در سال گذشته؛ ۱۱۱۹ خوزستانی بر اثر سرطان جان باختند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس مرکز بهداشت خوزستان از مرگ ۱۱۱۹ نفر بر اثر سرطان در سال گذشته در ۱۹ شهرستان خوزستان خبر داد.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشارخون و سرطان ۷۰ درصد بیماری‌ها و ۶۵ درصد علت مرگ و میر در خوزستان را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به عواملی که در ایجاد بیماری‌های غیرواگیر موثرند، گفت: کم بودن فعالیت بدن، تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات و مصرف الکل، چهار عامل اصلی ایجاد بیماری‌های غیرواگیر هستند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: تغییر سبک زندگی به سوی اصلاح این چهار عامل اصلی ایجاد بیماری‌های غیرواگیر، می‌تواند در پیشگیری از بروز این بیماری‌ها موثر باشد؛ در این راستا باید فعالیت بدنی افزایش یابد، رژیم غذایی مناسب استفاده شود، مصرف نمک و چربی محدود و روغن‌های جامد و ترانس نیز از برنامه غذایی حذف و از مصرف فست‌فودها و غذاهای سرخ‌کردنی خودداری شود.

سلمان‌زاده ادامه داد: مصرف هیچ‌گونه از دخانیات از جمله سیگار، قلیان و سایر موارد تایید نمی‌شود و قطع مصرف الکل و ترک دخانیات ضروری است.

وی با اشاره به آمار مرگ و میر بیماران سرطانی خوزستانی در سال ۹۳ گفت: در سال گذشته در ۱۹ شهرستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز حدود یک هزار و ۱۱۹ نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست داده‌اند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: سرطان دومین عامل مرگ و میر در خوزستان است و مرگ به دلیل سرطان، ۱۱ درصد از مرگ و میرها در استان را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر شایع‌ترین سرطان در میان مردان در خوزستان، سرطان پوست است که ۱۱ درصد موارد سرطان را در بین مردان شامل می‌شود. در میان زنان نیز بیشترین موارد ابتلا در خوزستان با ۲۹٫۵ درصد به سرطان سینه تعلق دارد.

سلمان‌زاده گفت: به طور کلی ۵ سرطان شایع در میان مردان عبارتند از سرطان پوست، روده بزرگ، ریه، پروستات و معده و در زنان نیز سرطان پستان، پوست، روده بزرگ، خون و غدد لنفاوی شایع‌ترین سرطان‌ها هستند.

وی با اشاره به آمار تعداد موارد جدید ابتلا به سرطان در هر سال اظهار کرد: با توجه به آمار تاییدشده سال ۸۹، میزان بروز کلی سرطان‌ها در زنان در خوزستان ۱۲۸ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت زنان و در مردان ۱۱۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مردان در خوزستان است.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.