مدیرکل عشایر وزارت آموزش‏ وپرورش: دیگر هر مسؤول اجازه انحلال مدارس عشایری را ندارد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیر کل دفتر امور مناطق کمتر توسعه‌یافته و عشایر وزارت آموزش‏ و پرورش با اشاره به تدوین و تصویب اساسنامه آموزش‏ و‏ پرورش عشایر در شورای عالی آموزش ‏و پرورش کشور و توسط رییس‌جمهور، گفت: مطابق این اساسنامه انحلال و تفکیک یک مدرسه عشایری باید در شورای آموزش‏ و پرورش استان مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری شود و دیگر هر مسؤولی اجازه انحلال مدرسه عشایری را نخواهد داشت.

علی‏تقی یزدان‏پناه در گردهمایی مربیان، معاونان و مربیان ورزشی، مشاوران و مسئولان آموزش‏ وپرورش عشایر خوزستان که امروز ۱۵ آذرماه در سالن جلسات اداره آموزش‏ وپرورش استثنایی استان در اهواز برگزار شد، با بیان این‏که اکنون آموزش‏ وپرورش عشایر از سطح بالایی برخوردار است، اظهارکرد: ممکن است در بدو تأسیس نظام تعلیم و تربیت عشایر کسی فکر نمی‏کرد که آموزش‏ وپرورش عشایر به این سطح برسد اما اکنون تحصیل‌کنندگان عشایر در عرصه‏‌های مختلف مدیریت حضور دارند و نخبگان بسیاری از عشایر وجود دارد؛ عدم توجه به دانش‏ آموزان عشایر عدم توجه به مدیران کشور است زیرا بلندهمتی در ذات و جوهر فرزندان عشایر نهفته است.

اشکال نوع نگاه آموزش‌وپرورش، دیده‌نشدن مدارس عشایری است

وی با بیان این‏که در آموزش‏ و پرورش تنها مناطق شهری دیده می‏شود و این یک اشکال است، گفت: در آموزش‏ وپرورش با تجربه‏‌ترین و بهترین معلمان در مدارس شهر هستند و این یک اشکال دیگر است که نخست شهرها دیده می‌شوند و مناطق روستایی و عشایر در مرحله آخر است؛ مسئولان در دوره تصدی خود مدارس عشایری را به‌دلیل صعب‌العبور بودن مسیرهای دسترسی آن،‏ اصلأ نمی‏بینند.

کاهش مردودی در دانش‌آموزان عشایری بیشتر از دانش‌آموزان شهری

مدیر کل دفتر امور مناطق کمتر توسعه‌یافته و عشایر وزارت آموزش ‏وپرورش ادامه‌داد: اکنون و در دو سال اخیر دیگر آموزش ‏وپرورش عشایر در جایگاه آخر نیست و وضعیت آن پیشرفت‏‌هایی داشته است؛ امسال میزان کاهش مردودی‏‌های دانش‌آموزان عشایری در ۱۴ استان بیشتر از این رقم در مدارس شهری بوده است و این کار بزرگی است و نشان می‏دهد آموزش‏ وپرورش عشایر در شاخص‏‌های مختلف پیشتاز است.

یزدان‌پناه عنوان کرد: این موفقیت‏‌ها حاصل تلاش معلمان و مربیان مدارس عشایر است و نشان می‌دهد که اگر سال‏های گذشته نیز به آموزش ‏وپرورش عشایر توجه می‏شد موفقیت‌ها و دستاوردهای بسیاری می‏توانستیم به‌دست آوریم؛ سال‏های متمادی است که به دانش ‏آموزان عشایری در کانکس توجهی نمی‏شود.

وی با بیان این‏که در آموزش‏ وپرورش عشایر جهشی حاصل شده است، تصریح کرد: در این دو سال اتفاق خاصی رخ نداده است و اعتبارات هیچ تغییری نداشته‏اند اما این تحولات را شاهد بودیم و این جهش در آموزش ‏وپرورش عشایر با اراده و عشق معلمان حاصل شده‏است.

