجان برای نخستین بار در انتخابات مشارکت دارند
رئیس اداره ثبت احوال هندیجان از حضور دو هزار نفر رای اولی در انتخابات هفتم اسفند در این شهرستان خبر داد. بهمن شکری زاد اظهار کرد: از مجموع ۲۷ هزار نفر افراد واجد شرایط رای در هندیجان، دو هزار نفر رای اولی هستند که برای نخستین بار در انتخابات شرکت می کنند.
وی همچنین افزود: کارت ملی هوشمند افرادی که در ۴۰ روز گذشته از طریق سامانه ثبت نام کرده اند صادر و این افراد می توانند تا پایان هفته برای دریافت کارت خود به این اداره مراجعه کنند.** تعداد نامزدهای انتخاباتی مجلس دهم در دزفول به ۲۶ نفر کاهش یافت
رییس ستاد انتخابات دزفول از انصراف دو نفر دیگر از نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه این شهرستان خبر داد و گفت : با انصراف این دو نفر مجموع نامزدهای انتخابات مجلس دهم در این حوزه انتخابیه به ۲۶ نفر رسید.
امیر عیسی زاده افزود: با انصراف این دو نفر تعداد نامزدهایی که بطور رسمی انصراف خود را از ادامه رقابت انتخاباتی در حوزه دزفول اعلام کرده اند به پنج نفر رسید.
ناصر چهره گشا و محمدحسین شاه حیدر بطور رسمی انصراف خود از ادامه نامزدی انتخابات را اعلام و از چرخه انتخابات خارج شدند پیش از این محمدعلی قاسمی، علیمحمد آخوندعلی و مجتبی ضیایی مهر بطور رسمی انصراف خود را از نامزدی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بودند.** نشست هم اندیشی انتخاباتی با نخبگان شادگان برگزار شد
معاون فرماندار شادگان از برگزاری نشست هم اندیشی حول محور انتخابات هفتم اسفند با نخبگان این شهرستان خبر داد. وی همچنین گفت : تمهیدات مورد نیاز برای ۱۱۹ شعبه و ۲۳۸ صندوق اخذ رای مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی شامل ۲۵۰ دستگاه وسیله نقلیه برای ایاب و ذهاب بیش از سه هزار نفر عوامل اجرایی به طور کامل فراهم است.
جمعیت حائز شرایط رای در شهرستان شادگان ۱۰۵ هزار و ۹۶۰ نفر است.

** هر گونه تخلف انتخاباتی رصد و با متخلفان برخورد می شود
فرماندار شوشتر گفت : هرگونه ناهنجاری و بی نظمی در زمینه انتخابات توسط دستگاه قضایی و نیروی انتظامی رصد و با متخلفان برخورد جدی می شود. حیدر نجفی فر در حاشیه بازدید از ستادهای انتخاباتی این شهرستان اظهار کرد:تمام تلاش ما بر این است که انتخاباتی پرشور با حضور حداکثری مردم برگزار شود اما این به آن معنا نیست که نسبت به ناهنجاری ها بی تفاوت باشیم.


** “محمد صالح سواریان” کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان استان خوزستان در حوزه انتخابیه خرمشهر با انتشار بیانه ای انتسابش به این جریان سیاسی را تکذیب کرد و گفت: [ تاکید می نمایم اینجانب به بصورت مستقل پا به عرصه انتخابات گذاشته و در راستای پاسداری از ارزش های انقلاب اسلامی و تبعیت از ولایت فقیه در رقابت های انتخاباتی شرکت نموده ام و ادعای هرگونه وابستگی به جناحی (بالاخص اصلاح طلبان) را تکذیب می نمایم.]
** طی بیانیه ای از سوی جمعی از اعتدالگرایان حامی دولت و اصلاح طلبان دزفول؛ «سید حسن رجبی» به عنوان کاندیدای نهایی دزفولی ها معرفی شد.

در حالی «سید حسن رجبی» از سوی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان حامی دولت در دزفول به عنوان کاندیدای نهایی این جریان سیاسی معرفی می شود که پیش از این شورای سیاستگذاری استان «علیرضا صدرا» را به عنوان کاندیدای نهایی مورد حمایت این ائتلاف سیاسی در دزفول معرفی کرده بود.

با توجه یه شکاف ایجاد شده بین شورای سیاستگذاری استان و شهرستان ها  باید منتظر ماند و دید آیا شورای سیاستگذاری می تواند با حوزه های انتخاباتی به توافق و جمع بندی مناسب دست یابد یا بر اسامی منتشر شده در لیست خود پای فشاری خواهد کرد.

پایان این اختلاف هرچه باشد؛ سرانجامی نیک نخواهد داشت و تنها منجر به ایجاد شکاف عمیق سیاسی و تزلزل جریان اصلاحات و در نهایت شکست سنگین در انتخابات ۷ اسفند خواهد شد.

لذا می طلبد دو سوی این جریان با وحدت رویه به اجماع لازم دست یافته و با انتشار لیستی واحد و مورد حمایت همگان، گام دوم را در راستای تکمیل حماسه ۲۴ خرداد با پیروزی بردارند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.