گمانه‌سازی‌های انتخاباتی یا تبلیغات زود هنگام در استان!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: این روزها برخی رسانه‌های خوزستان حرکتی را آغاز کرده‌اند که به زعم خود گمانه‌زنی‌های انتخاباتی نام دارد؛ اما در عمل مصداق تبلیغات پیش از موعد و القاء گزینه و یا گزینه‌های مورد نظر به مخاطب و گمانه‌سازی است نه گمانه‌زنی مصاحبه و انتشار عکس افرادی خاص که گمانه‌زنی نیست بلکه تبلیغاتی بودن موضوع را به مخاطب القاء می‌کند.

وقتی صراحتا در تیتر و متن اخبار رسانه‌های مذکور به نام نظرسنجی فرد و یا افرادی به عنوان گزینه پیش رو و یا برتر در یک شهر یا شهرستان معرفی می‌شود این مصداق در دست گرفتن افکار عمومی پیش از آغاز وقت رسمی تبلیغات و حتی ثبت‌نام کاندیداهاست.
برای مثال یکی از رسانه‌های خبری استان به طور کاملا مشخص آقایی را با درج عکس بزرگ نفر برتر نظرسنجی در شهرستان ایذه معرفی می‌کند و یا یک پایگاه خبری با عنوان «پیشتازان نظرسنجی انتخابات مجلس دهم در خوزستان را بشناسید» گزینه‌های خود را به خورد مردم می‌دهد.
این در حالی است که دبیر ستاد رسیدگی و پیشگیری از جرائم انتخاباتی دادگستری خوزستان در جلسه‌ای پیرامون موضوع رسیدگی و پیشگیری از جرائم انتخاباتی گفت: گمانه‌زنی‌های مصداقی در ایام قبل از انتخابات تخلف بوده و با آن برخورد می‌شود.
البته ایشان از وجود مطالبی از این دست اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اگر مواردی سراغ دارید اعلام کنید تا رسیدگی شود.
آیا مسئول رسیدگی و پیشگیری از جرائم انتخاباتی نباید نسبت به مهمترین مؤلفه تبلیغات یعنی رسانه که می‌تواند با عملکرد نادرست بسیاری از تخلفات را به دنبال داشته باشد اشراف کامل داشته باشد؟ این از دو حال خارج نیست یا رصد دقیقی در این رابطه صورت نمی‌گیرد و یا مواردی دیده می‌شود ولی با مسامحه از آنها چشم‌پوشی می‌شود؛ که البته این خود ریشه در دو جا دارد یا در این رابطه خلا قانونی برای برخورد با متخلفین رسانه‌ای پیش از انتخابات وجود دارد و یا این عدم برخورد دلایل دیگری دارد که بر ما پوشیده است!
آیا مسئولان ذی‌ربط اساسا به این نکته توجه دارند که چنانچه برخی از این افراد توسط هیئت‌های اجرایی و یا دفاتر نظارت صلاحیتشان تایید نشود؛ با وجود جوی که برخی رسانه‌ها ایجاد و این افراد را به عنوان چهره‌های مقبول به مردم معرفی کرده‌اند چه تبعاتی در جامعه خواهد داشت و اساسا آیا متولیان انتخابات را در انجام وظایف قانونی خود دچار مشکل نخواهد کرد؟
پس اگر صراحتا معتقد هستید این حرکت‌ها مصداق تخلف است تدابیر مورد نیاز اتخاذ شود و اگر توان و یا ابزار برخورد وجود ندارد؛ اعلام کنید، تا همه رسانه‌ها از این فرصت برخوردار شوند؛ چرا که برخی رسانه‌ها و البته کاندیداهای متعهد و قانون‌مدار منتظر آغاز زمان قانونی هستند؛ در حالی که رقبای آنها ماههاست که علاوه بر شرکت در مجالس و محافل مختلف؛ مصاحبه‌ها و اخبار خود را بر روی خروجی‌ها می‌فرستند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.