استاندار: مطالبات مردم باید همیشه مطرح باشد/ باید فضای دانشگاه باز شود تا زبان مفاهمه در آن حاکم باشد/ ایجاد سارفای صحرا در خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: استاندار خوزستان یکی از اشکالات عمده نظام آموزشی را نوع ارتباط دانشجو و استاد دانست و با تأکید بر لزوم بازتعریف ارتباطات در فضای دانشگاه‌ها، گفت: اکنون رخوت بسیاری در دانشگاه‌ها وجود دارد؛ دانشگاه‌ها زمانی کانون مبارزه با ستم بودند اما اکنون این چنین نیست. باید فضای دانشگاه باز شود تا زبان مفاهمه در آن حاکم باشد زیرا آرامش در دانشگاه‌ها به این سبک و شکل، برای نظام موفقیت‌آمیز نیست و دانشگاه نمی‌تواند مدیر آینده تربیت کند.

مهمترین بخش های گفتگو استاندار خوزستان با خبرگزاری ایسنا را در ادامه می خوانبم:

مطالبات مردم باید همیشه مطرح باشد
وی افزود: امیدواریم فضای مناسبی برای پیگیری  مطالبات به‌حق مردم و ارتقای این مطالبات ایجاد شود. یکی از ویژگی‌های اهل قلم بالابردن سطح توقعات به‌حق و منطقی مردم است. مطالبات باید همیشه مطرح باشد تا در شرایط خود اجرایی شود. به معنای دیگر نباید گفت چون شرایط تحقق مطالبات فراهم نیست پس مطالبات هم به‌حق نیستند.
استاندار خوزستان تصریح کرد: اگر شرایط مهیا شود اما مطالبات مردم توسط مسئولان محقق نشود مردم دچار وضعیتی می‌شوند که در حداقل‌ها باقی می‌مانند.
زندگی حداقلی مربوط به شرایط ویژه است
مقتدایی با اشاره به وضعیت مردم استان در دوران دفاع مقدس، گفت: در آن دوران اقداماتی انجام شد که شاید مطلوب منزلت مردم نبود اما به دلیل آن‌که شرایط فراهم نبود مردم آن را پذیرفتند. ممکن است بسیاری از مردم پیش از جنگ دارای عزت و رفاه بوده باشند اما با وقوع جنگ زندگی اردوگاهی و زندگی در شرایط حداقلی را تحمل کردند؛ آن چنان زندگی حداقلی تکرار شده که در نسل‌های بعدی نیز نهادینه شده است و این یکی از مسایلی است که نشان می‌دهد حق باید همیشه برجسته باشد.
اهل قلم باید به حقوق شهروندی بپردازند
وی با بیان این‌که اصل مطالبه همیشه وجود دارد، عنوان کرد: بدون شک اهل قلم باید به حقوق شهروندی بپردازند. حقوق شهروندی به این معنا است که همه انسان‌ها از حقوق برابری برخوردار هستند. در خصوص این موضوع باید بیشتر کار شود.
لزوم بازتعریف ارتباطات استاد و دانشجو در فضای دانشگاه
وی همچنین به فضای دانشگاهی در استان اشاره کرد و گفت: ارتباط در دانشگاه، چه ارتباط دانشجو با استاد و ارتباط اساتید با یکدیگر، باید بازتعریف شود؛ اکنون رخوت بسیاری در دانشگاه‌ها وجود دارد. دانشگاه‌ها زمانی کانون مبارزه با ستم بودند اما اکنون این چنین نیست.
در سبک مدیریتی استان تمام نیازهای جامعه در نظر گرفته می‌شود
استاندار خوزستان تصریح کرد: مردم با نظام پیوند خورده‌اند و در این خصوص هیچ نگرانی وجود ندارد؛ سبک مدیریتی در استان به نحوی است که تمام نیازهای جامعه در نظر گرفته می‌شود. معتقدم که باید به تمام بخش‌های جامعه پاسخ دهیم. به معنای دیگر باید به همه جوانب یک جامعه پرداخت و نمی‌توان جامعه را از حقوق شرعی و قانونی خود منع کرد. مراسم مذهبی باید به‌طور کامل برگزار شود و از برگزاری برخی برنامه های مجوز دار هنری و موسیقی نیز نباید جلوگیری کرد.
باید فضای دانشگاه باز شود تا زبان مفاهمه در آن حاکم باشد
وی خاطرنشان کرد: یک زبان فهم مشترک یا مفاهمه در مراکز علمی مورد انتظار است؛ این یکی از موارد مغفول است. باید فضای دانشگاه باز شود تا زبان مفاهمه در آن حاکم باشد. باید سخنرانی‌هایی که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود به سمتی هدایت شود که هر سخنرانی به منزله یک کارگاه آموزشی برای دانشجویان باشد.
تاکید بر لزوم هدایت پایان نامه های دانشجویی به سمت فضای کاربردی
مقتدایی با اشاره به لزوم هدایت درست پایان‌نامه‌های دانشجویی، عنوان کرد: در یک مقطع زمانی یک پایان‌نامه یک مشکل را برطرف می‌کرد اما اکنون نگاه به پایان‌نامه صرفا کسب نمره است؛ اگر خروجی دانشگاه‌ها نتواند یک مشکل را حل کند به آرشیو می‌رود. باید در دانشگاه‌ها مطرح شود که یک دانشجو پس از فارغ‌التحصیل‌شدن می‌خواهد چه‌کاره شود. همین موضوع می تواند موضوع پایان‌نامه‌ها باشد و از این طریق دانشجو خود به خود به سمت فضای کارگاهی هدایت می‌شود.