تصویب اساسنامه آموزش ‏و‏پرورش عشایر در شورای عالی آموزش‏ وپرورش کشور

مدیر کل دفتر امور مناطق کمتر توسعه‌یافته و عشایر وزارت آموزش ‏وپرورش با اشاره به تدوین و تصویب اساسنامه آموزش‏ و‏پرورش عشایر در شورای عالی آموزش‏ وپرورش کشور، گفت: در گذشته هر مسئولی که اراده می‌کرد می‌توانست مدارس عشایری را منحل کند به همین جهت به دنبال آن بودیم که یک ساختار در آموزش‏ وپرورش عشایر ایجاد کنیم تا تعلیم‏ وتربیت فرزندان عشایر متأثر از اتفاقات پیرامون خود نباشد. در این راستا اساسنامه آموزش‏ وپرورش عشایر تدوین و توسط رییس‌جمهور نیز تصویب شد.

وی اضافه کرد: این اساسنامه شامل ۱۷ ماده و در حکم قانون است و باید مواد آن اجرایی شود؛ مطابق یکی از ماده‏‌های این اساسنامه انحلال و تفکیک یک مدرسه عشایری باید در شورای آموزش ‏وپرورش استان مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری شود و دیگر هر مسؤولی اجازه انحلال مدرسه عشایری را نخواهد داشت.

مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعه‌یافته و عشایر وزارت آموزش ‏وپرورش با بیان این‏که باید بدانیم در آموزش و پرورش عشایر به دنبال چه هستیم، عنوان کرد: فرزندان عشایر از مهارت و توانمندی‏‌های خاصی برخوردار هستند اما  باید در تعلیم و تربیت عشایر به آموزش توجه کرد زیرا در آموزش عقب هستیم و آموزش به ارتباطات انسانی نیاز دارد.

سوء‌تغذیه دانش ‏آموزان عشایر خجالت‌آور است

یزدان‌پناه ادامه داد: اکنون به جای آموزش به فکر تغذیه دانش‏ آموزان در مراکز آموزشی عشایر هستیم؛ سوء‌تغذیه در این مراکز بسیار زیاد است؛ خجالت‌آور است که مسئولان مراکز آموزشی شبانه عشایری به جای آن‏که به فکر راه‌اندازی انجمن نجوم باشند  درگیر سوء‌تغذیه دانش‌آموزان شده‌اند. قرار است وزارت رفاه سبد حمایت غذایی برای دانش‏‌آموزان عشایری اختصاص دهد که اگر این کار انجام شود می‏توان گامی در جهت برطرف‌کردن مشکل تغذیه دانش‏ آموزان در مراکز شبانه‌‏روزی عشایری برداشت.

سهم مدارس عشایری خوزستان از اعتبارات نوسازی امسال چیست؟

وی گفت: امسال سازمان نوسازی مدارس اعتبارات خوبی جهت تعمیر و تجهیز مراکز شبانه‌روزی عشایری اختصاص داده است؛ باید بدانیم سهم مدارس عشایری استان خوزستان از این اعتبارات چیست؟ باید این موضوع پیگیری و دنبال شود.

مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعه‌یافته و عشایر وزارت آموزش ‏وپرورش اظهارکرد: پیش‌‏بینی می‏شود تا سال آینده هیچ مدرسه عشایری در خوزستان بدون تجهیزات کامپیوتری باقی نماند؛ امیدواریم روزی برسد که تجهیزات مدارس عشایری از مدارس شهری نیز بیشتر شود.

یزدان‌پناه با اشاره به اهمیت توجه به شوراهای دانش ‏آموزی در مدارس عشایری عنوان کرد: باید بحث شوراهای دانش‏ آموزی در مدارس عشایری جدی گرفته شود؛ شورای دانش ‏آموزی مشق دموکراسی است. مربی که در مدرسه همه کاره است مربی موفقی نیست. باید به دانش‌آموزان فرصت داد و نباید از مشارکت هراس داشت. مشارکت انزوا و حاشیه‏‌نشینی را از بین می‏برد.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.