افزایش ظرفیت پذیرش و رشته در دانشگاه علمی‌کاربردی خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان با بیان این‌که در مهرماه امسال با تصویب شورای گسترش حدود ۱۰۰ دوره جدید به مراکز علمی‌کاربردی استان اضافه شده است، گفت: در ترم بهمن تعداد رشته‌هایی که در آن‌ها افزایش ظرفیت صورت گرفت، محدود بود؛ با این وجود به تناسب وضعیت استان در این ترم هم تعدادی رشته اضافه شدند.

دکتر علی‌حسین حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ایجاد دوره‌های جدید در دانشگاه موجب شد که دانشگاه علمی‌کاربردی بیشترین جذب و پذیرش دانشجو را در کل کشور داشته باشد.

وی در خصوص تناسب تعداد اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علمی کاربردی و تعداد دانشجویان پذیرش‌شده، گفت: دانشگاه از نظر تعداد مدرس کمبودی ندارد؛ حوزه آموزشی دانشگاه علمی‌کاربردی بیشترین جنبه مهارتی دارد و با توجه به وجود صنایع مختلف و حوزه‌های شغلی بسیار متنوع، دانشگاه دارای کارگاه‌های فراوانی است.

رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان افزود: اساتید بسیاری در ارتباط با حوزه مهارتی در استان خوزستان وجود دارد و بر این اساس ۱۰۰ رشته جدید در مهرماه سال جاری در شورای گسترش استان تصویب شد؛ در حال حاضر ثبت‌نام‌ها در حال انجام است و پس از یک هفته تا ۱۰ روز اسامی پذیرفته‌شدگان اعلام می‌شود.

حسین‌زاده تصریح کرد: با توجه به این‌که رویکرد دانشگاه علمی‌کاربردی در حوزه آموزشی به‌صورت مهارتی است، حدود ۶۰ درصد از واحدهای درسی دانشگاه به‌صورت ‌عملی برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: میانگین سطح علمی دانشجویان خوب است؛ البته در بعضی مراکز به‌دلیل دارا بودن کارگاه‌های مجهز و امکانات بیشتر دانشجویان از سطح علمی بالاتری برخوردارند و در برخی مراکز نیز به علت محدودبودن امکانات، سطح علمی متوسط است. به‌طور کلی وضعیت کیفی آموزش در استان خوزستان خوب است اما می‌تواند بسیار بهتر باشد.

رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان ادامه داد: در حال حاضر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز علمی‌کاربردی در سراسر کشور مبتنی بر بیش از ۱۰۰ شاخص توسط دانشگاه در حال اجرا است اما هنوز انجام نشده و آمار دقیقی در این خصوص در دست نیست.

حسین‌زاده در خصوص وضعیت شغلی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه نیز گفت: بخشی از هدف تأسیس دانشگاه علمی‌کاربردی که حدود ۲۴ سال از عمر آن می‌گذرد، کارآفرینی با افزایش سطح آموزش‌های مهارتی بود. اگر از لحاظ کیفی استانداردهای بالایی در مراکز رعایت شود این کارآفرینی رخ می‌دهد و هر چه از این استانداردها فاصله داشته باشیم اشتغال دانشجو با مشکل مواجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان استان در بعضی از رشته‌ها که وضعیت بازار کار مناسبی دارند و به لحاظ کیفی هم آموزش‌های مناسبی ‌ند، با توجه به نیازها اقدام به کارآفرینی می‌کنند اما در برخی از رشته‌ها که حوزه مهارتی استانداردهای لازم را ندارد این مراکز نقش چندانی در کارآفرینی ندارند و باید تلاش کنیم که به سطح استاندارد برسد.

رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان افزود: حدود ۴۰ درصد از دانشجویان علمی‌کاربردی شاغلان دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف هستند که با گذراندن این آموزش‌ها و اخذ مدرک لازم ارتقا پیدا می‌کنند و بهره‌وری را در آن سیستم افزایش می‌دهند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.