آغاز عملیات مالچ پاشی در خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از آغاز عملیات مالچ پاشی در خوزستان برای مقابله با گرد و غبار خبر داد.

هاشم بالدی اظهار کرد: بر اساس مصوبه کارگروه استانی مقابله با آلودگی هوا در خوزستان که به تازگی برگزار شد،عملیات مالچ پاشی پس از اعلام مناطق اولویت دار، و مکان یابی اداره کل منابع طبیعی انجام می شود.

وی افزود: مالچ پاشی سه هزار هکتار از کانون های گرد و غبار در داخل خوزستان طبق مصوبه دولت قرار است انجام شود.

بالدی اظهار کرد: نهالکاری ۳۱ هزار هکتار از اراضی بیابانی خوزستان نیز در برنامه قرار دارد.

وی گفت: مطالعات منشاء یابی کانون های گرد و غبار در خوزستان توسط اداره کل بحران استانداری خوزستان و با همکاری سازمان زمین شناسی انجام شده است.

بر اساس این گزارش، پس از شدت گرفتن توفان های گرد و غبار در بهمن ۹۳، هیات دولت در کارگروه اضطراری مقابله با گرد و غبار مصوباتی داشت اما تاکنون اعتباری به این مصوبات اختصاص نیافته است.

به تازگی مدیرملی کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور وسعت کانون های ریزگرد در خوزستان را ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار اعلام کرد که ۱۰۰ هزار هکتار از این اراضی به دلیل کم آبی در آستانه تبدیل به کانون گرد و غبار هستند.

بیابان زدایی ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی اطراف تاسیسات نفتی خوزستان در پنج سال و با اعتبارات وزارت نفت در سفر هیات دولت به خوزستان در سال ۸۸ به تصویب رسید. به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات از سوی وزارت نفت این طرح نیز به کندی پیش می رود.

مالچ نوعی پوشش غیر زنده است که برای تثبیت شن های روان در اراضی بیابانی استفاده می شود. در ایران معمولا از مالچ نفتی استفاده می شود؛ انواع مالچ بیولوژیک نیز برای این منظور پیشنهاد شده که هنوز مراحل آزمایشی را می گذرانند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.