درختان زبان بسته مقصر تنگی نفس خوزستانی ها شناخته شدند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: پس از وقوع بارش سیل آسای باران در خوزستان و بدنبال یافتن چرایی وقوع بیماری تنگی نفس در استان و افزایش لحظه ای شمار بیماران، مسوولان کشوری و استانی یکی پس از دیگری در صفحات مختلف رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب به اظهار نظر در این رابطه پرداخته و هر فرد به نوعی انگشت اتهام خود را بر علتی که سبب وقوع تنگی نفس مردم دیار کارون شده است، نهاد.
در این بین جالبتر، اتهامی بود که برخی به درختان خوزستان زدند و با عنوان این مطلب که گزینه گرده‌افشانی گونه‌های گیاهی خاص می‌تواند دلیل محکم تری باشد برای وقوع پدیده تنگی نفس، به نوعی بر نقش آلاینده‌های گوناگون موجود در هوای استان، ماله ای بس بزرگ کشیدند.
در حالیکه تمام دنیا، از ابتدای تاریخ درخت‌ها را به علت جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن؛ به ریه های شهر تشبیه
کرده اند، در ماجرای مشکل تنفسی بعد از باران در شهر اهواز، ظاهرا مسوولان امر، ضعیف تر از درختان شهر پیدا نکردند و آنها را متهم می‌کنند.
آیا مسوولین بهداشتی و محیط زیست دود چاه‌های نفت و کارخانجات آلاینده را نمی‌بینند؟ آن بوی بد هم بخاطر درختان شهر بوده؟ مسوولین ناتوان از یافت علت ماجرا و یا ناتوان از برخورد با عوامل اصلی تنگی نفس، بی زیانتر از درختان شهر نیافته اند. اگر درختان خاصی متهم اند، پس چرا در شهرهای دیگر ایران و جهان که این درخت‌ها موجود است، بیماری تنگی نفس رخ نمی‌دهد؟
در همین حال یکی از رسانه‌های رسمی کشورکه  سری زده بود به کانال تلگرام، به نقل از نفر اول محیط زیست کشور نوشت:
هواشناسی خوزستان اعلام کرده که بارندگی در این چند روز آزمایش شده و آنالیز آن نشان می‌دهد که باران اسیدی نبوده است.  گویا خانم معصومه ابتکار همپای دیگر همکارانش نقش آلودگی اولین باران طی روزهای اخیر بخصوص در اهواز را بر شدت گرفتن تنگی نفس نقض کرده و گفته: «چند روزیست درگیر موضوع مشکل تنفسی هموطنان خوزستانی هستم. طی پیگیری‌ها با معاون محیط زیست انسانی و مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با توجه به نتایج دستگاه‌های پایش آلودگی هوا مساله باران اسیدی مورد تایید قرار نگرفته، چرا کهPH این باران‌ها عادی است.»
از گفته‌های رییس سازمان محیط زیست که بگذریم؛ خواهیم رسید به موضوعی که لاهیجان زاده، مدیر حفاظت محیط زیست  خوزستان، در جلسه ستاد بحران استان به میان آورد و دی اکسید گوگرد، ترکیبات ازت، ترکیبات هیدروکربوری، ازن و غبار موجود در هوا را از این اتهام مبرا دانست و دیگر مسوولین نیز با پیش کشیدن سابقه بیماری تنفسی و آلرژی کسانی که پس از باران دچار تنگی نفس شده اند، سابقه بیماری آنان را عامل اصلی این پدیده برشمردند. بر اساس اظهارات مسوولین کماکان علت اصلی بروز تنگی نفس در خوزستان تاکنون قطعی نشده است و اما در این جلسه، گزینه‌های متعددی  به عنوان علل این عارضه مطرح شده که چهار مورد از آنها نقش پر رنگ تری در تشدید بیماری تنگی نفس در  بین خوزستانی‌ها دارد. اگر از نقش آلودگی فلرهای نفتی (دودکش)، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله فاکتور بگیریم؛ گرده افشانی گیاهان قطعا در بین اولویت بندی ستاد بحران جای بسی تامل دارد!
اینکه درختچه کنوکارپوس که در سطح شهرهای خوزستان به وفور کاشته شده مسبب این مشکلات باشد، علامت سوال بسیار بزرگی برای انسان بوجود می‌آورد که آیا دکل‌های بزرگ نفتی از دیدگان مسوولان دور مانده و یا آلودگی صنایع متعدد مربوط به فولاد و  لوله سازی در اطراف شهرهای خوزستان، آنقدر کوچک است که برخی با نشانه گرفتن گیاهان سعی بر به انحراف کشاندن افکار عمومی دارند! 

فرزانه سعید بسطامی

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.