توفیقی: منطقه ویژه فناوری نفت و گاز در خوزستان ایجاد می‌شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ با اشاره به ویژگی خوزستان از لحاظ دارا بودن زیرساخت‌های ارزشمند و توانمندی علمی و تجهیزاتی در حوزه نفت و گاز، از کلید خوردن نخستین تجربه عملیاتی مناطق ویژه فناوری در این استان خبرداد و ابراز امیدواری کرد با عملیاتی کردن “منطقه ویژه فناوری نفت و گاز” در استان خوزستان شاهد یک نمونه از نظام‌بخشی نوآوری در کشور باشیم.

جعفر توفیقی در نشست دبیران ستادهای توسعه فناوری، با اشاره به ویژگی متمایز فعالیت‌های این ستاد اظهار کرد: نوع فعالیت‌های ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ به این موضوع باز می‌گردد که صنعت نفت و گاز و ذغال سنگ با قدمت طولانی خود در کشور سبب ایجاد ظرفیت‌های بی‌شماری در این صنعت شده است و از زیر ساخت‌ها و امکانات بسیار خوبی برخوردار است.

توفیقی افزود: در حال حاضر دانشگاه‌های کشورمان در حوزه نفت و گاز بسیار فعال هستند و این جامعه علمی به همراه شرکت‌های مختلف در حوزه طراحی، مهندسی و مشاوره در حوزه نفت و گاز با پشتیبانی وزارت نفت به کار خود ادامه می‌دهند. این وزارتخانه نیز با قدمت طولانی خود سبب ایجاد زیرساخت‌های بسیار ارزشمند و همچنین نیروی انسانی کارآمد شده است. وجود کارشناسان و مهندسان خبره در این صنعت، سرمایه‌های خوبی برای کشور فراهم کرده است.

صنعت نفت و گاز ما دانش‌بنیان و فناور محور نیست

وی افزود: مساله قابل توجه در این مقوله این است که علی رغم تمامی این امتیازات و ویژگی‌ها، متاسفانه صنعت نفت و گاز ما یک صنعت دانش‌بنیان و فناور محور نیست و هنوز وابسته به بازارهای فناوری در خارج از کشور و شرکت‌های بین‌المللی خارجی است. طبیعتا نخستین تأثیر این کمبود، آن است که ما از نفت ارزش‌افزوده کافی را نمی‌توانیم استحصال کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز، ذغال سنگ با اشاره به اهمیت تولید اکوسیستم جامع در جهت فعالیت در چرخه ایده تا ثروت، بیان کرد: این ستاد با آشنایی و اشراف کامل بر سرمایه‌های موجود و ایفای نقش بازیگران مختلف از جمله دانشگاهیان، سرمایه‌گذاران، مراکز پژوهشی و بهره‌برداران، معتقد است که با وجود تمامی این ارزش‌ها، بازیگران فعال دچار از هم گسیختگی و در واقع عدم انسجام هستند و نمی‌توانند نقش جامعی را ایفا کنند.

وی ادامه داد: بنابراین ما در ستاد نفت و گاز به جای این‌که مجددا از پژوهش و مقاله و همچنین تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان شروع به کار کنیم، اولویت ستاد را بر این پایه قرار دادیم که اکوسیستمی طراحی شود که این بازیگران، آرمان‌ها و اهداف و ارزش‌های مشترکی را تعبیه کنند و چرخه ایده تا ثروت را در این اکوسیستم شکل دهند.

توفیقی با اشاره به ویژگی استان خوزستان از لحاظ دارا بودن زیر ساختهای ارزشمند در حوزه نفت و گاز، خاطرنشان کرد: این استان علاوه بر زیر ساختهای ارزشمند علمی و دانشگاه‌های معتبر دولتی و غیردولتی و همچنین وجود ده‌ها شرکت طراح در حوزه تجهیزات، شاید بزرگترین فعال در صنعت نفت باشد؛ اما ضعف انسجام و یکپارچگی و یک نوع پراکندگی در نیروها و بازیگران فعال را در پی داشته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ همچنین تصریح کرد: از این رو ستاد ما در نظر دارد نیروهای پراکنده را در یک اکوسیستم جمع‌آوری کند و خوشبختانه با استقبال استان خوزستان نیز مواجه شده است و از عرضه‌کنندگان تا متقاضیان علم و فناوری، زیر پرچم این پروژه با انگیزه بالا جمع شده‌اند.

وی با اشاره به انبوه تجربه‌های تئوریک در صنعت نفت و گاز، اظهار کرد: با کلید خوردن این پروژه ما شاهد نخستین تجربه عملیاتی مناطق ویژه فناوری خواهیم بود و امیدواریم با عملیاتی‌کردن منطقه ویژه فناوری نفت و گاز در استان خوزستان شاهد یک نمونه از نظام‌بخشی نوآوری در کشور باشیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.