گزارش جامع خاکی؛ از فعال شدن چشمه‌های گرد و غبار درون‌استانی تا اعلام وضعیت اضطراری و تعطیلی مدارس

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: گزارش جامع خاکی از گردوخاک امروز خوزستان؛از فعال شدن چشمه‌های گرد و غبار درون‌استانی تا اعلام وضعیت اضطراری و تعطیلی مدارس

** اداره‌کل مدیریت بحران استانداری خوزستان در پی وقوع پدیده گرد و غبار شدید در استان اخطاریه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه خطاب به فرمانداران شهرستان‌های استان آمده است:

با توجه به اخطاریه سازمان مدیریت بحران کشور و اداره‌کل هواشناسی خوزستان در خصوص وزش بادهای نسبتا شدید و تندبادهای لحظه‌ای در بخش‌هایی از مرکز، جنوب و غرب استان در روز شنبه(۱ اسفند)، احتمال فعال شدن چشمه‌های گرد و غبار درون‌استانی و کاهش دید افقی در مناطقی از استان به ویژه شهر اهواز پیش‌بینی شده است.

دستور فرمایید اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان نسبت به اتخاذ تمهیدات لازم، کنترل و بازدید و بررسی شبکه‌های برق‌رسانی، اطلاع‌رسانی به شهروندان به ویژه صیادان، لنج‌داران، صاحبان قایق‌های موتوری، کشاورزان، بیماران تنفسی، دامداران، عشایر، ساکنان مناطق در معرض خطر و مناطق با احتمال وقوع تندباد، در جهت رعایت نکات ایمنی و بهداشتی و سایر تدابیر لازم جهت پیشگیری یا کاهش آثار حوادث احتمالی اقدام لازم معمول و گزارش اقدامات به عمل آمده را به این اداره‌کل ارسال نمایند.

** غلظت ذرات معلق در هوا ناشی از پدیده گرد و غبار در اهواز به ۶۶ برابر حد مجاز رسید

غلظت ذرات معلق در هوا ناشی از وقوع پدیده گرد وغبار در ظهر روز شنبه در اهواز ،آلودگی هوای این شهر را به ۶۶ برابر حدمجاز رساند.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از تشدید پدیده گرد و غبار در شهرهای استان خبر داد و اظهار کرد: در ساعت ۱۳ امروز میزان گرد وغبار در اهواز به ۹ هزار و ۹۷۷ میکروگرم بر مترمکعب رسید.
شهریار عسکری افزود: در این زمان شدت گرد و غبار در سوسنگرد چهار هزار و ۳۲۵ میکروگرم بر مترمکعب، ماهشهر ۴۳۵ میکرگرم برمترمکعب، بهبهان ۲۴۲ میکروگرم بر مترمکعب و دزفول ۳۲۰ میکروگرم برمترمکعب است.
وی همچنین با اشاره به اینکه گرد و غبار از ساعت ۱۰ صبح امروز در تعدادی از شهرهای خوزستان آغاز شده گفت: در ساعت ۱۱ امروز میزان گرد و غبار در هوای اهواز به دو هزار و ۹۴۷ میکروگرم بر مترمکعب، در آبادان به دو هزار و ۸۹۶ میکروگرم بر مترمکعب در شادگان ۵۰۱ میکروگرم بر مترمکعب، در سوسنگرد ۳۲۲ میکروگرم بر مترمکعب و در دزفول ۱۶۸ میکروگرم بر مترمکعب بود.
حد مجاز آلودگی هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.
ستاد بحران استانداری خوزستان نیز در اطلاعیه ای از تعطیلی نوبت عصر مدارس و دانشگاه ها در ۹ شهرستان استان شامل اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، رامشیر، بستان، آبادان، خرمشهر و شادگان به دلیل وزش باد شدید و وقوع گرد و غبار خبر داده است.
در این اطلاعیه از فرمانداران خواسته شده با توجه به اخطاریه هواشناسی درباره وزش بادهای به نسبت شدید و تندباد لحظه ای در بخش هایی از مرکز، جنوب و غرب خوزستان در روز شنبه با احتمال فعال شدن چشمه های گرد و غبار درون استانی و کاهش دید افقی در مناطقی از استان به ویژه شهر اهواز ستادهای بحران شهرستان ها را تشکیل دهند.
در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: مدیران ستاد بحران در شهرستان ها نسبت به اتخاذ تمهیدات لازم، کنترل و بازدید و بررسی شبکه های برقرسانی، اطلاع رسانی به شهروندان به ویژه صیادان، لنج داران، صاحبان قایق های موتوری، کشاورزان، بیماران تنفسی، دامداران، عشایر، ساکنان مناطق در معرض خطر و مناطق با احتمال وقوع تندباد برای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی و سایر تدابیر لازم برای پیشگیری یا کاهش آثار حوادث احتمالی اقدام کنند.

