برای مقابله با گرد و غبار جنگل‌کاری در خوزستان آغاز شده / منشأ ریزگرها خارجی است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: گرچه منشأ بیش از ۸۰ درصد گرد و غبارهای کشور خارجی است و به کشورهایی مانند عراق، سوریه و عربستان بر می‌گردد اما برای مقابله با کانون‌های داخلی گرد و غبار، جنگل‌کاری در استان خوزستان آغاز شده است.

ناصر مقدسی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده از سوی مراکز مختلف، بخش اعظمی از کانون‌های گرد و غبار در کشورهای عراق، سوریه و عربستان قرار دارد که قسمت‌های غربی و جنوبی ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما برخی مناطق استان خوزستان هم به دلیل شیوه مدیریت منابع آبی، خشکسالی و از بین رفتن پوشش گیاهی تولید ریزگرد دارند.

وی افزود: در این زمینه باید دو مسئله را از هم تفکیک کرد که می‌توان به تپه‌های ماسه‌ای و فرسایش بادی که حدود شش تا هفت میلیون هکتار است و منشأ داخلی دارد که از نظر شعاع حرکت و اندازه ذرات معلق که درشت دانه هستند با منشأ خارجی گرد و غبار متفاوت است.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: برای مقابله با پدیده گرد و غبار علمیات جنگل‌کاری در سطح بیش از ۵۰۰۰ هکتار هزار هکتار را در استان خوزستان آغاز کردیم که می‌توان به مناطقی مانند سد کرخه، اطراف اهواز، دشن ماهدشت و همیجان، مهران، دهلران و … اشاره کرد.

مقدسی این سطح از جنگل‌کاری برای سال ۱۳۹۵ – ۱۳۹۴ در نظر گرفته شده و در سال‌های آینده گسترش پیدا خواهد کرد، گفت: منابع اعتباری آن از محل ستاد بحران و اعتباری که دولت از طریق درآمدهای نفتی در اختیار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری قرار داده، تامین شده است که در قالب این طرح کانون‌های بحرانی از طریق مالچ پاشی و استقرار پوشش‌های گیاهی تثبیت می‌شوند.

وی اضافه کرد: البته قرار بود برای جنگل‌کاری و تثبیت شن‌های روان در مناطق مرزی با ایران که جزو مناطق سرزمینی عراق محسوب می‌شود همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی صورت گیرد که این مسئله به دلیل مشکلات و مزاحمت‌های منطقه‌ای به تعویق افتاده است اما ایران آماده همکاری با عراق در زمینه طرح‌های تحقیقاتی و اجرایی مقابله با بیابان‌زایی و گرد و غبار است.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: عملیات جنگل‌کاری در مناطق غربی کشور ترکیبی از کاشت پوشش گیاهی شامل درخت‌کاری، نهال‌کاری و بوته‌کاری است که می‌تواند در بازه زمانی سه تا پنج ساله تاثیر بسزایی در تثبیت خاک و برداشت گرد و غبار از کانون‌های داخلی داشته باشد اما برای مقابله با منشأ خارجی پدیده گرد و غبار باید در انتظار ایجاد امنیت و آرامش در منطقه و همکاری‌های منطقه‌ای بین المللی باشیم.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.