«سبزقبا» قاتل زنبورهای خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان گفت : تولید عسل کنار به دلیل هجوم بی سابقه پرنده های زنبورخوار به زنبورستان های استان کاهش یافته است.
امین کریمی به اهمیت بالای عسل کنار و همچنین طعم و عطر برجسته و کیفیت بالای آن اشاره کرد و گفت: تنها عسلی است که مورد علاقه شدید مردم خوزستان است.

وی بیان داشت: تمام امید زنبورداران و تولیدکنندگان عسل در سال‌های بی‌محصول یا کم محصول مانند سال جاری به تولید مقداری عسل کنار جهت پوشش بخشی از هزینه‌های تولید آن‌ها می باشد.

کریمی خاطرنشان کرد: با وجود پیش بینی‌ها مبنی بر ۲۰۰ تن تولید عسل کنار، هجوم پرنده سبزقبا باعث کاهش ۲۰ درصدی تولید این نوع عسل شد.

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان سردرگمی در محیط زیست کشور برای برخورد با پرنده زنبورخوار را یک معضل دانست و افزود: این پرنده با تکثیر بیش از حد و شرایط مناسب زیست محیطی از حالت محافظت شده خارج و به بزرگ ترین آفت زنبورستان‌های استان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه تلفات و خسارات ناشی از پرنده زنبورخوار تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی نمی باشد تصریح کرد: هر گونه اقدام به کشتار و مقابله با این پرنده توسط زنبوردار موجب بازخواست شدن از سوی کارشناسان محیط زیست و دادگستری می‌شود و تولید کننگان تحت فشار این ۲ نهاد قرار دارد.

امین کریمی بر ارزش بالای زیست محیطی زنبور عسل در چرخه طبیعت تاکید کرد و اظهار داشت: به منظور جلوگیری از نابودی چرخه اکوسیتمی خوزستان، لازم است این موضوع مورد بررسی دقیق‌تری قرار گیرد.

رئیس اتحادیه زنبورداران خوزستان زمان تولید عسل کنار را از اواسط مهرماه تا اوایل آبان ماه اعلام و شهرهای دزفول، شوشتر، بهبهان، رامهرمز، گتوند و قسمت‌هایی از مسجدسلیمان را از عمده مراکز تولید این عسل معرفی کرد و افزود: کیفیت عسل کنار خوزستان به علت خاک غنی و پوشش گیاهی مطلوب کنار، قابل قیاس با سایر عسل‌های کنار تولیدی در سطح کشور نیست.

کریمی قیمت هر کیلوگرم عسل کنار را در حال حاضر حداقل ۵۰ هزار تومان و حداکثر ۷۰ هزار تومان در بازار اعلام کرد.

وی علاقه شدید مردم خوزستان به عسل کنار را زمینه ای برای سوءاستفاده سودجویان عنوان کرد و گفت: همین امر باعث شده مشتریان برای هر کیلو عسل کنار مبلغ غیر واقعی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان پرداخت نمایند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.