وزیرمنابع آب و محیط زیست الجزایر: ایران و الجزایر در زمینه سدسازی همکاری می کنند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: وزیر منابع آب و محیط زیست جمهوری دموکراتیک الجزایر از توافق اولیه برای ایجاد شرکت های مشترک در زمینه سدسازی با ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا عبدالوهاب نوری سه شنبه در حاشیه بازدید از سد کارون ۳ در خوزستان درگفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: با طرف ایرانی توافق اولیه شده که شرکت های مشترک برای امور سدسازی و سایر پروژه ها تشکیل دهیم.
وی با بیان اینکه الجزایر دارای ۸۴ سد است، افزود: در این بازدید مدیران بزرگترین شرکت های الجزایری در این زمینه از جمله مدیر یکی از شرکت هایی که بیش از ۱۵ سد ساخته ما را همراهی می کند.
نوری اظهار کرد: حداقل ارتباطی که می تواند بین دو کشور باشد استفاده و تبادل تجربه و دانش فنی است زیرا سدها سازه های پیچیده ای تلقی می شوند.
وزیر آب و محیط زیست الجزایر همچنین تاکید کرد: وقت آن رسیده که به سمت تولید انرژی آفتابی و بادی برویم.
وی گفت: در الجزایر منابع انرژی خورشیدی گسترده ای داریم که نه تنها برای ما بلکه برای سایر کشورها قابل استفاده است و این کشور در زمینه انرژی باد هم ظرفیت های خوبی دارد.
نوری، توسعه انرژی های آفتابی و بادی را مستلزم داشتن منابع مالی و سرمایه گذاری دانست و افزود: فناوری مورد نیاز تولید این انرژی ها باید از کشورهای پیشرفته که خود عامل ایجاد گازهای گلخانه ای هستند در اختیار ما قرار گیرد.
وزیر آب و محیط زیست الجزایر در ادامه با اشاره به بازدید خود از سد کارون ۳ گفت: این سد دستاورد با عظمتی است که به دست اساتید و کارشناسان دانشگاه ساخته شده و مایه مباهات و افتخار من است.
وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای پیشرو در سدسازی در جهان است، اظهار کرد: اکنون که مساله تغییرات آب و هوایی و گازهای گلخانه ای مطرح شده تولید انرژی برقابی با این حجم در ایران نشان می دهد که این کشور منتظر دستور نمی شود و در زمینه حفظ محیط زیست خیلی پیشرو است.
نوری اضافه کرد: ایران تولید کننده و دارای منابع فسیلی است اما برای تولید انرژی تجدید پذیر اقدام کرده و این مساله حائز اهمیت است.
عبدالوهاب نوری وزیر منابع آب و محیط زیست الجزایری صبح سه شنبه وارد اهواز شد. وی از سد کارون ۳ در ایذه و سد کارون ۴ در مرز استان های خوزستان و چهار محال و بختیاری دیدن کرد.
سد مخزنی کارون ۳در ۲۸ کیلومتری ایذه و بر روی رودخانه کارون احداث شده است.
این سد ظرفیت تولید دو هزار مگاوات برق را دارد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.