چگونه یک سازمان مردم نهاد ایجاد می‌شود؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نوید رسولی در جلسه بررسی فعالیت‌های اداره‌کل امور بانوان که امروز (۱۸ آبان) در معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: هیچ دولتی در سطح دنیا نمی‌تواند به تنهایی و بدون مشارکت‌های مردمی، مشکلات اجتماعی خود را حل و فصل کند.

وی افزود: برای سازمان‌های مردم‌نهاد در کشور ما آیین‌نامه‌ای وجود دارد که مصوب هیات محترم دولت در ۸ مرداد ماه سال جاری است؛ تنها مرجع رسیدگی به امور سازمان‌های مردم‌نهاد، همین آیین‌نامه است.

کارشناس مسئول دفتر سازمان‌های مردم‌نهاد استانداری خوزستان ادامه داد: دولت پیش‌نویسی به عنوان قانون تشکل‌های اجتماعی مدنی آماده کرده که فعلا کمیسیون‌های مختلف در حال بررسی آن هستند تا در نهایت در مجلس، یک قانون در این زمینه تصویب شود.

رسولی عنوان کرد: تشکل‌های غیردولتی در آیین‌نامه مربوطه، سازمان نامیده می‌شوند؛ این عنوان به تشکل‌هایی گفته می‌شود که گروهی از اشخاص حقیقی یا حقوقی غیرحکومتی در قالب شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد به صورت داوطلبانه و با رعایت مقررات مربوط تاسیس شده و دارای اهداف غیرسیاسی و غیرانتفاعی است.

وی عنوان کرد: مشارک مقامات و کارکنان دولتی در تاسیس و اداره این سازمان‌ها، در صورتی که خارج از عنوان و سمت دولتی آنها باشد مانع وصف غیردولتی سازمان نخواهد بود.

رسولی گفت: برخی هنگام تشکیل یک سمن(سازمان مردم‌نهاد) به اشتباه فکر می‌کنند که سمن صرفا یک شرکت یا موسسه تجاری است، در صورتی که اهداف سازمان مردم‌نهاد متفاوت است و همان طور که غیرسیاسی است، باید غیر انتفاعی نیز باشد. غیرانتفاعی به این معنا است که نمی‌توان سازمانی تشکیل داد که سودآوری داشته باشد و این سود بین افراد تقسیم شود، در این صورت این تشکل، یک شرکت خواهد بود. حتی اگر چنین سازمانی (مانند یک سازمان خیریه) منحل شود، نمی‌توان هزینه‌های آن را بین اعضا تقسیم کرد و این امر قانونی نیست. البته اگر کسی به عنوان مدیرعامل فعالیت کند می‌تواند حق‌الزحمه‌ای با توجه به وقتی که می‌گذارد و با تشخیص هیات مدیره، از هزینه درآمدهای موسسه دریافت کند.

رسولی با اشاره به چگونگی ثبت سمن‌ها گفت: ثبت یک سازمان مردم‌نهاد با مشارکت گروه‌های ۹ نفره و حداقل ۶ نفره که حداقل دو نفر از آنها دارای تخصص در موضوع فعالیت مورد نظر باشند و با مراجعه به سایت مربوطه و تکمیل تقاضانامه الکترونیکی، انجام می‌شود.

وی گفت: متقاضیان می‌توانند در حوزه‌های مختلف ورزش، امور اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و درمان، محیط زیست، عمران و آبادانی، فن‌آوری، امور بین‌المللی، امور زیرساختی توسعه و اقوام با توجه به علاقه و تخصص اعضا اقدام به تشکیل سمن کنند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.