تشکیل پرونده قضایی برای شرکت نفت / شرکت‌های نفتی در حال نابودی محیط زیست خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  یکی از آسیب‌هایی که هورالعظیم بیشتر از مشکل خشکسالی با آن روبه رو می‌شود، عملیات عمرانی غیر اصولی، کشف و استخراج نفت است. بیش از ۷ هزار هکتار از این مکان به شرط رعایت ضوابط محیط زیستی برای ۳۰ سال به وزارت نفت داده شده است. اما شرکت‌های نفتی دست به فعالیت‌های تخریبی در تالاب زده اند که با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌های حقوقی اداره حفاظت محیط زیست خوزستان، این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد.

پیگیری تخلفات
معاون طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر پیگیری این سازمان درباره تخلفات صورت گرفته در هورالعظیم به همشهری گفت: اداره محیط زیست خوزستان وظیفه دارد برای جلوگیری از تخلفات محیط زیستی اقدام کند. اولین گام، دادن تذکر به متخلفان است و اگر این کار تاثیر نداشته باشد، پرونده قضایی تشکیل می‌شود که گرچه ممکن است زمان بر باشد، اما معمولا نتیجه خواهد داد.
«سید عادل مولا» درباره ضوابطی که برای انجام عملیات وزارت نفت تعیین شده است، توضیح داد: برای هر پروژه‌ای باید مجوزی به نام مجوز ارزیابی گرفته شود. این مجوز وقتی صادر می‌شود که شرایط و الزام‌های زیست محیطی تعیین شده باشد.
وی افزود: برای شرکت آزادگان جنوبی ۱۲ الزام مانند ممنوعیت آلوده کردن آب، برداشت خاک، شکار، ورود شکارچی، دفع پسماند و مدیریت پسماند در نظر گرفته شده است که این ضوابط زیست محیطی محقق نمی‌شود یا کمتر به آن‌ توجه می‌شود.
وی با ابراز تاسف از تخلف‌های انجام شده شرکت‌های نفتی در هورالعظیم اظهار کرد: بر اساس مجوز ارزیابی زیست‌محیطی هورالعظیم، فقط باید ۲۰ چاه به بهره‌برداری می‌رسید و جاده‌ای به عرض ۶ متر ساخته می‌شد. اما ۲۰ چاه به ۹۰ چاه افزایش یافته و جاده‌ای که قرار بود با عرض ۶ متر ساخته شود، با عرض ۱۳ متر ساخته شد. همه این اقدامات نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد و منطقه را دچار مشکل می‌کند.

همه تخلفات وزارت نفت
معاون طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان رعایت نکردن ضوابط را تخلف دانست و با بیان این‌که اداره حفاظت محیط زیست خوزستان متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می‌کند، گفت: برداشت‌های آب از محدوده تالاب، خاکبرداری از تالاب، جاده‌سازی بدون رعایت ضوابط و مسدود کردن مسیر آب و عبور حیات وحش از تخلفات وزارت نفت در هورالعظیم است.
وی درباره ساخت سازه در هورالعظیم نیز اظهار کرد: بر اساس یک منطق علمی ساخت هرسازه‌‌ای آسیب‌رسان است که ساخت سازه در هورالعظیم به صورت خاص آسیب‌های هیدرولوژیکی، بیولوژیکی و اکوسیستمی به همراه دارد.  برای مثال در یکی از سازه‌هایی که برای امنیت منطقه ضروری به نظر می رسید و تا حدودی الزام‌های زیست محیطی را نیز رعایت می کرد مشکلاتی برای حیات وحش ایجاد کرد؛ این سازه به دلیل پایه‌های سیمانی تردد حیات وحش را مشکل کرده است و ما در چند نوبت بازدید شاهد تلف شدن لاک‌پشت‌های مهم استان یا لاک‌پشت‌های در حال انقراض بودیم.

نجات‌ هورالعظیم
مولا، نجات‌ هورالعظیم را در گروی دادن حقابه به آن دانست تا از این راه تالاب به خودپالایی بپردازد. وی بیان کرد: لازم نیست هزینه‌ای برای تخریب تالاب و بعد هزینه مضاعف دیگری برای احیای آن اختصاص داده شود. اگر ضوابط و الزام های زیست محیطی رعایت شود، لزومی به این کار نیست.
وی حضور وزارت نفت در هورالعظیم را به تنهایی یک آسیب جدی دانست و افزود: استخراج نفت از هورالعظیم یک پروژه بزرگ است و در این پروژه محصولات زیرزمینی استخراج خواهد شد که برای پیشبرد این کار به ادوات و تجهیزات نیاز است. همچنین اشخاص باید در آن تردد کنند و جاده بسازند که همه این اقدامات آسیب زیادی به محیط زیست می زند و موجب ایجاد نگرانی می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر نفت بخواهد روند کنونی را پیش ببرد با مشکلات حادتری مواجه می‌شویم، ‌ادامه داد: همچنین نباید از میزان حقابه هورالعظیم غافل شویم. اگر وزارت نیرو به تعهدات خود عمل کند و میزان آب تالاب را بدهد‌ می‌توانیم نیازها را به حداقل برسانیم. هورالعظیم با تلاش ما و اصلاح راه الگوی برداشت و فعالیت‌های نفتی قطعا بهتر خواهد شد، اما اگر عملیات بهره‌برداری با همین روند ادامه پیدا کند هورالعظیم در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرد.

نویسنده: سمیه تیاری اهواز-همشهری
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.