طرح بهشت‌آباد، آب کارون را برای صنایع کرمان منتقل می کند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  یک پژوهشگر آب و توسعه پایدار با بیان اینکه خارجی‌ها نباید وارد مسائل آب ایران شوند و ایرانی ها خود می توانند به خوبی آب را مدیریت کنند،گفت: اکتشاف و استخراج آب‌های ژرف از سوی خارجی‌ها و تکنوکرات ها موجب تخلیه سفره های آب زیرزمینی می شود.

فاطمه ظفرنژاد در پاسخ به این سؤال که وزیر نیرو در دیدار با وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که روس‌ها قرار است در ایران برای اکتشاف آب‌های ژرف فعالیت کنند، گفت: در وزارت نیرو بسیاری از اقدامات سری و محرمانه است و اخبار این وزارتخانه از امنیتی‌ترین قسمت‌های هر کشوری سری‌تر است، اما به هر حال از جزئیات این موضوع خبر نداریم.

*مدیریت آب در هر کشوری و هر نقطه‌ای باید کاملاً بومی باشد

وی افزود: اما آنچه که در کتاب توسعه پایدار و مدیریت آب هم به شدت روی آن متمرکز بودم، این است که مدیریت آب در هر کشوری و هر نقطه‌ای باید کاملاً بومی باشد.

ظفرنژاد ادامه داد: بومی بودن با ۴ گزینه جغرافیای محل، اقلیم، زیست بوم و مردم و فرهنگ و تاریخ آن مردم معنی پیدا می‌کند، پس مدیریت آب و منابع طبیعی باید با این چهار عامل در پیوند مستقیم باشد، بنابراین هیچ خارجی در ایران، نه آمریکایی، نه روسی و نه ژاپنی و نه چینی در ایران نمی‌تواند به خوبی خود مردم ایران، آب را مدیریت کند.

*چرا باید خارجی ها وارد مسائل آب ایران شوند؟

پژوهشگر آب و توسعه پایدار اضافه کرد: البته در کشوری که ۶ هزار سال پیش کشاورزی آبی را ابداع کرد و به همه مردم جهان یاد داد، تا یک انقلاب واقعی و انقلاب خوراک و جمعیت پیش بیاید، در چنین کشوری که مبدع قنات‌ها و چاه‌ها و بسیاری از روش‌های پایدار برداشت آب و بهره‌برداری از منابع آب است چرا باید خارجی‌ها وارد مسائل آب ایران شوند.

پژوهشگر آب و نویسنده کتاب توسعه پایدار در مدیریت آب، ادامه داد: خارجی‌ها حال چه روس‌ها و چه هر کشوری که باشد، آن دانشی که ایرانی‌ها نسبت به مسائل آب دارند را دارا نیستند و دانشی که جوامع بومی مولد ما و قنات‌کارها و کشاورزان ما دارند، این خارجی‌ها ندارند.

*دلیل مطرح شدن اکتشاف آب‌های ژرف توسط روس‌ها از سوی وزیر نیرو چیست؟

ظفرنژاد در پاسخ به این سؤال که پس دلیل مطرح شدن اکتشاف آب‌های ژرف توسط روس‌ها از سوی وزیر نیرو چیست، گفت: مطرح شدن این موارد از بی‌اطلاعی کارگزاران و مسئولان دولتی سرچشمه می‌گیرد که هیچ شناختی از آب و منابع طبیعی ندارد و لزوم و ضرورت بوم‌شناسی و اکولوژی را در تصمیم‌سازی‌های خود ندیده می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری همایش سراسری و جهانی قنات از سوی یونسکو نشان از مزیت‌های قنات است تا سفره‌های آب زیرزمینی بیش از حد تخلیه نشود، تا از مرز پایداری نگذرد، گفت:‌ اکتشاف و استخراج آب‌های ژرف از سوی خارجی‌ها که ابداً و حتی تکنوکرات هم به هیچ وجه؛ چراکه نشان دادند که در دانش آب بی‌دانش هستند.

