تالاب میانگران ایذه در محاصره خشکسالی، تخریب، تصرف و فاضلاب

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه با اشاره به سرریز فاضلاب شهری به تالاب میانگران گفت: تاکنون برای رسیدگی به فاضلاب شهر ایذه و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری هیچ اقدامی انجام نشده است.

ایسنا: عباس سلطانی با اشاره به این‌که فاضلاب شهر ایذه همچنان به تالاب میانگران می‌ریزد، اظهار کرد: شهر ایذه شبکه جمع‌آوری فاضلاب و سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب شهری ندارد در حالی که هر شهرستان به سیستم تصفیه‌‌خانه فاضلاب شهری مرکزی نیاز دارد تا کل فاضلاب شهر را جمع‌آوری و تصفیه کند.

وی افزود: سازمان آب و فاضلاب ایذه از سال‌های گذشته تصمیم دارد که تصفیه‌خانه فاضلاب شهری را احداث کند و اعتبار این کار نیز از مدت‌ها پیش تصویب شده است ولی مشکل نبود زمین تنها عاملی است که کار احداث تصفیه‌‌خانه فاضلاب شهری را به تعویق انداخته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه گفت: تاکنون سازمان آب و فاضلاب چندین مورد زمین را به منظور احداث تصفیه‌خانه فاضلاب به اداره حفاظت محیط زیست معرفی کرده است ولی به دلایلی موفق به خریداری هیچ‌کدام از زمین‌ها نشدند.

وی با بیان این‌که ابتدا باید زمین احداث تصفیه‌خانه مشخص و برای تایید به اداره حفاظت محیط زیست ایذه معرفی شود، عنوان کرد: تاکنون برای رسیدگی به فاضلاب شهر ایذه و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری هیچ اقدامی انجام نشده است.

سلطانی با اشاره به وضعیت تالاب میانگران اظهار کرد: هر چند امسال تالاب میانگران به دلیل بارندگی‌ها وضعیت خوبی دارد ولی این تالاب هر ساله به دلیل خشکسالی، حفر چاه‌های آب در اطراف تالاب و دشت ایذه و برداشت زیاد از آب‌های زیرزمینی، در تابستان بی‌آب و خشک می‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلات عمده تالاب میانگران این است که در اطراف این تالاب اراضی کشاورزی بسیاری وجود دارد و به این ترتیب در میانگران تخریب و تصرف بسیاری انجام می‌شود. همچنین کشاورزان علاوه بر این‌که از آب تالاب برای کشاورزی استفاده می‌کنند، هر سال با خشک شدن آن، زمین‌های کشاورزی خود را در حریم تالاب میانگران گسترش می‌دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه بیان کرد: در چند ماه گذشته حریم تالاب میانگران مشخص و خط مرزی تالاب توسط گریدر کشیده شده تا اراضی و حریم تالاب از اراضی کشاورزی مشخص و جدا باشد.

سلطانی گفت: اکنون با وجود اعتراض کشاورزان منطقه به این‌که اراضی آن‌ها بیشتر از حد خط مرزی مشخص شده است، این خط‌کشی و مرزبندی انجام شده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.