طرح انتقال آب «بهشت‌آباد» اجرا می‌شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: یک کارشناس حوزه آب گفت: روند اجرایی طرح بهشت آباد متوقف نمی‌شود و کلمات مطلقا و به هیچ وجه که وزیر نیرو به کار برده است به بحث تونل مربوط می‌شده و طرح بهشت آباد به صورت پمپاژ و خط لوله در دستور کار قرار دارد، بنابراین طرح به طور کامل رد نشده است.
لطف‌ا… ضیایی، در خصوص سخنان وزیر نیرو مبنی  بر اینکه بهشت آباد مطلقا اجرا نمی‌شود، اظهار کرد: وزیر نیرو با طرح مخالفتی نکرده‌اند بلکه با تونل بهشت آباد مخالفت شده این بدان معنی است که طرح انتقال آب
بهشت آباد به فلات مرکزی سر جای خود و در حال اجراست، اما بحث بر سر انتقال آب با تونل و یا لوله است.
وی با بیان اینکه روند اجرایی طرح بهشت آباد کند پیش می‌رود چون بودجه مکفی ندارد، افزود: تونل بهشت آباد بدون نیاز به پمپاژ به صورت طبیعی آب را به سمت حوزه زاینده رود می‌آورد، بنابراین از لحاظ اقتصادی و هزینه‌های بهره برداری فوق العاده مقرون به صرفه است؛ این طرح  ۱۲ سال سابقه مطالعاتی یک شرکت فرانسوی و شرکت‌های معتبر داخلی را دارا و اکثر تأییدیه‌های معتبر را نیز کسب کرده است. ضیایی تصریح کرد: علت مخالفت با این طرح برخی از صحبت‌ها در استان چهارمحال بود، برخی افراد به مردم القا کردند که اگر این تونل ایجاد شود چشمه‌ها خشک می‌شوند در حالی که در مطالعات، روش اجرا به گونه‌ای بود که حین حفاری تونل آب بند می‌شد. مثل تونل های قطار شهری اهواز و تهران که همگی آب بند هستند چون سطح آب زیرزمینی در این شهرها بالا است.
وی تاکید کرد: آب بند کردن تونل‌ها نیز بحثی مهم در سطح جهان است و تکنولوژی به کار رفته در تونل بهشت آباد قرار بود به روزترین تکنولوژی اروپا باشد.
این کارشناس آب با اشاره به اینکه این توصیفات نشان می‌دهد که اصل طرح تونل بر طرح خط لوله برتری دارد، گفت: اگر در طرح بهشت آباد از تونل استفاده شود باید ارتفاعی نزدیک به ۷۵۰ متر پمپاژ آب صورت گیرد و هر ۲۵ سال این پمپ‌ها باید تعویض شود و در این میان میزان زیادی نیز برق مصرف می‌شود پس با همه این تفاسیر به این نتیجه می‌رسیم که تونل به خط لوله برتری دارد.
ضیایی تاکید کرد: زمانی که اعلام می‌شود طرح باید توسط خط لوله انجام گیرد قطعاً مسائل اجتماعی در نظر گرفته شده است و برای حفظ آرامش دو استان وزارت نیرو تصمیم گرفته که طرح لوله اجرایی شود.
وی با بیان اینکه موضوع احداث سد در هر دو طرح مشترک است، اظهار کرد: خط لوله اصولاً آثار مخرب زیست محیطی بیشتری دارد، روی زمین باید جاسازی شود و مناطق بکر و طبیعی را از بین می‌برد و در مسیر عبوری ارتباط بین طرفین لوله سخت می‌شود و پوشش گیاهی مسیر را نیز از بین برده این در صورتی است که تونل چنین مشکلی ندارد. این کارشناس حوزه آب خاطرنشان کرد: تصمیم اجرای طرح با خط لوله طبق نظر وزارت نیرو اخذ شده و همه باید تابع نظر وزارت نیرو و دولت باشیم.

روزنامه کارون/** شماره ٣۶١١

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.