** رییس مرکز بهداشت خوزستان از قرار گرفتن شرایط هوای امروز اهواز در وضعیت اضطرار خبر داد و توصیه کرد هیچ‌کدام از گروه‌ها امروز از خانه خارج نشوند.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده در گفت­گو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به این‌که گرد و غبار امروز خوزستان در وضعیت اضطراری قرار دارد، توصیه می­شود افراد، به ویژه بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی و آسم برای کارهای غیرضروری از خانه خارج نشده و در صورت خارج شدن داروهای خود را به همراه داشته باشند.

وی عنوان کرد: در وضعیت هوای امروز، افراد سالم نیز نباید از خانه خارج شوند و توجه کنند که در و پنجره‌های خانه کاملا بسته باشد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: مصرف زیاد مایعات، شیر و لبنیات می­توانند آلودگی ناشی از گرد و غبار را کاهش دهد و بنابراین در هنگام وقوع پدیده گرد و غبار، مصرف لبنیات توصیه می­شود.

وی گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در خصوص وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان، روز گذشته تلاش­هایی جهت تشکیل جلسه­ای با مدیریت بحران استان به منظور تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در زمینه گرد و غبار انجام شد ولی متاسفانه این جلسه تشکیل نشد.

 

** در پی وقوع پدیده گرد و غبار شدید، مراکز آموزشی و دانشگاه‌های ۹ شهر در خوزستان تعطیل اعلام شد.

طبق اعلام مدیریت بحران استان در پی وقوع پدیده گرد و غبار، کلیه مقاطع تحصیلی و مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها امروز شنبه، یکم اسفند در شهرستان‌های اهواز، حمیدیه، کارون، باوی، آبادان، خرمشهر، شادگان، بستان و رامشیر در نوبت بعد از ظهر تعطیل است.

ضمنا در شهرهایی که پس از اعلام این اطلاعیه، درگیر پدیده گرد و غبار شوند، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها متعاقبا با نظر فرماندار و هماهنگی ستاد مدیریت بحران استان اعلام می‌شود.

 

** کوروش بهادری مدیرکل هواشناسی استان خوزستان اظهار کرد : با توجه به ورود گرد و غبار و کاهش دید به ۳۰۰ متر فرودگاه اهواز تا بعدازظهر امروز تعطیل است و به تبع همه پروازها تا تایم بعدازظهر امروز لغو شد.

بهادری گفت : پیش بینی می شود که فردا بعدازظهر هم شاهد گرد و غبار در آسمان استان باشیم، همچنین روز دوشنبه نیز به همین ترتیب خواهد بود.
وی افزود : با توجه به ورود سامانه بارشی در روز سه شنبه بارش باران در استان پیش بینی می شود.

مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: گرد و غبار که از صبح روز شنبه در استان آغاز شده است با شدت و ضعف تا روز دوشنبه ادامه دارد.

کوروش بهادری به ایرنا گفت: گرد وخاک، بسیاری از شهرهای استان از جمله آبادان، شادگان، خرمشهر و به ویژه اهواز را فرا گرفته است.
وی با اشاره به اینکه شب گذشته اطلاعیه وقوع گرد و خاک به ستاد بحران اعلام شد افزود: تندباد لحظه ای با سرعت بین ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت همراه با گرد و خاک در روز شنبه با منشا داخلی همراه است.
بهادری ادامه داد: اوج فعالیت گرد و خاک در روزهای شنبه و دوشنبه است که امکان فعالیت کانون های عراق در روز دوشنبه دور از انتظار نیست.
مدیر کل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: شعاع دید در اهواز به ۵۰۰ متر رسیده است و فعالیت در فرودگاه اهواز متوقف شده است.
وی به مردم توصیه کرد: تا حد امکان از اجتناب در فضای باز خودداری کنند و در غیر این صورت از ماسک استفاده نمایند.
۱۸ بهمن گذشته غلظت گرد و غبار در اهواز به ۹ برابر حد مجاز رسید و همچنین در هشتم بهمن گرد و غبار شدید باعث شد، آلودگی هوا در اهواز به بیش از ۳۰ برابر حدمجاز برسد.
بهادری اظهار کرد: انتظار می رود از روز سه شنبه با ورود موج بارشی، شاهد بارش های پراکنده در استان باشیم.
مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: در شب و روز گذشته آبادان با ۳۰ درجه سانتی گراد گرمترین نقطه استان و کشور و ایذه با چهاردرجه سانتی گراد خنک ترین نقطه استان گزارش شده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.