توقف صادرات سیمان ایران به عراق

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نائب رییس اتحادیه صادرکنندگان سیمان اهواز گفت: افزایش تعرفه گمرکی از سوی عراق، موجب توقف تقریبی صادرات سیمان از اواخر هفته گذشته شده است.

صادق سواعدی در گفت‌وگو با (ایسنا) منطقه خوزستان، با بیان این که افزایش تعرفه گمرکی از سوی کشور عراق موجب شده تا قیمت ترخیص هر تن سیمان از ۱۶ دلار به ۲۶ دلار برسد، اظهار کرد: طبق روال، آغاز هر سال میلادی تعرفه گمرکی افزایش می‌یابد که محصول سیمان در دو، سه سال اخیر از این قاعده مستثنی بوده است اما از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی با افزایش حدود دو برابری تعرفه گمرکی برای تجار و اشخاص حقیقی رو به رو شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، از افزایش تعرفه گمرکی مستثنی هستند و قیمت ترخیص هر تن سیمان برای این شرکت‌ها ۱۲ دلار می‌باشد، افزود: افزایش تعرفه موجب شده تا واردات سیمان برای تجار عراقی مقرون به صرفه نباشد به گونه‌ای که اکنون میزان صادرات سیمان از طریق تجار و اشخاص حقیقی از حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ کامیون در روز به ۵۰ کامیون رسیده است.

سواعدی علت افزایش تعرفه گمرکی از سوی عراق را تامین کسری بودجه و حمایت از تولیدکنندگان داخلی توسط این کشور دانست و عنوان کرد: قیمت فعلی ترخیص سیمان از نظر سوددهی پاسخگوی تجار نیست و تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور را متضرر کرده است.

وی کمبود نقدینگی در کشور عراق و صادرات مواد خام اولیه سیمان از سوی ایران را از دیگر دلایل توقف صادرات عنوان و اظهار کرد: کارخانجات ایرانی مواد اولیه تولید سیمان را با قیمتی پایین تر از قیمت فروش آن در کشور ما، به عراق صادر می‌کنند و این امر موجب کمتر بودن قیمت تمام شده سیمان عراق نسبت به کشور ایران شده است.

سواعدی با بیان این که ایران تامین کننده مواد اولیه سیمان برای سه کارخانه تولید سیمان عراق است خواستار جلوگیری از خام فروشی شد و یادآور شد: صادرات مواد اولیه سیمان با این قیمت پایین منجر به کاهش صادرات و متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی و ناتوانی آن‌ها در رقابت در بازار سیمان می‌شود و توقف فعالیت آن‌ها را به دنبال دارد.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.