آخرین خبرها از رد و تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس دهم + اطلاعیه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در حالی که تا ساعاتی دیگر نظر هیات نظارت بر انتخابات استانها در خصوص تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس اعلام می شود گفته می شود با برخی از کاندیداها تماس گرفته شده و به آنها اعلام شده که صلاحیت آنها احراز نشده و آنها می توانند نسبت به این رای اعتراض کنند.
ردصلاحیت برخی چهره های سرشناس
خبرهای غیررسمی تابناک از شهرهای مختلف خوزستان حکایت از ردصلاحیت یا عدم احراز صلاحیت برخی چهره های سرشناس در انتخابات حکایت دارد. در بین این افراد، برخی نمایندگان فعلی شهرهای مهم استان در مجلس همانند اهواز و آبادان، نمایندگان ادوار گذشته از شهرهایی همچون ایذه و باغملک، دزفول، رامهرمز، ماهشهر و… نیز به چشم می خورند. گفته می شود حداقل۵ نماینده فعلی از استان خوزستان در بین کسانی هستند که صلاحیت شان احراز نشده است.
همچنین گفته می شود دو تن از کاندیداهایی که در هیات اجرایی ردصلاحیت شده بودند در این مرحله تایید شده اند.
خبر دیگری که امروز منتشر شده استعفای مبهم سخنگوی شورای نگهبان بود که البته با مخالفت دبیر این شورا روبرو شده است.
عدم احراز صلاحیت دو سوم کاندیداها
در تحولی دیگر گفته می شود در مجموع بررسی های هیات نظارت استانها، حدود دو سوم از کاندیداها در این هیات تایید نشده اند ضمن انکه تا کنون قریب به ۱۰۰۰ نفر از کاندیداها انصراف خود را از رقابت های انتخاباتی اعلام کرده اند که گفته می شود برخی از این انصرافها بی ارتباط با احتمال ردصلاحیت آنها نبوده است.
برخی کاندیداهای سرشناس در میان این منصرفین دیده می شود از جمله محمد رویانیان مدیرعامل ابق باشگاه پرسپولیس که گفته است با مشورت یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس تصمیم به انصراف گرفته است.
اطلاعیه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات
هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آن عده از داوطلبان نمایندگی مجلس که بر اساس رأی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، صلاحیت آنان احراز نگردیده، می‌توانند شکایت خود را تحویل دهند.
متن این اطلاعیه به شرح زیر می باشد: 
به اطلاع آن دسته از داوطلبان محترم نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که بر اساس رأی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، صلاحیت آنان احراز نگردیده می‌رساند:
بر اساس ماده ۵۲ قانون انتخابات وماده ۳۴ آئین‌نامه اجرایی آن، در صورت تمایل می‌توانند طی روزهای یکشنبه ۱۳۹۴/۱۰/۲۷ الی سه‌شنبه ۱۳۹۴/۱۰/۲۹ از ساعت ۸ الی ۱۶ در تهران به ورزشگاه تختی واقع در بزرگراه بسیج بلوار هجرت و در مراکز استان‌ها به محل‌های تعیین شده از سوی دفاتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان مراجعه و پس از تکمیل فرم شکایت، رسید دریافت نمایند.
تا آغاز تبلیغات، امکان تایید صلاحیت وجود دارد
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات هم گفت: بعد از اعلامی که صورت خواهد گرفت، کسانی که در این مرحله تأیید صلاحیت نشوند، فرصت دارند اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام کنند و این در مراکز استان‌ها نیز می‌تواند انجام شود و نیازی به حضور در تهران نیست.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات افزود: شورای نگهبان مجموعاً برای زمان اعتراض و رأی‌گیری حدود ۲۰ روز فرصت دارد که بررسی و نتایج را اعلام کند، البته بعد از آن هم یک مهلتی برای بعضی اعتراضات دیگر وجود دارد که در زمان خودش اعلام خواهد شد.
ره‌پیک با بیان اینکه صحبت درباره نسبت تأیید، رد و عدم احراز زود است، گفت: طبیعتاً در بین پرونده‌هایی که وجود دارد و در حال رسیدگی هستیم گروهی شرایط قانونی دارند که تأیید صلاحیت می‌شوند، گروهی از افراد که به دلیل موانع قانونی برای آنها، قطعاً شرایط تأیید صلاحیت را ندارند چرا که طبق اعلام‌های صورت گرفته مراجع رسمی و نیز تحقیقات، آنها طبیعتاً رد صلاحیت خواهند شد.
وی افزود: گروهی هستند که به دلایل گوناگون شرایط را احراز نکرده‌اند و براساس مبانی حقوقی و مقررات حقوقی، این گروه در واقع شرایط را احراز نمی‌کنند، البته در فرصتی که دارند می‌توانند مدارکشان را ارائه کنند که نشان دهد آن شرایط را داشته‌اند یا آن شرایط را می‌توانند احراز کنند.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: البته بخشی از اینها ممکن است ناشی از فقدان مدارک باشد مانند مدارک تحصیلی یا کسانی که موظف بودند استعفا کنند و استعفا نکرده‌اند.
ره‌پیک با بیان اینکه در مجموعه رد صلاحیت‌شدگان و کسانی که صلاحیت‌شان احراز نمی‌شود اقسام گوناگونی وجود دارد، افزود: مستندات قانونی این دلایل را به افراد اعلام خواهیم کرد تا بدانند براساس چه مستند قانونی شرایط را تحصیل و احراز نکرده‌اند.
وی گفت: برای مثال بخشی مربوط به محکومیت‌های قضایی، بخشی مربوط به گزارش‌هایی است که دستگاه‌های امنیتی درباره اشخاص داده‌اند و بخشی هم مربوط می‌شود به نداشتن بعضی مدارک لازم و در واقع ضوابط و شرایطی که در قانون آمده است و اگر نقصی از این جهت وجود داشته باشد، ممکن است مشکلی برای آن پرونده ایجاد کند.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات افزود: در مهلتی که باقی مانده، ممکن است این نقص رفع شود و تأیید صلاحیت صورت گیرد، اما اگر معلوم شود که در واقع آن شرط وجود ندارد یا مانعی وجود دارد، طبیعتاً وضعیت پرونده به همان شکل رد یا عدم احراز باقی می‌ماند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.