تنگی نفس بیش از ۸ هزار خوزستانی پس از اولین باران پائیزی/ صاعقه جان ۳ نفر را گرفت

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: حکایت پیامدهای اولین باران پاییزی، بار دیگر در اهواز تکرار شد و هزاران نفر طی دو روز راهی بیمارستانها شدند. طی روزهای اخیر بیمارستان های اهواز و برخی دیگر از شهرهای خوزستان، مملو از شهروندانی بود که بدلیل تنگی نفس به اورژانس مراجعه می کردند. بنا بر آمار اولیه ای که اعلام شده بود بیش از ۳هزار نفر در بیمارستانها تحت مداوا قرار گرفتند اما اینک منابع بیمارستانی، آمار بالای ۸هزار نفر را اعلام می کنند.

مجتبی اورکی سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار تابناک در این خصوص گفت: پس از بارش باران پاییزی دو شب گذشته در استان خوزستان، جمع زیادی از شهروندان عزیزمان دچار مشکل تنگی نفس شدند.
اورکی گفت: طبق آخرین آمار تا ظهر امروز (جمعه) بیش از ۸ هزار و ۵۷ نفر در سراسر استان به دلیل تنگی نفس به بیمارستان ها مراجعه کرده اند که بیشتر آنان پس از مداوا ترخیص شدند.
وی افزود: ۱۰۰ نفر از مراجعه کنندگان در بخش های عادی و ۹ نفر از آنان در بخش مراقبت های ویژه ICU بیمارستان ها بستری شدند.
نفس ۸ هزار و ۵۷ خوزستانی به شمار افتاد/ تکذیب خبر فوت سه نفر
باران-آغاجاری
سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور گفت: شهروندان در شهرهای اهواز، امیدیه، رامهرمز، ماهشهر و… دچار مشکلات تنفسی شده اند ولی بیشتر این آمار متعلق به اهواز است.
اورکی در خصوص خبرهای منتشر شده در خصوص فوت سه نفر در برخی شبکه های اجتماعی هم گفت: این خبر صحت ندارد و تا کنون خوشبختانه مورد فوتی به دلیل تنگی نفس پس از باران نداشته ایم.
بگفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، افراد مستعد مشکل تنفسی از جمله بیماران مبتلا به آسم، قلبی، ریوی، زنان باردار، افراد مسن و با سیستم ایمنی ضعیف واکنش بیشتری نشان می دهند.
وی توصیه کرده است: مردم تا حد امکان از منازل خود خارج نشوند و در و پنجره ها را بسته نگه دارند.
مسئولان چه پاسخی دارند؟
ماجرای تنگی نفس شهروندان بدلیل بارش باران در سال۹۲ نیز اتفاق افتاده بود و تا کنون گزارش روشنی از دلایل این رویداد توسط مراجع ذیربط اعلام نشده و مشخص نیست چرا اقدامی برای پیشگیری از تکرار این اتفاق انجام نشده است؟
اگرچه گفته می شود فعالیت برخی شرکت های وابسته به نقت، باعث وقوع چنین پدیده ای شده است اما تکرار تنگی نفس تعداد زیادی از شهروندان نشان می دهد مشکلات آلودگی هوای اهواز همچنان پابرجاست. بگفته یکی از نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی، آلاینده های نفتی باعث بروز چنین پدیده هایی در خوزستان می شود.
دلیل این تنگی نفس ها هرچه هست با آلودگی هوای اهواز و شهرهایی مانند ماهشهر، رامهرمز، آبادان و… در ارتباط است و هنوز جای این سوال باقی است که چرا در شناسایی علل و عوامل این رویداد و پیشگیری از وقوع مجدد آن تعلل شده است و چرا سلامتی شهروندان مورد بی توجهی قرار گرفته است؟
بارندگی های اخیر در شهرهای مختلف خوزستان تلفات و خسارت هایی را بدنبال داشته است. در اندیمشک یک نفر بر اثر صاعقه جان خود را از دست داد و یک کودک در گتوند هم بر اثر قطع سیم های برق درگذشت. 
همچنین ظهر امروز یک جوان حدودا ۲۲ ساله ساکن شهرک بن جعفر دزفول، بعلت اصابت مستقیم صاعقه جان خود را از دست داد. 
معابر و خیابان های شهرهای مختلف استان مانند شوشتر، دزفول، ماهشهر، اهواز و…دچار آب گرفتگی شده است. برخی راه های ارتباطی در لالی نیز قطع شده است.

گودرز ترکی زاده فرماندار شهرستان لالی در خصوص خسارات سیل و بارندگی در این شهرستان گفت: بارندگی شدید که تاکنون ادامه دارد، باعث شده که سیل از ارتفاعات به پایین دست سرازیر شود و موجب وارد شدن خساراتی به کشاورزان و مسیرهای ارتباطی شد.

ترکی زاده افزود: پل کمکی تراز که یکی از پل های ارتباطی روستایی در شهرستان است پس از جاری شدن سیل دچار آبگرفتگی و قطعی این مسیر برای مدتی شد.

فرماندار شهرستان لالی ادامه داد: این پل در فروردین ماه امسال درپی بارندگی شدید و جاری شدن سیل قطع شده بود که پس از آن به صورت موقتی پلی جایگزین برای تردد همشهریان احداث شده بود.

teraz (4)

ترکی زاده خاطرنشان کرد: در بازدید روز گذشته مدیرکل راه و شهرسازی استان از منطقه، با پیمانکار جدید احداث پل اصلی تراز قراردادی انعقاد شد و قرار است به زودی کار احداث آن آغاز شود.

گودرز ترکی زاده در خصوص تصادف وقوع سانحه رانندگی در پی جاری شدن سیل در این شهرستان گفت: حادثه واژگونی یک خودرو درپی لغزنده بودن مسیرهای جاده ای رخ داده است.

گفتنی است این حادثه باعث زخمی شدن دوتن از سرنشینان این خودرو شده است.

فرماندار لالی در پایان عنوان کرد: بارندگی در این شهرستان تا پس فردا ادامه خواهد داشت.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان نسبت به وقوع سیل در مناطق شمالی استان هشدار داده است و از خوزستانی ها خواست که از تردد در مسیرهای آبگیر بپرهیزند.
  هاشم بالدی گفته است: با ادامه بارندگیها احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی به ویژه در مناطق شمالی استان وجود دارد.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.