وابستگی به درآمدهای نفتی اساسی ترین عامل غفلت از نوسازی و تحول در نظام مالیاتی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: آقای محسن کاویانی مدیر کل گفت از آنجا که ثروت های ملی باید صرف برنامه ها و اقدامات پایدار شود. دولت سعی دارد ضمن کاهش هزینه های جاری بودجه های عمرانی را افزایش دهد ، بنابراین در سال های اخیر در ایران تلاش شده تا بار بودجه جاری از دوش درآمد های نفتی برداشته و از طریق درآمد های مالی تأمین شود. آقای کاویانی افزود تا کنون وابستگی بودجه به درآمد های نفتی موجب غفلت از نوسازی و تغییر و تحول در نظام مالیاتی کشور شده است و درآمدهای حاصل از آن جایگاه واقعی نداشته است. و اکنون که درآمد های دولت هم به سبب تحریم ها و هم به علت کاهش شدید قیمت جهانی نفت کاهش یافته ، درآمد های مالیاتی از اهمیت واقعی برخوردار است. وی افزود هدف گذاری برنامه پنجم توسعه نیز تأییدی بر همین مسأله است چرا که بر اساس این برنامه باید ۱۰۰ درصد بودجه جاری کشور از مالیات تأمین شود. کاویانی همچنین به تامین ۹۰ درصد در آمد های دولت های جهان از طریق مالیات مورد اشاره قرار داد وتاکید کرد که در نظام های اقتصادی کشورهای توسعه یافته ، درآمدهای مالیاتی علاوه بر این که مهم ترین ابزار تامین کننده بودجه دولت ها محسوب می شوند ، در اجرای سیاست ها و راهبردهای اقتصادی نیز نقش ارزنده ای ایفا می کنند. وی تاکید کرد با توجه به افزایش ۲۳۰ میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی در استان این مبلغ در طرح های نیمه تمام عمرانی استان هزینه خواهد شد. در واقع پرداخت مالیات هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری برای افزایش میزان آسایش مردم و توسعه زیرساخت ها و خدمات دولتی می باشد و صرف هزینه هایی میشود که می تواند آینده کشور را تضمین و زمینه گسترش خدمات بهداشتی ، آموزشی ، زیرساختی و امنیتی را فراهم نماید.
کاویانی هم چنین افزود در مهر ماه سال جاری اداره کل امور مالیاتی خوزستان ۱۵۰ میلیارد تومان وصولی داشته که علاوه بر تحقق ۹۶ درصدی نسبت به سهمیه ابلاغی از سوی سازمان امور مالیاتی کل کشور نسبت به مهر ماه سال گذشته ۲۰ درصد نیز افزایش داشته است.
مدیر کل امور مالیاتی خوزستان همچنین از وصول ۱۳۰۰ میلیارد تومان مالیات  این اداره کل در ۷ ماهه نخست امسال در بخش مالیات های مستقیم با ۳۹ درصد افزایش و نیز و همچنین ۱۲۷۰ میلیارد تومان مالیات های غیر مستقیم در بخش ارزش افزوده در همین مدت با افزایش ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
وی در پایان تاکید کرد جایگزینی درآمد های مالیاتی بجای درآمد های نفتی نه تنها کار ی ضروری بلکه عقلانی نیز می باشد و توسعه نظام مالیاتی یکی از محور های اساسی توسعه اقتصادی کشور شناخته می گردد که این امر با همکاری و همدلی مودیان محترم مالیاتی در کشور با نظام مالیاتی میسر خواهد بود.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.