پژوهشگر آب و توسعه پایدار افزود: اول باید دید منظور وزیر نیرو از اکتشاف آب‌های ژرف، آیا آب‌های فسیلی یا آب‌های غیرقابل تجدیدپذیر است که قابل بازیافت نیستند که این اصلاً غلط است.

وی ادامه داد: دوم اینکه در ایران در گذشته فردی به نام ابوبکر محمد بن حسن (حسین) کرجی ( آب شناس ایرانی) داشتیم که متوفی ۴۱۰ هجری است و این دانشمند بزرگ در کتاب استخراج آب‌های پنهان موارد بسیار علمی را مطرح کرده است که هزاران سال بعد از آن در حال متوجه شدن و رسیدن به این مطالب هستند.

وی اضافه کرد: در این کتاب ابوبکر کرجی به‌راحتی گردش زمین به دور مرکز خود را به زبان ساده قبل از گالیله و نیوتن نوشته است و گفته است که آب در مسیر و با پای خود به سمت مرکز زمین حرکت می‌کند و قانون جاذبه زمین را به خوبی در آن نوشته است.

*قنات بهترین و درست‌ترین شیوه بهره‌برداری از منابع آب

ظفرنژاد خاطر نشان کرد: او به خوبی می‌دانسته است که کشاورزان ایرانی زمانی که قنات را اختراع کرده‌اند، آن را می‌دانسته‌اند، اما به هر حال در این کتاب همه چیز به‌صورت مستند آمده است، پس این فرد قنات را بهترین و درست‌ترین شیوه بهره‌برداری از منابع آب می‌داند.

وی اضافه کرد: حال این دانش را کنار بگذاریم و بیگانگان و یا روس‌ها برای اکتشاف آب‌های ژرف وارد ایران شوند، جای سؤال دارد.

ظفرنژاد در پاسخ به این سؤال که روس‌ها در ساخت نیروگاه که چندان خوب عمل نکردند، حال چرا باید اکتشاف آب‌های ژرف در ایران به آنها سپرده شود، گفت: هیچ کشوری به اندازه ایران تاریخچه مدیریت آب درست و پایدار را ندارد، بنابراین بهترین راه همان رفتن به سمت قنات است.

پژوهشگر آب و توسعه پایدار ادامه داد: آب‌های ژرف نباید استخراج شوند؛ چراکه منجر به فرو افتادن بیش از حد سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۰ سال پیش خشکیدن دریاچه ارومیه را بنده نوشته‌ام و اسناد آن در دفتر فنی آب موجود است و در جلسات به صحبت‌های بنده خندیدند، به هر حال متأسفانه صحبت‌های بنده درست از آب درآمد.

وی اضافه کرد: در احیای دریاچه ارومیه نیز موفق نخواهیم شد؛ چراکه کمیته احیای دریاچه ارومیه هم‌چنان زیر تفوق مدیریت سازه‌ای آب قرار دارد و انتقال آب از زاب، کانی سیب و از خزر مناسب و فاجعه است.

* بلاهایی که انتقال حوضه به حوضه آب بر سر ما آورده

وی با اشاره به اینکه بلاهایی که انتقال حوضه به حوضه آب بر سر ما آورده است، پایانی نخواهد داشت، گفت: برای چه کارون خشکیده است، آیا نسل به غیر از ما کف کارون را دیده بود، باید افتخار کنیم به این موضوع یا اینکه گریه کنیم.

*پروژه بهشت آباد اشتباه است

وی افزود: درحال حاضر هم می‌خواهیم یک کانال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعبی از سرشاخه‌های کارون به نام بهشت‌آباد بسازیم و آب را به کرمان و سیرجان برای صنایع منتقل کنیم.

وی ادامه داد: به هر حال اجرای این پروژه بهشت‌آباد چه خارجی‌ها و چه ایرانی‌ها انجام دهند، یک پروژه اشتباه است و این فراموشی هویت و گسست فرهنگی را که با آن مواجه شدیم، مشخص نیست در بخش آب چه فاجعه‌هایی را به بار خواهد آورد.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.