زیرساخت های مرز شلمچه تا چه میزان برای استقبال از زائران اربعین فراهم است؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مرز بین المللی شلمچه به عنوان یکی از مبادی ترد زائران عتبات عالیات مطرح است که سال گذشته حدود ۵۸۰ هزار زائر از این مرز برای حضور در آیین های پیاده روی اربعین تردد کردند.

مرز بین المللی شلمچه از مبادی پر ترد زائران در ایام اربعین حسینی است که در ایام اربعین سال گذشته نیز پذیرای زائران عتبات عالیات و ارادتمندان امام حسینی علیه السلام و اهلبیت علیهم السلام بود.
ازدحام زائران در مرز، سرگردانی زائرانی که از دیگر استان ها و شهرهای کشور به این خطه سفر کرده بودند، نبود زیرساخت هایی برای اقامت و استراحت زائران، نبود امکانات بهداشتی مناسب، وجود نقص در حمل و نقل زائران از مرز تا شهرهای مبداء و از مرز تا خرمشهر و آبادان، بروز ناهماهنگی در صدور روادید، اطلاع رسانی ناکافی و .. از مشکلاتی بود که زائران در سال گذشته با آن مواجه بودند.
همچنین بروز مشکل در برقراری تماس با تلفن همراه و برقراری اینترنت پر سرعت از دیگر مشکلات زائران در این مرز بود.
بر اساس تصمیم های ستاد مرکزی اربعین و سیاست های استانی و شهرستانی این ستاد، نشست های هماهنگی متعددی در سال جاری با حضور مسئولان استانی، شهرستانی و ملی با موضوع آسان سازی سفر زائران برگزار شده است.
در این نشست ها برای استقرار موکب های خدمات رسانی به زائران از سوی شهرستان های معین امیدیه، ماهشهر، خرمشهر و ابادان و شهر بندر امام خمینی (ره) برنامه ریزی شد.
دستگاه های مختلف خدمات رسانی اعم از بهداشتی و درمانی، اقتصادی، خدماتی و انتظامی و امنیتی با توجه به وظایف سازمانی خود، اقدامات مثبتی برای آسان شدن تردد زائران انجام داده اند.
پیش بینی شده است که در ایام اربعین امسال، بیش از یک میلیون زائر از این مرز به عتبات عالیات اعزام شوند.
مدیر پایانه تجاری شلمچه در گفت و گو با ایرنا با تشریح برخی از اقدامات انجام شده از سوی دستگاه هیا مختلف شهرستانی و استانی برای تسهیل تردد زائوران از این مرز، افزود:تمهیدات لازم برای خروج زئران اربعین حسینی و صادرات کالا غیر نفتی از مرز شلمچه به کشور عراق اتخاذ شده است.
محمد نظارت یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با تبیین اقدامات تسهیل روند خروج زائران اربعین حسینی و صادرات کالا در شلمچه افزود:با جداسازی مسیر حرکت زائران اربعین حسینی از مسیر صادرات کالا به عراق در پایانه صادراتی شلمچه خللی در صادرات کالا به عراق در ایام اربعین حسینی پیش نمی آید.
وی محوطه سازی و فضا سازی برای تردد زائران به مساحت دو هکتار، ایجاد دو مرکز کنترل گذرنامه و روادید زائران، فراهم شدن زیرساخت ها برای کاهش ازدحام زائران در نقطه صفر مرزی، استقرار ۴۰ گیت گذرنامه و ایجاد ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی در دو نقطه مرز را از اقدامات صورت گرفته برای تردد زائران اربعین حسینی عنوان کرد.
نظارت گفت:با هماهنگی صورت گرفته چهار موکب که بیشتر آنان از پرسنل منطقه آزاد اروند هستند برای خدمات رسانی به زائران در دو منطقه در نقطه صفر مرزی مستقر شدند.
نظارت گفت:خدمت رسانی به زائران حسینی به صورت ۲۴ ساعت و بدون وقفه از سوی سازمان منطقه آزاد اروند انجام می شود و روزانه بیش از ۱۵ هزار پرس غذا در سه وعده میان زائران اربعین حسینی توزیع می شود.
مدیر پایانه تجاری شلمچه همچنین از افزایش ۱۹درصدی صادرات کالا به عراق از ابتدای سالجاری خبر داد و اظهار داشت:مرز شلمچه از مرزهای مهم در صادرات کالا غیر نفتی به عراق است.
مدیر پایانه تجاری شلمچه ادامه داد:در این مدت ۷۱ هزار و ۱۹۴ کامیون ایرانی، ۳۴ هزار و ۸۷۸ کامیون عراقی و ۱۱۱ واگن قطار برای تخلیه بار در مرز شلمچه تردد کردند که در نتیجه یک میلیون و ۸۰۳ هزار و ۵۰۰ تن کالا را به کشور عراق از شلمچه صادر شد.
وی ارزش کالاهای صادراتی را ۶۷۹ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۷۰۳ دلار اعلام کرد و بیان داشت:میوه و تره بار، مرغ و ماهی، لبنیات و انواع مصالح ساختمانی عمده کالاهای صادارتی از شلمچه به عراق است.
نظارت گفت:طبق برمامه ریزی صورت گرفته در ایام اربعین از صبح تا ساعت ۱۲ ورود کامیون های عراقی به پایانه انجام می شود و بعد از آنها خروج کالا انجام می پذیرد.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.