خوزستان در معرض گسترش سرطان/ سالانه ۶ هزار مبتلای جدید سرطان در خوزستان داریم

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در سال ۶ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان را در استان داریم که برخی از این سرطان‌ها به دلیل شرایط اقلیمی از شیوع بیشتری برخوردار است.

به گزارش مهر، علی خدادادی عصر امروز سه شنبه در نشست هم اندیشی مجمع خیران جمعیت هلال احمر خوزستان اظهارکرد: هلال احمر زمینه را برای حضور همه اقشار فراهم کرده است و افزایش توانمندی و ارائه آموزش های مناسب به کاهش آسیب های اجتماعی کمک شایانی می کند.

وی افزود: مخاطراتی که جامعه ما را تهدید می کند تنوع زیادی دارند از بحث ریزگردها تا بیماران تنفسی، مشکلات دوره ای و سیل و زلزله و برق گرفتگی و حوادث دیگر که سالانه آسیب های زیادی را به ما وارد می کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به کمبود اعتبارات در جمعیت اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم جمعیت هلال احمر را از نظر توان مالی توانمند کنیم که در حال حاضر کارهای زیادی برای رشد جهشی جمعیت در حال انجام است و خوشبختانه تا حدی هم مثمر ثمر بوده است.

خدادادی با بیان اینکه نگاه نخست جمعیت هلال احمر به خیران نیکوکار، به عنوان حلقه های واسط است، گفت: انجام کار خیر، تنها با کمک مالی صورت نمی گیرد بلکه یک داوطلب می تواند کارهای زیادی همانند کمک های معنوی، مشاوره و راهنمایی در راستای اهداف جمعیت هلال احمر انجام دهد.

وی با تأکید بر آموزش های امدادی و خودمراقبتی در راستای کاهش اثرات بلایا تصریح کرد: ایفای نقش اساسی و کلیدی حلقه اتصال نیاز نیازمندان و توان توانمندان نیازمند یک سری ابزارها و تشکیلات است که خوشبختانه در جمعیت هلال احمر با توجه به رسالتی که در حوزه های مختلف وجود دارد این امر مهیا شده است.

خدادادی افزود: خوزستان استانی است که با توجه به وجود توانمندی های مختلف به عنوان یک استان مستعد از نظر داشتن منابع باشد، متأسفانه از نظر محرومیت در حد استانی مثل سیستان و بلوچستان است تا آنجا که در خوزستان مناطقی وجود دارد که از ابتدایی ترین امکانات زندگی محروم هستند و با بررسی هایی انجام شده، طرحی به نام طرح محرومیت زدایی تدوین شد که به صورت تدریجی در حال رشد و توسعه است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به رسالت اصلی هلال احمر در بحث امداد و نجات در حوادث بیان کرد: با توجه به این رسالت جمعیت هلال احمر باید از آمادگی حداکثری بهره مند بوده که قطعا از این قابلیت ها به ویژه در حوزه بهداشت و درمان می توانیم در زمانی که حادثه ای رخ نداده، در استای خدمت به مردم بهره مند شویم.

وی با تأکید بر اصل بشردوستی و تسکین آلام بشری به عنوان سرلوحه تمامی فعالیت های هلال احمر تصریح کرد: جمعیت هلال احمر اگر در حوزه درمان وارد شده است، نگاهش سوداگرانه نیست. برای مثال مرکز طب هسته ای که در جمعیت هلال احمر استان راه اندازی شده است، روزانه ۲۰ بیمار را پذیرش می کند تعرفه دولتی آن ۷۵۰ هزار تومان است در حالی که از هر بیمار فقط ۱۲۰ هزار تومان دریافت می شود که روزانه مبلغی در حدود ۵۰۰ هزار تومان به هر بیمار کمک می شود.

خدادادی با بیان اینکه مسائلی که در جامعه وجود دارد ما را برای کمک به نیازمندان و حل مشکلات جامعه ترغیب می کند، گفت: حوزه های دیگری در جمعیت هلال احمر شکل گرفته که با توجه به بافت جمعیتی، شرایط اقلیمی و منابع طبیعی استان خوزستان می تواند به توسعه جامعه کمک شایانی کند که از آن جمله می توان به اجرای آموزش در حوزه امداد و نجات با وجود مرکز آموزش های تخصصی هلال احمر در اندیمشک و آموزش های مهارتی و اجتماعی مانند آسیب های فضای سایبری، آسیب های اجتماعی اشاره کرد.

وی با اشاره به تعامل مطلوب جمعیت هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: حاشیه نشینی طرح دیگری است که با تعامل خوب جمعیت و دانشگاه علوم پزشکی فراهم شده با اشتغال بیش از ۷۰۰ نفر به کاهش آمار بیکاری در استان کمک زیادی کرده است. از فواید دیگر این طرح با توجه به آمار فراوان حاشیه نشینی در استان ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی بوده است.

خدادادی با تأکید بر صیانت جمعیت هلال احمر از طرح تحول نظام سلامت گفت: دولت بعد از برنامه تحول نظام سلامت به این فکر افتاد که زمینه را برای رفع محرومیت از حاشیه شهرها و خدمت رسانی به حاشیه نشینان فراهم کند که این خدمات درآینده در حوزه بهداشت و درمان توسعه پیدا می کند و حتی خانواده های شهری را هم تحت پوشش قرار می دهد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به قابلیت های طرح حاشیه نشینی بیان کرد: یکی از پتانسیل های موجود در این طرح راه اندازی بیش از ۱۰۰ خانه داوطلب در مناطق مختلف شهری و روستایی است که از طریق آنها می توانیم با مردم ارتباط برقرار کرده و گام هایی را برای رفع بیکاری و محرومیت برداریم و از سرمایه گذاران متعدد در حوزه های مختلف و در جهت خدمت به مردم آسیب پذیر استفاده کنیم.

وی با تأکید بر نقش مهم خیران در ارائه خدمات حمایتی به ویژه در حوزه بیماران سرطانی در استان اضافه کرد: در خوزستان خلاء بزرگی در زمینه درمان سرطان وجود دارد. ما در سال ۶ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان را در استان داریم که برخی از این  سرطان ها در خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی از شیوع بیشتری برخوردار است و توجه جدی تمام مردم و مسئولان را می طلبد.

خدادادی در خصوص فعالیت های مختلف جمعیت هلال احمر در بحث بیماران سرطانی گفت: با برگزاری جشنواره های خیریه فروش غذا توسط داوطلبان و کمک های خیران توانسته ایم مشکلات مالی بیماران سرطانی را تا حد زیادی مرتفع کنیم. همچنین در کشور قرار است ۱۰ قطب بیمارستانی تیپ سه احداث شود که خوزستان یکی از آنها قطب ها است که از طریق دانشگاه علوم پزشکی به وزیر بهداشت پیشنهاد دادیم که یک بیمارستان کامل و جامع درمان سرطان ساخته شود و ساخت آن نیازمند همکاری های فرابخشی است.

 ** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.