رمز موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: دبیر دومین کنفرانس ملی آموزش زبان انگلیسی با اشاره به این‌که با توجه به اهمیت زبان انگلیسی و یادگیری آن در جهان زبان‌آموزان به هر نحو و اغلب با اشتیاق به کلاس زبان راهی می‌شوند ولی بعد از چند صباح با تشویش فکری با یادگیری زبان انگلیسی خداحافظی می‌کنند، گفت: رمز موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی، تمرین‌کردن است. مهم نیست یک داوطلب از کجا شروع کند، آنچه مهم است این است که تا کجا ادامه دهد.

دکتر حسین فاضلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: وجود ابهامات در یادگیری زبان انگلیسی در ذهن زبان‌آموزان و برنامه‌ریزی و اجرای ناموفق دولتمردان در بخش آموزش زبان انگلیسی، یادگیری این زبان را به‌ یک هیولای ترسناک یا هدف دست‌نیافتنی تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: بررسی و تبیین ابهامات موجود در یادگیری زبان انگلیسی قطعا به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا موضع خود را در قبال یادگیری زبان انگلیسی مشخص کنند؛ به‌طور مثال یکی از مهم‌ترین ابهامات موجود این است که بهترین کتاب‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی کدام هستند؟ در این باره باید گفت که تا به حال هیچ کتاب یادگیری زبان انگلیسی به‌طور کامل تأیید یا رد نشده است؛ آنچه که امروزه بین صاحبنظران مرسوم است این است که از نتایج آخرین دستاوردهای آموزشی باید بهره گرفت.

این متخصص آموزش و یادگیری زبان انگلیسی افزود: نکته دوم که خیلی مهم است، این است که قبل از انتخاب هر کتاب برای یادگیری زبان انگلیسی، این موضوع را در نظر داشته باشیم که باید کتابی را انتخاب کنیم که بیشتر با اهداف یادگیری ما سازگاری داشته باشد؛ به‌عنوان مثال، کتاب‌هایی که برای آموزش شیوه‌ی ترجمه تألیف شده‌اند با کتاب‌هایی که به‌منظور آموزش صحبت کردن یا نوشتن به زبان انگلیسی نگارش شده‌اند، خیلی متفاوت هستند و هر کدام برای هدفی به رشته تحریر درآمده‌اند پس آن‌ها را به اشتباه استفاده نکنیم زیرا علاوه بر این‌که زبان انگلیسی را یاد نمی‌گیریم، ما را از یادگیری زبان انگلیسی مأیوس می‌کنند.

فاضلی با اشاره به دغدغه‌های والدین در خصوص این‌که بهتر است فرزندان آن‌ها از چه سنی یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کنند، خاطرنشان کرد: در این راستا باید بیان کرد که کودکان هرچه زودتر یادگیری را شروع کنند، بهتر است؛ یادگیری دو زبان مادری و انگلیسی با هم در یک مقطع زمانی، مشکلی از نظر روانی و یادگیری برای یک کودک ایجاد نمی‌کند و کاملاً طبیعی است که یک کودک در سنین پایین هنگام صحبت کردن، کلمات زبان مادری خود را با کلمات زبان انگلیسی مخلوط کند ولی بعد از این‌که سن او بالاتر رفت، آن‌ها را ناخودآگاه تفکیک می‌کند و به‌طور جداگانه به کار می‌برد؛ پس جای نگرانی نیست.

وی ادامه داد: دغدغه دیگر بعضی از والدین که فرزند آن‌ها دوزبانه است این است که آیا دانستن دو زبان (مثلاً زبان‌های عربی و فارسی) اختلالی در یادگیری زبان انگلیسی ایجاد می‌کند؟ باید گفت که عمده‌ی مطالعات انجام‌شده درباره‌ی دو زبانگی در کشورهای مختلف، ثابت کرده است که دو زبانه بودن نه تنها در یادگیری زبان سوم (مثلاً زبان انگلیسی) کمک می‌کند، بلکه افرادی که دو زبانه هستند در بقیه درس‌ها هم موفق‌تر از افراد تک زبانه عمل می‌کنند پس دو زبانه بودن نقش اهرم کمک‌کننده را در یادگیری زبان انگلیسی بازی می‌کند.

