قائم مقام وزارت کشور در اهواز: فرمانداران برای مشارکت حداکثری تلاش کنند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور با بیان این‌که تمام افرادی که در جمهوری اسلامی تعریف می‌شوند از حقوق برابر برخوردار هستند‏، گفت: باید فرمانداران و مجریان انتخابات نوعی برنامه‌ریزی کنند تا حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات شکل بگیرد.

حسین‌علی امیری در همایش آموزشی و توجیهی انتخاباتی برای فرمانداران استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد که امروز، ۱۸ آذرماه در تالار امام رضا(ع) اهواز برگزار شد، با بیان این‌که انتخابات در اصول حقوقی کشور ما پذیرفته شده است، اظهار کرد: قانون اساسی کشور دموکراسی را به رسمیت شناخته است و طبق قانون اساسی اداره کشور بر اساس انتخابات است، در دنیا هر قانونی بر اساس اعتقادات و عرف آن کشور است و قانون کشور ما نیز بر اساس اسلام است.

وی افزود: اسلام دموکراسی را به رسمیت شناخته است. نوع برخورد و رفتار حکومت رسول اکرم(ص) و امام علی(ع) نشان از قبول دموکراسی دارد. امام علی(ع) با آن­که امام بر حق بود اما تا زمانی که مردم از وی نخواستند به حکومت نیامد و این یکی از شاخصه‌های دموکراسی است و یا حتی برخی تصمیم‌گیری پیامبر(ص) و امام علی(ع) با مشورت صورت می‌گرفت و اگر نظر شخصی آن­ها مخالف نظر اکثریت باشد، اما آن کار انجام می‌شد.

قائم مقام وزیر کشور در امور حقوقی و مجلس تصریح کرد: هنگام تدوین قانون اساسی جمعی به امام راحل پیشنهاد دادند که انحلال مجلس توسط ولی فقیه در قانون اساسی گنجانده شود اما امام(ره) مخالفت کردند و گفتند به صلاح نیست که کسی حق انحلال مجلسی را داشته باشد، این امر نگاه دموکراسی امام(ره) را نشان می‌دهد.‏

امیری ادامه داد: مجلس در تمام امور حق تقنین دارد و فرمایش امام (ره) مبنی بر این­که “مجلس در رأس امور است” برگرفته از قانون اساسی است؛ قانون‌گذاری تعیین مشی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.

وی با بیان اینکه مجلس در نظام حقوقی کشور از اختیارات بسیاری برخوردار است، گفت: مجلس بر دولت نظارت دارد و دولت مصوبات خود را باید به رئیس مجلس ارایه کند و رییس مجلس حق ابطال مصوبه‌های دولت را دارد و این اختیارات بزرگی است‎؛ این مجلس با این اختیارات توسط فرمانداران، بخشداران و هیات‌های اجرایی شگل می­گیرد و این اهمیت نقش مجریان انتخابات را نشان می‌دهد.

قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور عنوان کرد: هر زمانی که افراد دلسوز، نخبگان و دانشمندان‏، کسانی که منافع ملی را به منافع شخصی ترجیح می‌دهند به مجلس راه یافتند، کشور سامان گرفت. وجود یک نماینده نامطلوب در مجلس می‏تواند حق مردم را ضایع و کشور را گرفتار کند؛ مجلس نقش مهمی در سرنوشت کشور است.

امیری افزود: آن قطع‌نامه‏هایی که علیه کشور صادر شد و هیچ وقت کاغذ پاره نبود و مشاهده کردیم تا چه میزان بر کشور تأثیرگذار شد، اگر با درایت رییس مجلس و نمایندگان همراه نبود ابطال نمی‏شد و برجام به نتیجه نمی‏رسید و تلاش دو ساله کشور به باد می‏رفت؛ کشوری نبود که تحت بند هفت منشور سازمان ملل متحد بود و توانست بدون جنگ از آن خارج شود، اما کشور ما توانست با تدبیر مسئولان بدون جنگ خارج شود؛ این امر نقش برجسته مجلس در سرنوشت کشور را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‏که چهار راهبرد برای مجریان انتخابات تعریف می‏شود، گفت: راهبرد نخست برگزاری انتخابات در قالب کاملا حقوقی و قانونی با احساس ذهنی مشترک نسبت به دولت و راهبرد دوم در غالبی حقوقی و قانونی بدون احساس ذهنی مشترک با دولت است. راهبرد سوم و چهارم در غالب غیرحقوقی و غیر قانونی با احساس ذهنی مشترک با دولت و غالب غیرحقوقی و غیرقانونی بدون احساس ذهنی مشترک با دولت است، راهبرد سوم و چهارم به دلیل غیرقانونی رد شده است.

