کوتاهی دولت قبل در مطالعات احداث سدگتوند/ کوه نمکی ۹ میلیون تنی در کف سد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان انحراف آب ورودی به سد گتوند را تنها راه حل جلوگیری از ورود آلودگی به رودخانه کارون دانست.

سید شکرخدا موسوی در گفت‌و‌گو با خانه ملت، درخصوص آلودگی رودخانه کارون، گفت: بخش عمده آلودگی رودخانه کارون مربوط به فاضلاب‌هایی است که به رودخانه سرازیر می‌شود، هرچند درچند سال گذشته درصدی از آلودگی رودخانه کاهش یافته است.

نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سدگتوند هم در افزایش ECآب به دلیل وجود کوه‌های نمکی تاثیر داشته است، افزود: کوه نمکی ۹ میلیون تنی در کف سد گتوند سبب آسیب به رودخانه کارون ومحیط زیست این منطقه شده است، به این ترتیب سدگتوند نیازمند راه‌حل‌های کارساز است، هرچند امکان تخلیه کوه نمکی وجود ندارد اما به نظر می‌رسد انحراف آب می‌تواند یکی از راه‌حل‌ها باشد به شکلی که آب از پشت کوه نمکی وارد رودخانه کارون شود.

موسوی با تاکید بر اینکه ضرر سد گتوند در طولانی مدت به مراتب بیشتر از حتی تخریب یکباره سد است، گفت: با این حال به نظر می‌رسد در مطالعات نخستین احداث سدگتوند در دو دولت هشتم و نهم کوتاهی شده است و اگر وضع به شکل فعلی پیش رود آسیب دوچندانی به محیط زیست، زمین‌های کشاورزی و آب شرب استان خوزستان می‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه پیشنهاد کار‌شناسان دانشگاه تهران نیز انحراف آب از سدگتوند است، گفت: این سد با هدف کنترل و هدایت آب برای زمین‌های کشاورزی پایین دست، تولید انرژی و مهار سیلاب‌های خروشان بوده که متاسفانه امروز آب سدگتوند برای کشاورزی و مهار سیلاب مفید واقع نشده و تنها در تولید برق کمی کمک کرده است، در حقیقت سد گتوند بیش از آنکه مفید واقع شود، ضرر رسانده است.

نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیگر عوامل آلودگی رودخانه کارون، گفت: متاسفانه عمده فاضلاب شهری اهواز وارد رودخانه کارون می‌شود، به شکلی که بوی تعفن این رودخانه فضا را نامطبوع کرده است.

وی ضمن بیان اینکه وزات نیرو باید اعتبار لازم برای هدایت فاضلاب به مسیر پسماند را در اختیار سازمان آب و فاضلاب خوزستان قرار دهد، یادآور شد: فاضلاب‌های بیمارستانی هم که در گذشته یکی از دلایل آلودگی رودخانه کارون بوده، تا حدودی کاهش یافته اما صد در صد جمع آوری نشده است، متاسفانه هیچ مسئولی در قبال آلودگی رودخانه کارون متعهدانه برخورد نمی‌کند.

موسوی با انتقاد از شیوع بیماری‌های گسترده به دلیل آلودگی رودخانه کارون، گفت: این در حالی است که علاوه بر اهواز، خرمشهر و آبادان و چادگان هم تحت تاثیر آلودگی رودخانه کارون قرار گرفته است، از این جهت ضرورت دارد تا رسیدگی به وضعیت کارون در اولویت قرار گیرد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به اینکه تنها لایروبی مشکل کارون را حل نمی‌کند، گفت: جمع‌آوری فاضلاب‌ها علاوه بر لایروبی می‌تواند اقدامی موثر برای بهبود وضعیت کارون باشد.

گفتنی است: بر اساس اعلام اخیر معاون اول رییس جمهور و رییس نشست شورای عالی آب، «سد گتوند یکی از عوامل آلایندهٔ رودخانهٔ کارون است» و علی رغم اینکه در طراحی احداث این سازه به لحاظ مهندسی کار بزرگی انجام شده، اما «متاسفانه مشاورین طرح در انجام مطالعات همه جانبه دقت و محاسبات لازم را انجام نداده‌اند.»

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو هم در این خصوص گفت: براساس تصمیم‌گیری‌های اخیر، در ‌‌نهایت اقدامات دانشگاه تهران در خصوص بررسی وضعیت سد گتوند به نتیجه رسید و تصمیم نهایی در زمینه تعیین و تکلیف سد گتوند اعلام شد، اما در حال حاضر این مساله را بیش از این بازگو نمی‌کنم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.