پیرترین و جوان‌ترین نماینده‌های خوزستان در ادوار مختلف مجلس

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: تاکنون ۱۰۴ نفر به نمایندگی از مردم خوزستان راهی مجلس شورای اسلامی شدند که سید جاسم ساعدی نماینده سابق شوش با ۵ دوره حضور و محمدسعید انصاری، محمد رشیدیان، عبدالله کعبی، یونس محمدی و امیدوار رضایی با ۴ دوره حضور بعد از ساعدی بیش‌ترین حضور را در مجلس دارند.

نخستین مجلس شورای اسلامی از سال ۵۹ آغاز شد که کم‌سن و سال‌ترین نماینده آن روزهای خوزستان عبدالرضا اسدی‌نیا نماینده مردم اهواز بزرگ‌ترین نماینده خوزستان از نظر سنی در آن مجلس شهید سید جواد شرافت بود. اسدی‌نیا زمان راهیابی به مجلس ۲۶ ساله و شهید شرافت ۵۳ ساله بود.

در دوره دوم نیز محمد کیاوش ۵۳ ساله و نماینده آبادان پیرترین نماینده خوزستان در محپجلس بود و سید محمدتقی آل غفور نماینده شوشتر و نورالله عابدی نماینده بهبهان با ۳۴ سال سن کم‌سن و سال ترین نمایندگان خوزستان بود.

در دوره سوم باز هم یک نماینده ۲۶ ساله از خوزستان راهی مجلس شد، سید احمد موسوی در سال ۶۶ به عنوان منتخب مردم اهواز راهی مجلس شد تا لقب جوان‌ترین نماینده خوزستانی در آن دوره را به خود اختصاص دهد و سید مصطفی فارغ نماینده دزفول با ۵۵ سال بزرگ‌ترین نماینده خوزستانی از نظر سن و سال بود.

در دوره چهارم اختلاف سنی بزرگ ترین و کم سن و سال‌ترین نماینده خوزستان در مجلس ۳۰ سال بود. سید لطف الله زارعی قنواتی از حوزه انتخابیه بهبهان با ۵۸ سال و ذبیح الله کریمی ۲۸ ساله از حوزه انتخابیه شوشتر پیرترین و جوان‌ترین نمایندگان خوزستان در مجلس بودند.

در دوره پنجم پیرترین نماینده مجلس از حوزه شوشتر بود، بر خلاف کریمی ۲۸ ساله در مجلس چهارم این بار محمدعلی شیخ با ۶۶ سال سن راهی مجلس شد و کم سن و سال‌ترین نماینده در آن دوره محمدرضا بهمنی نماینده رامهرمز و رامشیر در مجلس بود.

محمد علی شیخ در دوره‌های ششم و هفتم مجلس باز هم با ۷۰ و ۷۴ سال سن پیرترین نماینده بود اما پیمان عاشوری ۲۸ ساله از حوزه انتخابیه بهبهان جوان‌ترین نماینده آن دوره از خوزستان بود و در مجلس هفتم مجید ناصری نژاد با ۳۲ سال سن از حوزه شادگان به عنوان جوان‌ترین خوزستانی راهی مجلس شد.

در مجلس هشتم نوبت به دهه پنجاهی‌های خوزستان رسید و سید محمدسادات ابراهیمی با ۳۶ سال سن راهی مجلس شد که جوان‌ترین نماینده خوزستانی بود و سید احمد آوایی نماینده دزفول و سید ناصر موسوی نماینده رامهرمز و رامشیر با ۵۶ سال پیرترین نماینده‌های خوزستان بودند.

اما در مجلس نهم عباس پاپی زاده از حوزه دزفول راهی مجلس شد تا نخستین نماینده خوزستانی باشد که تاریخ تولدش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. پاپی زاده با ۳۳ سال سن راهی بهارستان شد و اختلافش با حبیب آقاجری و محمدباقر شریعتی ۲۹ سال است.

محمدعلی شیخ نماینده مردم شوشتر پیرترین نماینده خوزستان در ادوار مختلف مجلس است؛ شبخ در مجلس هفتم ۸۲ ساله بود. جوان‌ترین نماینده‌های خوزستان هم سید احمد موسوی و عبدالرضا اسدی‌نیا از حوزه انتخابیه اهواز هستند که در زمان ورود به مجلس ۲۶ ساله بودند. البته شهید چراغ‌زاده نماینده رامهرمز و سید احمد زرهانی نماینده دزفول هم با ۲۷ سن به عنوان جوان‌ترین نمایندگان خوزستان شناخته می‌شوند.

محمد کاظم دانش نماینده اندیمشک، سید محمدجواد شرافت نماینده شوشتر، علیرضا چراغزاده دزفولی نماینده رامهرمز، سید ابوالقاسم داوود موسوی نماینده رامهرمز و علی معرفی زاده نماینده شادگان از جمله نمایندگان شهید و غلامرضا رحیمی حاجی آبادی نماینده ماهشهر، سید محمد موسوی طره نماینده دشت آزادگان، قلی شیخی نماینده ایذه، محمد رشیدیان نماینده آبادان، محمد نصراللهی نماینده آبادان، سیدمصطفی فاروق دزفولی نماینده دزفول و لطف الله زارعی قنواتی نماینده بهبهان نیز از جمله نمایندگانی بودند که دار فانی را وداع گفتند

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.