باید در کلاس‌های دانشگاه پرسش و پاسخ وجود داشته باشد
وی اظهار کرد: یکی از اشکالات عمده نظام آموزشی نوع ارتباط دانشجو و استاد است؛ باید پیوند بین استاد و دانشجو و معلم و دانش‌آموز برقرار باشد؛ باید در کلاس‌های درس دانشگاه‌ها، پرسش و پاسخ وجود داشته باشد و موضوع پایان‌نامه‌ دانشجو با هدف رفع معضلات جامعه انتخاب شود.
همه انتصابات جدید از نیروهای آموزش‌دیده انتخاب شده‌اند
مقتدایی با اشاره به انتصاب ۲۴ مسئول جدید در استانداری، گفت: تمام این مدیران جدید آموزش دیده‌اند و دوره‌های آموزش را طی کرده‌اند و انتخاب آن‌ها با دقت بوده است؛ از ویژگی‌های دیگر این انتصابات جدید، معرفی ۹ زن در رده‌های مدیریتی استان است؛ این انتصابات با هدف و برنامه است. به دنبال آن بودیم که تعدادی از کارشناسان را با آموزش های لازم برای مدیریت های کلان استان همچون بخشداری و فرمانداری و مدیر کلی تربیت کنیم و قطعا این افراد موفق خواهند بود زیرا کار کارشناسی انجام داده و استعداد هم وجود دارد؛ اگر بخشدار در مسئولیت خود موفق شود بدون شک فرماندار موفقی در آینده خواهد بود.
آغاز پروژه‌های گردشگری کوهستانی در خوزستان
وی با اشاره به برنامه‌ها و تمهیدات در زمینه خرید کالا از درون استان و توجه به وضعیت گردشگری‏‏،  گفت: باید کارهایی در زمینه گردشگری انجام دهیم که بتواند روحیه مردم را عوض کند‎؛ پروژه‌های گردشگری آبی به اتمام رسیده و پروژه‌های کوهستانی در استان آغاز شده‌ است.
نمی‌خواهیم هیچ آرزویی بر دل جوانان ما بماند
استاندار خوزستان افزود: قرار است یک سافاری صحرا نیز در منطقه دشت آزادگان و شوش ایجاد کنیم. مردم ما به‌ویژه جوانان به تفریح نیاز دارند و برای جوانان باید مراکز تفریحی سالم که در کنار خانواده باشند، ایجاد کرد. در حال حاضر پروژه‌های گردشگری آبی کارون، تالاب شادگان، جزیره شادمانی آبادان و مال آقا در دستور کار است؛ نمی‌خواهیم هیچ آرزویی بر دل جوانان ما بماند.
مقتدایی با اشاره به ثبت جهانی شوش، آن را اقدامی بزرگ نامید و افزود: ما کلان نگاه کردیم اما استقرایی حرکت می‌کنیم چراکه ظرفیت انجام کار سنگین وجود ندارد؛ یعنی پازل مقابل ما مشخص است.
امنیت خوزستان زبانزد است
وی در ادامه به بحث امنیت استان‏ اشاره کرد و گفت: الان کشور ما از امنیت خوبی برخوردار است اما خوزستان در بحث امنیت زبانزد است‎ به گونه‌ای که ما حتی برخی مشکلات باقی مانده از سال‌های گذشته را اکنون داریم برطرف می‌کنیم آن هم در شرایطی که ۲۸ درصد اعتبارات عمرانی استان کاهش پیدا ‌کرده‌ است.
در توزیع امکانات بین همه نقاط شهر عدالت برقرار شده‌ است
استاندار خوزستان در خصوص وضعیت توزیع امکانات در استان، تصریح کرد: همیشه نقاط مختلف را در نظر گرفته‌ایم و هیچ‌گاه فرقی بین نقاط مختلف یک شهر نگذاشته‌ایم به طور مثال دقیقا تجهیزاتی که در زمینه گردشگری آبی در منطقه کیانپارس و گلستان آماده می‌کنیم، در منطقه عامری و کوت عبدالله نیز دیده می‌شود و عدالت در توزیع امکانات را برقرار کرده‌ایم تا ضرورتی نباشد که همه امکانات در یک منطقه تجمیع پیدا کند.
مازاد درآمد در استان ناشی از یک هنر مدیریتی است
مقتدایی با اشاره به درآمدهای استانی‏، گفت: درآمد استانی ما چهار هزار و ششصد میلیارد تومان بوده است که اکنون ۳۷۵ میلیارد تومان مازاد درآمد است و این یک هنر مدیریتی است.
وی گفت: اگر سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان درآمد از ارزش افزوده داشته‌ایم ناشی از قراردادهایی است که در استان منعقد شده یا کاهش تورم نسبت به متوسط ملی ناشی از تعاملی است که در بحث خرید از داخل استان، ایجاد شده ‌است. افزایش درآمدهای استان به خاطر کشف منابع جدید است.
استاندار خوزستان بیان کرد: همدلی بین مردم و تعامل بین دستگاه‌ها بسیار قابل تقدیر است؛ فضای معنوی استان نیز همین‌گونه است.
اقتصاد مقاومتی در خوزستان آغاز شده‌ است
مقتدایی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی، گفت: اکنون استان خوزستان به‌عنوان استان پایلوت در این بحث مطرح است و بدون این‌که چیزی به استان گفته شود، اقتصاد مقاومتی را از ابتدای مدیریت بنده در استان آغاز کرده بودیم. هرکسی به استان خوزستان بیاید متوجه می‌شود که اقتصاد مقاومتی به معنی کمتر خریدکردن نیست بلکه درست حرکت‌کردن است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.