پل‌های غیراستاندارد، رونق اقتصادی آبادان و خرمشهر را تهدیدمی‌کنند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رونق آبادان و خرمشهر با توجه به بندری بودن این دو شهر در گروی تجارت آبی است و حضور کشتی‌های تجاری، مسافری و لنج‌های تجاری و صیادی، اقتصاد پررونقی را برای آن‌ها رقم می‌زند. با وجود اهمیت بندر در این دو شهر، ایجاد پل‌های کار‌شناسی نشده با ارتفاع کم و غیراستاندارد برای ارتباط بیشتر ۲ نقطه شهری آبادان و خرمشهر در سال‌های گذشته، موجب شده است لنج‌ها و کشتی‌های تجاری نتوانند از زیر آن عبور‌کنند و به ساحل بیایند و در واقع این‌پل‌ها مانعی برای اقتصاد این دو شهر شده اند.  وضعیت دو طرف پل به لطف همین تصمیم گیری غیرتخصصی ۲ منظره متفاوت را رقم زده است؛ در یک سوی پل، ترافیک کشتی‌های تجاری و لنج‌هایی با علمک‌هایی به اندازه ارتفاع پل و در سوی دیگر، شطی بدون کشتی و لنج. همین پل‌ها که مورد توجه مردم شهر هستند، اقتصاد شهر را فلج کرده اند و با وجود هزینه بسیاری که برای ساختشان شده است، کاربری محدودی دارند.

کیفیت فدای سرعت
یکی از کار‌شناسان ارشد عمران درباره پل‌های کار‌شناسی نشده در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر می‌گوید: تعیین ارتفاع پل‌ها باید با توجه به تردد شناور‌ها و کشتی‌های آن منطقه انجام شود. زیرا رعایت نکردن همین موارد موجب می‌شود برخی ظرفیت‌های یک منطقه بدون استفاده بماند. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که کیفیت پروژه نادیده گرفته می‌شود و برای مسئولان زمان تکمیل طرح اهمیت بیشتری می یابد.  «مجید وزیری قنات نویی» با اشاره به وجود پل‌های متعدد روی بهمنشیر و اروندرود بیان می‌کند: در گذشته کشتی‌ها، لنج‌های تجاری و صیادی در همه شهر عبور و مرور می‌کردند و از خرمشهر به آبادان تردد داشتند، اما امروزه با توجه به وجود پل‌های متعددی که برای تسهیل عبور و مرور جاده‌ای ایجاد شده، راه‌های آبی این دو شهرستان محدود شده است.
وی با تاکید بر ارتفاع کار‌شناسی نشده پل‌های آبادان و خرمشهر اظهار می‌کند: گاهی برای صرفه جویی در هزینه‌های یک طرح بخشی از جنبه های آن نادیده گرفته می‌شود، اما حذف هزینه مصالح برای افزایش ارتفاع پل‌ها نه تنها صرفه جویی نیست بلکه تحمیل هزینه‌ به شهر و مردم آن است.
به گفته این کار‌شناس، موانع رونق اقتصادی منطقه‌‌ همان هزینه‌ای است که در طرح‌ها و پروژه‌های کار‌شناسی نشده صرفه جویی و نادیده گرفته شده است.

از دست رفتن جاذبه گردشگری
وزیری با اشاره به جاذبه‌های گردشگری که با حضور کشتی‌ها در شهر ایجاد می‌شود، می‌گوید: یکی از جاذبه‌های گردشگری آبادان و خرمشهر بلوار ساحلی خرمشهر و شط بهمنشیر بود. زیرا کشتی‌های‌های کوچک و بزرگ به منطقه‌های مسکونی شهر نزدیک می‌شدند و امروز این جاذبه از بین رفته است.
وی با اشاره به عبور اروندرود از میانه شهر اظهار می‌کند: بلوار ساحلی خرمشهر رونق خاصی داشت و در گذشته کشتی‌های تجاری بسیاری در ساحل خرمشهر پهلو می‌گرفتند و مردم از منظره کشتی‌های کنار ساحل لذت می‌بردند.
این کار‌شناس عمران با تشریح دلیل اصلی پهلوگیری کشتی‌ها در ساحل خرمشهر می‌گوید: بدنه کشتی‌ها، لنج‌ها و شناورهایی که در دریای شور تردد می‌کنند به مرور زمان رسوب نمک به خود می‌گیرند و آسیب می‌بینند و برای جلوگیری از این آسیب باید مدتی در آب‌های شیرین پهلو بگیرند و از آن جایی که اروندرود خرمشهر آب شیرین دارد، کشتی‌ها به مدت طولانی در ساحل خرمشهر پهلو می‌گرفتند.
وزیری برای رفع ضرر اقتصادی از پل ‌های‌کار‌شناسی نشده در آبادان و خرمشهر اظهار می‌کند: مسئولان باید خسارت‌هایی را که از زمان ساخت این پل‌ها به شهر و مردمان آن وارد شده است محاسبه کنند و ارتفاع پل را هر چند با هزینه زیاد افزایش دهند و بار دیگر رونق تجاری را به شهر‌های آبادان و خرمشهر برگردانند.
گرچه پیش تر یک کارشناس مسائل دریانوردی پل‌ها و سدها را عامل حذف کشتیرانی از کارون عنوان کرده بود، اما همچنان به پل‌های کار‌شناسی نشده این شهر افتخار می‌شود.

ایجاد پل‌های کار‌شناسی نشده با ارتفاع کم و غیراستاندارد برای ارتباط بیشتر دو نقطه شهری آبادان و خرمشهر در سال‌های گذشته، موجب شده است لنج‌ها و کشتی‌های تجاری نتوانند از زیر آن عبور کنند و به ساحل بیایند و در واقع، پل‌ها مانعی برای اقتصاد این ۲ شهر شده اند در گذشته یکی از جاذبه‌های گردشگری آبادان و خرمشهر بلوار ساحلی خرمشهر و شط بهمنشیر بود زیرا کشتی‌های‌ کوچک و بزرگ به منطقه‌های مسکونی شهر نزدیک می‌شدند و امروز این جاذبه از بین رفته است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.