دبیر دومین کنفرانس ملی آموزش زبان انگلیسی اظهار داشت: سؤال تأثیرگذار منفی و آزاردهنده در یادگیری زبان انگلیسی در بین زبان‌آموزان انگلیسی این است که چرا کلمات زبان انگلیسی را که یاد می‌گیرند، زود فراموش می‌کنند؟ در این رابطه باید گفت که اغلب اوقات به این حالت فراموشی نمی‌گویند بلکه عدم توانایی در به‌ یادآوردن کلمات باعث این مشکل می‌شود. علت این امر آن است که زبان‌آموز کلمات را به اندازه کافی تمرین نکرده یا هنوز به اندازه کافی ذهنیت زبان انگلیسی‌اش شکل نگرفته است که آن کلمات در ذهن او باقی بمانند تا هر وقت بخواهد آن‌ها را بدون مشکل به یاد آورد؛ به یاد نیاوردن کلمات ربطی به ماهیت زبان انگلیسی ندارد و هر چه باشد به روان و ذهن زبان‌آموزان بر می‌گردد.

فاضلی همچنین در خصوص این‌که آیا واقعاً دانستن گرامر به یادگیری زبان انگلیسی کمک می‌کند، گفت: زمانی این باور وجود داشت که دانستن گرامر به یادگیری زبان کمک زیادی می‌کند و گرامر پایه‌ی اصلی یادگیری زبان انگلیسی است ولی درحال حاضر مطالعات و روش‌های علمی امروزی چیزی غیر از این را نشان می‌دهند؛ این مطالعات نشان می‌دهند که گرامر آن‌چنان ارزش نداشته است که معلم‌ها در گذشته بر آن سرمایه‌گذاری آموزشی می‌کردند و باید در حد یک چاشنی و طعم‌دهنده آموزشی باشد و نباید یک‌جا آموزش داده شود و بهتر است آن را خیلی کم و به‌صورت غیر مستقیم تدریس کرد.

وی آخرین نکته و ابهام موجود در ذهن زبان‌آموزان را مدت زمان لازم برای یادگیری زبان انگلیسی عنوان و اظهار کرد: در واقع زبان‌آموز می خواهد بداند که چه مدت زمان لازم است تا زبان انگلیسی را یاد بگیرد؟ باید گفت که یادگیری زبان انگلیسی، یک فرایند است که تکمیل‌شدن این فرایند در ایران، با آن تعداد جلساتی که داوطلبان در کلاس زبان انگلیسی حاضر می‌شوند، به دست نمی‌آید و نیاز به زمان طولانی‌تری دارد اگرچه همه به دنبال یادگیری زبان انگلیسی در مدت‌کوتاه هستند. در هر حال مدت زمانی که زبان‌آموزان صرف می‌کنند خیلی کمتر از وقت معیار قرار داده‌شده برای یادگیری زبان انگلیسی است.

این متخصص آموزش و یادگیری زبان انگلیسی در پاسخ به این‌که در این زمینه چه باید کرد، خاطرنشان کرد: رمز موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی، تمرین‌کردن است. مهم نیست یک داوطلب از کجا شروع کند، آنچه مهم است این است که تا کجا ادامه دهد؛ داوطلبان زیادی یادگیری زبان انگلیسی را شروع می‌کنند، ولی بعد از مدت کوتاهی آن را رها می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند که همان مدت کوتاه برای یادگیری زبان انگلیسی کافی است چون باور می‌کنند که یادگیری زبان انگلیسی سخت است و کاری نمی‌توان کرد بنابراین برای یادگیری زبان انگلیسی نیاز به زمان طولانی است و با مدت کوتاه نمی‌توان کاری کرد.

فاضلی ابراز امیدواری کرد که بتوان در دومین کنفرانس ملی میان‌رشته‌ای بررسی مسائل جاری آموزش و یادگیری، ادبیات و مترجمی زبان انگلیسی و زبان‌شناسی که بهمن‌ماه ۹۴ در اهواز برگزار می‌شود(www.eltl.ir)، ابهامات و مسائل جاری آموزش و یادگیری زبان انگلیسی را از ابعاد مختلف بررسی کرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.