قائم مقام در امور حقوقی و مجلس وزارت کشور ادامه داد: راهبرد قانونی مجریان انتخابات بدون احساس ذهنی مشترک با دولت، غیر اخلاقی است، زیرا دولت همواره در حال ابلاغ سیاست‌ها و برنامه‏های خود است و نمی‏توان مجریان انتخابات با دولت احساس ذهنی مشترک نداشته باشند. تأکیدات رئیس جمهور بر این است که باید تمام احزاب در انتخابات شرکت و دولت از تمام اجتماعات قانونی دفاع کند، این اساس احساس ذهنی مشترک با دولت است.

امیری عنوان‌کرد: بنابراین در اجرای انتخابات، راهبرد احساس ذهنی مشترک با دولت در قالب کاملا قانونی و حقوقی، مدنظر است اما این خروج از بی‌طرفی نیست. احساس ذهنی مشترک با دولت یعنی مجریان انتخابات موافق سخنان رئیس جمهور مبنی بر این که فرمانداران باید در انتخابات بی‌طرفانه عمل کنند و دولت به دنبال پیروز کردن هیچ جناحی باشند و تأکیدات وزیر کشور مبنی بر این‌که تمام کسانی که در جمهوری اسلامی تعریف می‌شوند، از حقوق یکسان برخوردار هسند را قبول کنند.

وی با بیان این‏که رأی مردم حق‌الناس است و انتخابات باید با این نگاه برگزار شود، گفت: اصل نخست در برگزاری انتخابات مشارکت حداکثری است. باید فرمانداران و مجریان انتخابات با توجه به شرایط محیطی نوعی برنامه‌ریزی کنند تا حضور حداکثری و مشارکت حداکثری در انتخابات شکل بگیرد. مشارکت حداکثری تأثیر بسیار مهمی دارد و با مشارکت حداکثری مجلسی مناسب‌تر می‌شود.

قائم مقام وزارت کشور در امور حقوقی ومجلس ادامه داد: برای مشارکت حداکثری باید تمام احزاب را فعال کرد. در سامان‌دهی هیات‏های اجرایی باید افراد قوی، متدین، بی‏طرف، شجاع و جدید از تمام اطیاف به‌کار گرفت؛ هیات‌های اجرایی گلوگاه استراتژیک انتخابات هستند و باید با هدف مشارکت حداکثری شکل بگیرند.

امیری با تأکید بر قانون‏مداری در اجرای انتخابات عنوان کرد: با احزاب و جریان‏های مختلف به صورت یکسان برخورد می‏شود. از اکنون باید به کاندیدای انتخابات اجازه داده نشود که غیرقانونی رفتار کنند. هیات‌های اجرایی باید بر قانون انتخابات تسلط داشته باشند تا بتوانند از حقوق مردم دفاع کنند؛ با خاطیان در هر رده برخورد می‏شود اما این برخورد با تدبیر است.

وی بیان کرد: هرگاه کاندیدایی از سر دلسوزی موضوعی را مطرح کرد نباید با او تقابل کرد، اگر موضوعی او قانونی بود تشکر می‏شود و اگر قانونی نبود‏‏، باید او را قانع کنیم.

قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور با بیان این‏که آرامش کشور برای دولت بسیار مهم است، گفت: به دنبال ایجاد فضای پرشور و شکوه هستیم‏، اما نباید آرامش کشور مخدوش شود. در سایه آرامش می‏توانیم وظایف خود را به درستی انجام دهیم.

 ** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.