فرمانده نیروی انتظامی خوزستان: نزاع دو طایفه در پتک باغملک ۱۲۰ سال قدمت دارد/ ۷ درگیری منجر به قتل از سال ۵۷

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: حدود ۹۵۰۰ مراجعه به مشاوران پلیس در مرکز مشاوره و کلانتری ها ثبت شده است که ۷۳ درصد از این مراجعات به مصالحه و حل اختلاف منجر شده است

خوزنیوز/ صبح امروز و در آستانه ی هفته نیروی انتظامی، سردار اسحاقی فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان در یک نشست خبری به بیان برنامه های نیروی انتظامی در این هفته پرداخت.

به گزارش خوزنیوز؛ سردار اسحاقی گفت: شعار هفته ناجا در سال جاری «اقتدار پلیس، همدلی و همزبانی، امنیت و آرامش» تعیین شده است. اهمیت امنیت به عنوان یکی از نیاز های اساسی بشر بر کسی پوشیده نیست بنا براین در شعار امسال که مبنای فعالیت پلیس را در یک سال پیش رو تعیین می کند به امنیت تاکید شده است. میدانیم فقدان امنیت در جامعه پیامدها و زیان های جبران ناپذیری را بر روی فرهنگ، اقتصاد، سیاست و شئون زندگی مردم آن جامعه خواهد داشت؛ اما مهمتر از امنیت در جامعه مساله احساس امنیت است و نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و افزایش احساس امنیت بسیار موثر و پر رنگ است.

وی گفت: اقدامات پیشگیرانه پلیس و شناسایی گروه های بزه کار و شگردها و ترفندهای آنان و نیز اطلاع رسانی این مسایل می تواند به کاهش جرم و افزایش احساس امنیت در جامعه منجر شود. افتخار و تاکید پلیس نیز حرکت در همین راستا است. می کوشیم که با تحلیل علمی و فرهنگی عوامل بروز جرم و بزهکار ی آنها را کم کنیم و فضایی توام با آسایش و آرامش در کسب و کار و تحصیل و زندگی مردم ایجاد کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در بخش دوم شعار امسال به همدلی و همزبانی اشاره شده است. همدلی و همزبانی عامل مهم و بازدارنده ای است که نقشه های دشمنان ایران اسلامی را نقش بر آب کرده است. دشمن پس از آن که ۸ سال همه توانش را به کار گرفت و به واسطه عراق به جنگ ما شتافت نتواست در جبهه های نظامی و جنگ ها رو در رو موفق شود و اکنون با تلاش در فضاهای روحی و روانی، عملیات ایجاد فتنه، اختلاف و تفرقه را در پیش گرفته است، از آن رو است که مقام معظم رهبری همه آحاد جامعه و به خصوص مسئولین را با طرح این شعار متوجه توطئه های دشمن کردند.

اسحاقی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع پلیس نیز در تلاش است که با فعالیت هایش همدلی و همزبانی را در حد اعلایش حمایت کند. پلیس باید درد مردم را با گوش جانش بشنود و در راستای حل مشکلات آنها و ایجاد امنیت و احساس امنیت بکوشد، مردم نیز در این راستا نقش بسیاری دارند و در این ۱۲ سال نیز که در هفته پلیس شعارهایی سر لوحه کار ما قرار گرفته است همواره مردم پای ثابت و محور شعارها بوده اند.

وی افزود: هرچه مبانی و اعتقادات جامعه قوی تر باشد و مردم پایبند تر باشند آمار جرم و بزهکاری در جامعه کمتر خواهد شد. تاکید پلیس نیز در این سال‌ها بر امنیت مردم بوده است و ما نیز در این خصوص با حضور ، مشارکت و اعتماد مردم ، به صورت نرم افزاری و سخت افزاری برنامه هایی را در دستور کار داشته و داریم.

اسحاقی گفت: در راستای شناخت نیازها و دغدغه های مردم نشست های هم اندیشی عمومی، تخصصی و علمی نیز توسط پلیس برگزار شده است که نتایج این نشست ها ما را در برنامه ریزی برای حل معضلات و پیشگیری از جرم کمک می کند. همچنین در همین رابطه اطلاعاتی از مراجعات مردم به مرکز مشاوره پلیس و تماس با سیستم ۱۱۰ و ۱۹۷ استخراج می شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ حدود ۹۵۰۰ مراجعه به مشاوران پلیس در مرکز مشاوره و کلانتری ها ثبت شده است که ۷۳ درصد از این مراجعات به مصالحه و حل اختلاف منجر شده است. این کار دو مزیت دارد؛ یکی این که پرونده های کمتری به سیستم قضایی ارجاع می شود و دوم اینکه اطلاعات کارآمدی را از این ارجاعات به دست خواهیم آورد که می تواند پلیس را در راستای فعالیت های پیشگیرانه کمک کند.

سردار اسحاقی در پاسخ به سوال خبرنگاران درمورد منازعات طایفه ای و قتل های اخیر گفت: نزاع این دو طایفه حدود ۱۲۰ سال قدمت دارد و از سال ۵۷ تاکنون ۷ مرتبه درگیری منجر به قتل اتفاق افتاده است.

فرمانده نیروی انتظامی خوزستان در این باره گفت: در حادثه اول پلیس وارد شد و بیش از ۱۵۰ نفر از منازعین را دستگیر کرد و تحویل مراجع قضایی دادیم اما نزاع و قتل های دوم که ۹ کشته را در پی داشت بسیار سریع و حدود ۴۰ دقیقه بیشتر طول نکشید و در همین ارتباط حدود ۳۰ نفر دستگیر شدند و پلیس برای حفظ آرامش با استعداد قابل ملاحظه ای در منطقه حضور دارد. ۲ تن از قاتیلن نیز توسط بزرگان طایفه به پلیس تحویل شده اند.

وی ادامه داد: برخی فرهنگ ها باید اصلاح شود و تا زمانی که افراد از قانون تخطی می کنند اما در این باره هزینه نمی دهند این مساله ادامه دار خواهد بود. در استان پدیده سلاح های گرم و علاقه مندی به آن نیز موجبات برخی تخلفات از قانون را ایجاد می کند. پلیس نیز برای حل اختلافات راه حل هایی بهتر از چماق و لوله تفنگ را ارایه داده است اما در نهایت مجبور به اقدامات سلبی است.

وی گفت: در بحث نزاع های طایفه ای می بایست یک فضای منطقی و قابل قبول در فضای اجتماعی ایجاد شود و فعالان بخش های فرهنگی آموزش و مهارت های لازم رابه آحاد جامعه ارایه دهند. باید عقلای جامعه وارد میدان شوند و در این مسایل که معمولا در سطح پایین و با گفتمان قابل حل هستند وساطت کنند تا کار بالا نگیرد و به اقدامات سلبی پلیس منجر نشود. این موضوعات جدای از این که جان انسان ها را می گیرد هزینه های اجتماعی و مالی سنگینی را برای طرف های درگیر و کل جامعه به بار دارد. برای مثال هزینه نزاع و قتل های اخیر را نه تنها قاتلان بلکه حدود ۲۰۰ خانوار منتسب به آنان باید بپردازند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.