سلامت مردم ارجح است یا منافع مالی و اقتصادی؟/ آقایان آلودگی اظهر من الشمس را رها کردند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در حالیکه آخرین بارش اسیدی باران، بار دیگر هزار نفر از خوزستانی‌ها و عمدتا شهروندان اهوازی را به بیمارستان کشاند، منابع مسوول همچنان از اعلام نتیجه تحقیقات سال گذشته درباره چرایی این باران های اسیدی، خودداری می کنند.
به گزارش بهارنیوز، در همین رابطه یک مقام مسوول مطلع در خوزستان گفت: باران اسیدی و آلودگی چند ساله اخیر شهر اهواز عمدتا به دودهای متصاعد شده از شعله‌های نفت و گاز که ضایعات چاه های حفاری شده در وسط شهر را در آسمان پخش و معلق می کند و همچنین دود صنایع بزرگ دیگری چون صنایع فولاد، کربن بلاک و … مربوط می شود. وی که نخواست نامش ذکر شود افزود: همین که عمده مسمومیت‌ها در شهر اهواز و اطراف آن و آن هم در پی بارندگی‌ها رخ می‌دهد؛ به هر کارشناسی این پیام را می‌دهد که علت اصلی آلودگی، دودهای معلق در بالای این منطقه است که با باران به سطح زمین آورده می شود و مسبب بیماری مردم می گردد.
وی ادامه داد: حفاری چاه‌های نفت آن هم در وسط شهر پرجمعیت و متراکمی چون اهواز توسط شرکت نفت اقدامی کاملا مغایر با حفظ محیط زیست و عامل اصلی آلایندگی هوا است و تا زمانیکه این چاه ها فعال باشند، نه تنها این آلودگی سمی، کاهش نخواهد یافت بلکه روز به روز  بر شدت و خطرات آن افزوده خواهد شد و تلفات شدیدتری نیز در برخواهد داشت.
وی شعله های دود خطوط تولید شرکت هایی چون فولاد و کربن را نیز در آلودگی و باران های اسیدی اهواز تاثیرگذار دانست و اظهار داشت: این صنایع نیز که حدود ۵۰ سال قبل در حاشیه شهر ساخته شده بودند با توسعه شهر در حال حاضر در وسط شهر اهواز قرار دارند و دودهای تیره و غیرپالایش شده آنها نیز همچون چتری اسیدی با دودهای مشتعل از چاه های نفت و گاز ترکیب و وضعیت خطرناک کنونی را باعث شده اند.
این مقام مسوول با ذکر اینکه راهی جز توقف تولید چاه‌های نفتی در مرکز شهر(مناطقی چون زیتون، فرودگاه و حتی کریت کمپ و…)  برای کاهش آلودگی‌های سمی شهر اهواز وجود ندارد گفت: اگر مسوولان عالی رتبه کشور، سلامت مردم را بر منافع مالی و اقتصادی (تولید نفت، فولاد و …) ارجح ندانند، وضعیت خوزستان و خصوصا شهر اهواز از این که هست نیز بحرانی‌تر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: آقایان برای فرافکنی، آلودگی اظهر من الشمس چاه‌های نفتی را رها کردند و ناشیانه به درختان با ارزش «کنوکارپوس» که طی سالیان اخیر برای استان پوشش سبز ایجاد کرده توجه ویژه کرده اند و از خود هم نمی پرسند این درختان که در اغلب شهرهای استان کاشت شده اما چرا عمده بیماری‌ها و مسمومیت‌های پس از بارندگی، در اهواز رخ می دهد؟ لذا به نظر می رسد سیستم ناکارآمد مدیریتی در کشور با این فرافکنی های ناشیانه، ظاهرا قراراست روزی دست به اقدام بزند که نتیجه این بی توجهی‌ها به محیط زیست و سلامتی مردم، تلفات سنگین انسانی در پی داشته باشد و برای مثال در اخبار بخوانید به جای مسمومیت چند هزار اهوازی به خاطر یک بارندگی، دهها نفر جان خود را از دست داده‌اند!
*کنوکارپوس دلیل تنگی نفس خوزستانی‌ها نیست
طی هفته گذشته، پس از مطرح شدن احتمال نقش داشتن گیاه کنوکارپوس در تنگی نفس خوزستانی‌ها، این عامل از سوی فعالان حوزه کشاورزی قابل قبول نبوده و بطور کامل رد گردید. در همین خصوص، عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه برای مشخص شدن علت تنگی نفس پس از بارندگی در اهواز، باید به دنبال عامل دیگری بگردند، گفت: اکنون اصلا زمان تولید دانه گرده این گیاه نیست.
نوراله معلمی ادامه داد: گل‌دهی این گیاه بیشتر در بهار و در بازه زمانی اسفند و فروردین آغاز می‌شود که البته در آن زمان، مشکل تنگی نفس وجود ندارد.
وی یادآوری کرد: در حال حاضر تحقیقاتی در استان خوزستان درخصوص این موضوع درحال انجام است.
معلمی با تاکید بر اینکه هر چند کنوکارپوس در آینده مشکلاتی را برای شهر اهواز ایجاد خواهد کرد، اظهار کرد: این مشکلات به این صورت که موجب تنگی نفس شود، نخواهد بود. برای مشخص شدن علت تنگی نفس پس از بارندگی در اهواز، باید به دنبال عامل دیگری بگردند. اینکه در ٣‌سال گذشته، مشکلات تنفسی برای این شهر به وجود آمده، باید علت دیگری داشته باشد. عامل تنگی نفس پاییزی خوزستانی‌ها ناشناخته باقی مانده، اما به نظر می‌رسد این عامل امسال قرار است رکوردشکنی کند تا جایی که در یک هفته نزدیک به ٢٢‌هزار نفر را راهی بیمارستان کرده است و هنوز هم سایه‌اش روی نفس خوزستانی‌ها سنگینی می‌کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.