«برجام» بالاخره تصویب شد/ نمایندگان خوزستانی موافق و مخالف تصویب دو فوریت طرح برجام در مجلس

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که برجام در شورای عالی امنیت ملی تایید شده است.

علاءالدین بروجردی به عنوان یکی از طراحان طرح دو فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، گفت: شورای عالی امنیت ملی به عنوان بالاترین مرجع و مرکز در جمهوری اسلامی برای تصمیم‌گیری‌های مهم سیاسی و ملی برجام را تایید کرده است که در این جلسات سران قوا حضور دارند. اکنون زمانی است که مجلس باید برای تصمیم‌گیری در این عرصه مهم ورود پیدا کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با تسلیت به خانواده‌های داغدار فاجعه منا، بر ضرورت تشکیل کمیته تحقیق و پیگیری وزارت خارجه تاکید کرد و در ادامه به توضیح در مورد این طرح دو فوریتی پرداخت.

بروجردی ادامه داد: در طول دو دهه گذشته موضوع هسته‌ای از چالشی‌ترین مسائل جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی بوده است که در این مدت از یک طرف آمریکا به عنوان دشمن قسم خورده جمهوری اسلامی در کنار اعضای دائم شورای امنیت به اضافه آلمان و اتحادیه اروپا تلاش کردند و شش قطعنامه را صادر کرده و از قبل آن تحریم‌های سیاسی را اعمال کردند تا ما غنی‌سازی نداشته باشیم. سرانجام در این مصاف برنده جمهوری اسلامی بود.

وی توضیح داد: خروجی تلاش‌ها بعد از توافق ژنو، لوزان و وین و در نهایت در برجام به عنوان یک سند رسمی اقدام مشترک حق غنی‌سازی را عملا تثبیت کرد. حال اینکه برخی می‌گویند این حق تثبیت نشده است اما وقتی در این سند غنی‌سازی ۳٫۶۷ درصد تصریح شده است بدان معناست که ما حق غنی‌سازی را پیدا کرده‌ایم، نتیجه این تلاش‌ها آن است که جمهوری اسلامی در این مصاف نابرابر برنده شده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: طبق رهنمود رهبری مبنی بر داشتن نرمش قهرمانانه برای عبور از این گردنه این طرح دو فوریتی با عنوان اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در اجرای برجام تهیه شد.

بروجردی با بیان اینکه نمایندگان دو فراکسیون اصولگرای مجلس در جلسات طولانی به بررسی این طرح پرداختند، گفت: برخی از این جلسات با حضور رییس مجلس برگزار شد و گزارش پایانی طرح قرائت گردید.

وی ادامه داد: در پیشنهاد کمیسیون برجام نیز بر لزوم ارائه طرح دو فوریتی تاکید شد که بر همین اساس ما این طرح را ارائه کردیم، اکنون ملت و افکار عمومی جهان منتظر نظر مجلس هستند چون شش کشور مقابل ما بر اساس توافق باید مراحل قانونی را طی کنند. اکنون مجلس در مرحله مهمی از تصمیم‌گیری قرار دارد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برجام محصول تصمیم ملی است، گفت: شورای امنیت به عنوان بالاترین مرکز نظام جمهوری اسلامی در تصمیم‌گیری‌های مهم سیاسی و ملی برجام را تایید کرده است که در این جلسات سران قوا حضور داشتند. از طرف دیگر با توجه به نظر رهبری در خصوص ورود مجلس به این عرصه مهم باید تصمیم‌گیری‌ مهمی صورت گیرد.

بروجردی در پایان با اشاره به مواد این طرح دو فوریتی، گفت: این طرح در ۹ بند و دو تبصره تهیه شده است که تمام روزنه‌ها و لغزش‌های موجود در برجام را دیده از این لحاظ از نمایندگان درخواست دارم که با رای به دو فوریت این طرح تصمیم تاریخی گرفته و از منافع ملی در عرصه بین‌المللی دفاع کنند.

نمایندگان خوزستانی موافق و مخالف تصویب دو فوریت طرح برجام در مجلس

پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه برجام طرح دو فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در صحن علنی مجلس مطرح شد ولی ۱۵۹رأی موافق‌ ۶۲ مخالف‌ و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ رأی، دو فوریت این طرح بتصویب مجلس نرسید.

به گزارش تابناک، نمایندگان سپس برای یک فوریت این طرح رای دادند که این طرح با ۱۶۸ رأی موافق ۵۷ رأی مخالف و ۹ ممتنع از مجموع ۲۴۷ رأی به تصویب مجلس رسید.

حبیب آقاجری نماینده ماهشهر یکی از مخالفین تصویب دو فوریت این طرح در مجلس بود و این در حالی بود که علی لاریجانی رئیس مجلس و نمایندگانی همچون علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار این شده بودند که تصویب برجام در مجلس بیش از این به تاخیر نیفتد.

به گفته بروجردی، شورای عالی امنیت ملی، برجام را تایید کرده است.

در جریان بررسی این طرح، حسین علی حاجی دیدگانی و حمید رسایی به عنوان مخالف و احمد توکلی و علی لاریجانی به عنوان موافق سخنرانی کردند.

این طرح با بیش از ۱۰۰ امضا به هیأت رئیسه رسیده بود.
اسماعیل جلیلی نماینده مسجدسلیمان یکی از موافقین تصویب دو فوریت این طرح بود.
با رای مجلس به یک فوریت طرح که در واقع به منزله اجازه دادن به دولت در اجرای داوطلبانه برجام است، موضوع در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خارج از نوبت رسیدگی و سپس به صحن علنی مجلس خواهد آمد.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.