علت اصلی تجمعات کارگری در خوزستان چیست؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مشکلات کارگری به حدی رسیده که در هفته‌های اخیر با گذر از گوشه و کنار اهواز با چندین تجمع کارگری مواجه شدیم که در آن تعدادی از کارگران پلاکارد به دست مطالبات خود را درخواست می کردند.
به دلیل گستردگی صنایع و فعالیت‌های عمرانی زیاد، خوزستان در رتبه‌های نخست کارگری کشور قرار دارد؛ به طوری که جمعیت کارگری زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی استان به ۷ هزار کارگر می‌رسد.
روزنامه کارون در دیارکارون نوشت: بالا رفتن هزینه‌های تولید، توقف اجرای پروژه‌ها یا کمبود نقدینگی و اخلال در روند تولید، برخی از مشکلات فضای کسب و کار است که همواره پیمانکاران و کارفرمایان به دلیل این مشکلات بدون پرداخت حقوق کارگران و برای جبران هزینه‌های خود به تولید ادامه می‌دهند که این کار موجب اعتراض و تجمعات گسترده کارگران در بخش‌های مختلف می‌شود؛ به عبارتی تجمع، ایستگاه آخری است که کارگران به وسیله آن صدای خود را به گوش مسئولین می‌رسانند.
در طول سال به دلیل مشکلات کسب و کار، تجمعات مختلف کارگری در اهواز و سایر شهرستان‌های استان دیده می‌شود که اخیرا تجمع کارگران شرکت پیمانکاری کیسون نمونه‌ای از آن‌ها بوده است. شرکت کیسون، پیمانکار پروژه متروی اهواز است که با بیش از ۶۰۰ کارگر در مناطق مختلف کلان شهر اهواز فعالیت دارد.
در همین حال دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان با بیان اینکه علت اصلی تجمعات کارگری مطالبات حقوق و دستمزد است، گفت: کارگران خوزستانی بیشترین مشکلات را نسبت به استان‌های دیگر دارند.
آقایار حسینی اظهارکرد: تجمع تنها ابزاری است که کارگران برای دستیابی به مطالبات خود دارند و در خوزستان خیلی دیده می‌شود. وی افزود: عدم پرداخت حقوق کارگران با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، آن‌ها را واقعا دچار مشکل معیشتی و خانوادگی کرده است به طوری که کارگرانی داریم که وام‌های عقب افتاده دارند و یا به دلیل نبود نقدینگی، فرزندانشان از تحصیل جا مانده‌اند.
حسینی تصریح کرد: مشکلاتی که اکنون گریبان‌گیر کارگران ما شده، عدم دریافت حقوق و دستمزد است و به همین خاطر روزانه شاهد تجمعات مختلفی هستیم و این تجمعات، بیشتر به کارگران مجموعه شهرداری مربوط می‌شود. وی خاطرنشان کرد: کارگران ما به حداقل‌ها قانع هستند؛ کارگران خوزستانی فقط به دلیل عدم دریافت حقوق تجمع می‌کنند در حالی که کارگران استان‌های دیگر برای بهبود شرایط و وضعیت کار خود تجمع می‌کنند.
دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان بیان کرد: در خیلی از مجموعه‌های کارفرمایی دولتی و خصوصی میانگین عدم دریافت حقوق تا ۸ ماه است اما ما کارگرانی داریم که بیش از یک سال حقوق نگرفته‌اند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.