متروی اصفهان هم افتتاح شد و ما همچنان…

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در حالی که هفته گذشته شاهد بهره برداری از متروی شهر اصفهان با حضور وزیر کشور بودیم و پیش از آن نیز در مشهد و شیراز چرخ‌های آهنین این وسیله نقلیه عمومی به حرکت در آمده بود؛ اما با گذشت سال‌ها از زمان برنامه ریزی و شروع عملیات اجرایی پروژه احداث مترو در اهواز،  کلانشهر نشینان خطه خوزستان در حسرت حداقل امکانات رفاهی جهت حمل و نقل، در شرایط آب و هوایی سخت و طاقت فرسای دیار کارون به سر می‌برند.
مجری متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال ۱۳۸۵ کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها ۲۷ درصد پیشرفت دارد. آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان امسال اعلام شده و قرار بود فاز نخست آن (شش ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداری برسد.


نارضایتی مسوولان استان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که در ماه‌های اخیر معاون عمرانی استاندار خوزستان به عنوان رییس هیات مدیره قطارشهری اهواز و مدیرعامل این طرح، پیمانکار را به خلع ید تهدید کردند.
پس از آنکه مرداد ماه معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با انتقاد از روند پیشرفت در احداث قطار شهری اهواز گفت که شورای شهر اهواز، شهرداری و پیمانکار اراده ای برای اتمام پروژه قطارشهری اهواز ندارند، حال مجری طرح قطارشهری اهواز با اظهاراتش، صحه بر این ادعا گذاشت و عنوان کرد: ادامه طرح قطار شهری اهواز به دلیل مشکلات مالی و اعتصاب کارگران متوقف شده است.


سید ناجی محبت اظهار کرد: کارگران متروی اهواز از ۱۰ مهر امسال در اعتراض به دریافت نشدن حقوق عقب افتاده هفت ماه گذشته خود ، دست از کار کشیدند. وی تعداد کارکنان پروژه قطارشهری اهواز را یک هزار و ۳۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: ۱۰۰ نفر از کارگران خرداد امسال به دلیل تعطیل شدن برخی از جبهه‌های کاری از کار اخراج شدند. محبت اضافه کرد: با توجه به اصرار کارفرما مبنی فعال بودن فاز نخست (ایستگاه فرودگاه تا مصلا) و توقف سایر قسمت ها، ناچار هستیم ۳۰۰ نفر دیگر از کارگران را نیز اخراج کنیم. وی هزینه‌های ماهانه کارگاه مترو و حقوق کارکنان را ۲۰ میلیارد ریال دانست و افزود: به واسطه دریافت نکردن پول، مقدار زیادی تعهدات کارگری ایجاد شده به همین دلیل ۱۰ روز پیش از طریق اداره کار فهرست کارکنان را به کارفرما ارجاع دادیم تا بر اساس قانون اجازه داده شود ۱۲۰ میلیارد ریال از مطالبات ما کسر و به عنوان حقوق کارکنان پرداخت شود.
مجری طرح قطارشهری اهواز گفت: بزرگترین و پرافتخارترین کار مهندسی کشور با عبور از زیر رودخانه کارون قرار است در اهواز رقم بخورد و ما از نیمه شهریور عملیات آن را آغاز کرده ایم اما هم اکنون فعالیت دستگاه‌های تونل زنی(TBM) برای تعمیر و رفع نقص متوقف شده تا برای عبور ایمن آمادگی داشته باشیم که این کار سه هزار میلیارد ریال هزینه نیاز دارد.


وی اضافه کرد: سایر قسمت‌های طرح نیز به دلیل اعتصاب کارگران متوقف است. محبت با تاکید بر مشکلات مالی این پروژه، اظهار کرد: از دی ماه پارسال تاکنون صورت وضعیت تعدیل قرارداد (مابه التفاوت نرخ سازمان مدیریت با نرخ قرارداد) رسیدگی و پرداخت نشده است.
به گفته وی رقم تعدیل از دی پارسال تاکنون بیش از  ۴۶۰ میلیارد ریال است. وی با بیان اینکه از اردیبهشت تاکنون نیز هیچگونه اعتباری از کارفرما دریافت نکردیم تصریح کرد: صورت وضعیت کار در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور نه تنها رسیدگی نشده بلکه عودت داده شده است این در حالی است که بر اساس شرایط عمومی پیمان، صورت وضعیت می‌تواند صفر یا منفی باشد اما نمی تواند عودت داده شود. وی در حالی علت تاخیر در پرداخت حقوق کارگران را مشکلات مالی پروژه عنوان می‌کند که اخیرا عباس هلاکویی، مدیرعامل قطارشهری اهواز و کارفرمای این طرح گفته است که هیچ مشکل مالی برای پرداخت پول به پیمانکار ندارد اما معتقد است که تعداد کارگران متروی اهواز ۴۵۰ نفر است و این مساله باید با نظر کمیسیون کارگری حل شود. کارگران متروی اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود تاکنون بیش از ۱۱ نوبت اعتصاب کرده اند و این اعتراض‌ها در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده است.


*باز هم وعده هشت ماهه
مجری قطارشهری اهواز همچنین درباره محقق نشدن وعده بهره برداری از گام نخست متروی اهواز در آبان ماه امسال اظهار کرد: با کارفرما توافق هایی برای راه اندازی مرحله نخست در آبان امسال صورت گرفته بود اما تعهدات آنها عملی نشد به همین دلیل ما نیز نتوانستیم طرح را بر اساس برنامه به پیش ببریم.
محبت با بیان اینکه صورت جلسه برای طرفین قرارداد است، افزود: به طور مثال قرار بود ۲۴۰ میلیارد ریال برای اجرای کار پرداخت شود ولی فقط بخشی از این پول پرداخت شد که آن هم به موقع نبود.
وی با تاکید بر مشکلات مالی پروژه اظهار کرد: ما تمایلی به طولانی شدن طرح قطار شهری نداریم اما به دلیل بی پولی اکنون کارمان به فروش ضایعات و ماشین آلات رسیده تا آبروی طرح را حفظ کنیم. محبت تصریح کرد: حیات این پروژه در خطر است و مسئولان باید هرچه سریع تر بیایند و ما را از بلاتکلیفی درآوردند و به ادعاهای ما رسیدگی کنند.
این مقام مسئول اظهار کرد: مهمترین علت طولانی شدن پروژه و تاخیر در راه اندازی مترو مربوط به ظرفیت‌های قراردادی و یکی از تبعات آن مشکلات و بن بست مالی کنونی است که خارج از اختیار پیمانکار و کارفرماست البته کارفرما می‌تواند با ارجاع یا تعیین مرجع مربوطه مشکل قرارداد را حل کند.
مجری متروی اهواز در ادامه درباره ‘خلع ید’ پیمانکار از طرح اظهار کرد: خلع ید یا خاتمه قرارداد از اختیارات کارفرمایی است ولی ما به عنوان پیمانکار به ادامه کار و اتمام طرح تمایل داریم و معتقد هستیم که مشکلات قابل حل است وبا رفع آنها می‌توان کار را به اتمام رساند. وی با بیان اینکه شرکت کیسون ۱۴ پروژه در سایر نقاط جهان و کشور دارد افزود: با وجودی که شرایط اقتصادی کشور به همه طرح‌ها فشار آورده اما هیچ کدام از آنها مشکلات متروی اهواز را ندارد و مشابه این مسائل در هیچیک از آنها وجود ندارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.