کاظمی نژاد از تخلفات گسترده در شهرداری های خوزستان خبر داد/ پرونده بیش از هفت شهرداری در تخلفات اداری در حال بررسی است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان از معرفی بیش از هفت شهرداری در استان به هیات رسیدگی به تخلفات اداری خبر داد.

به گزارش ایرنا پیمان کاظمی نژاد دوشنبه در نشست خبری که در دفتر اداره کل امور شهری برگزار شد، اظهار کرد: این تخلفات درباره بخش های مختلف اعم از اداری، املاک، حقوقی و استخدامی بوده و پرونده ها هم اکنون در حال رسیدگی است.
وی با اشاره به ارزیابی شهرداری ها در شش بخش، یکی از موارد را استخدام در شهرداری ها عنوان کرد و افزود: استخدام فقط از طریق مجوز و آزمون سازمان شهرداری ها امکان پذیر است، در غیراینصورت با شهرداری های متخلف برخورد خواهد شد.
کاظمی نژاد اضافه کرد: اخیرا یکی از شهرداری ها که ۳۰ نفر نیروی انسانی را از طریق شورای شهر استخدام کرده بود بعد از تذکر و اعلام مهلت چند روزه، ناچار شد این نیروها را اخراج کند.
وی همچنین گفت: هیچ اصراری به تاسیس شهر جدید نداریم و در حال حاضر سیاست دولت این است که شهرهای جدید ایجاد نکند.
کاظمی نژاد تصریح کرد: در دولت قبل بخش های زیادی بدون داشتن زیرساخت های لازم به شهر تبدیل شدند و باعث ایجاد معضلاتی شدند که از چند نمونه در استان داریم، به همین دلیل دولت برای ایجاد شهرهای جدید با حساسیت زیادی برخورد می کند.

*کاهش درآمد شهرداری ها
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان گفت: در ۱۰ ماهه امسال چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی به شهرداری های استان اختصاص یافته است.
وی افزود: این مبلغ نسبت به مدت مشابه پارسال سه درصد افزایش داشته و بین ۷۶ شهر استان تقسیم شده است.
کاظمی نژاد درباره اختصاص نیافتن اعتبارات تملک دارایی به برخی از شهرداری ها از جمله اهواز گفت: تلاش اداره کل شهری این است که اعتبارات بیشتری به شهرداری ها تعلق گیرد اما واقعیت این است که اعتبارات استان باکاهش چشمگیر روبه رو بوده که بر روی همه بخش ها تاثیر گذاشته است.
وی افزود: کاهش ساخت و ساز در شهرها و به تبع آن کاهش درآمد شهرداری ها از این عوارض یکی از مشکلات کنونی شهرداری هاست، از سوی دیگر با کاهش فروش شرکت های بزرگ صنعتی همچون فولاد درآمدهای شهرداری ها از ارزش افزوده نیز کاهش یافته است به طور مثال اهواز با کاهش ۱۳ درصدی و آبادان با کاهش ۱۵ درصدی اعتبارات ارزش افزوده روبه رو بوده است.
کاظمی نژاد اظهار کرد: کمک های وزارت کشور به شهرهای کوچک در قالب اختصاص ماشین آلات و تامین قیر است که در همین راستا پارسال به شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر ۵۸ دستگاه خودروی سنگین اختصاص یافت و امسال نیز تا پایان سال قرار است ۳۳ خودرو به این شهرها داده شود.
وی افزود: برای شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر نیز برای تامین آسفالت موردنیاز کمک هایی صورت می گیرد.

*پسماند شهری مدیریت نشد
این مقام مسئول در ادامه گفت: اعتباراتی که قرار بود برای ساماندهی پسماند در شهرهای ساحلی به استان اختصاص یابد، محقق نشده است.
وی با بیان اینکه مشکل پسماند در کشور هنوز حل نشده و سیاست هماهنگی اتخاذ نشده است افزود: جلسات زیادی برای ساماندهی پسماندهای شهری برگزار شده و در تعدادی از شهرها مشکل در حال رفع شدن است.
کاظمی نژاد اظهار کرد: مدیریت پسماند در شهرها یک بحث پیچیده است و زمین هایی که برای دفن انتخاب می شود باید شرایط خاصی داشته باشد که نه آب های زیرزمینی را آلوده کند و نه محیط زیست را.
وی اضافه کرد: ژاپن به عنوان الگوی موفق انتخاب شده و سازمان شهرداری ها بر این اساس قرار است برنامه ریزی های کلان خود را انجام دهد.
کاظمی نژاد در ادامه گفت: تغییر گونه های گیاهی، افزایش آسفالت خیابان ها (نهضت آسفالت)، ساماندهی امور فنی و زیباسازی سیمای شهری و عابر پیاده، ساماندهی میادین و تقاطع های شهری، ساماندهی تابلوهای راهنمایی شهری و اجرای پارک های بانوان در شهرستان ها طرح هایی است که از سوی اداره کل امور شهری به صورت ویژه پیگیری می شود.
بر اساس قانون قرار بود از سال ۹۴ هرگونه دفن غیر بهداشتی پسماند در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت خصوصا شهرهای ساحلی ممنوع شود.
هم اکنون بیش از یک چهارم پسماندهای کشور در هفت استان ساحلی شمالی و جنوبی کشور تولید می شود.
بر اساس سرشماری سال ۹۰ خوزستان با داشتن ۷۶ شهر، بیش از ۴٫۵ میلیون نفر جمعیت دارد. ۷۱٫۳ (هفتاد و یک و سه دهم) درصد از جمعیت استان در شهر ها و مابقی در روستا ها سکونت دارند.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.