دست‌های خالی برای مقابله با ریزگرد/ دولت سلامت مردم را در اولویت کاری خود قرار دهد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: تنفس در هوای اهواز دشوار است آن قدر دشوار که با هر بار وقوع گردوغبار، شماری از اهوازی‌ها روانه بیمارستان می‌شوند.

فرودگاه تعطیل می‌شود و مردم ناگزیر با ماسک در خیابان‌ها رفت‌وآمد می‌کنند. این درحالی است که بنا به گفته احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان ۳۰۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی که در آن کشت دیم می‌شد بر اثر خشکسالی تبدیل به کانون ریزگرد شده است با وجود این، هنوز یک ریال اعتبار برای مقابله با ریزگردها تخصیص داده نشده است.

سال گذشته وقتی ریزگردها نفس اهوازی‌ها را به شماره انداخت در آخرین سه‌شنبه بهمن‌ماه (۲۸) که برحسب اتفاق باران هم باریده بود رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در راس هیأتی متشکل از معاونان ۵ وزارتخانه و سازمان‌های مرتبط با گرد و غبار وارد خوزستان شد تا براساس بسته اجرایی دولت، شیوه‌های مقابله با ریزگردها و چگونگی اجرای آن با حضور مسئولان محلی بررسی شود.

ابتکار همان روز و پس از نشست با مسئولان محلی، در نخستین همایش ملی علوم و مهندسی محیط‌زیست در دانشگاه شهید چمران اهواز حاضر شد و گفت: دولت در زمینه ریزگردها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده تا با اقدام‌های کوتاه‌مدت در مدت باقیمانده امسال و سال آینده بتوان بخشی از مشکلات را حل کرد. جدولی هم از سوی دولت پیش‌بینی شده تا اعتباراتی برای اجرای برخی اقدام‌های فوری برای کاهش اثرات گرد و خاک اختصاص دهد.

از آن سه‌شنبه، ۶‌ماه گذشته است و طی این مدت طولانی مسئولان محیط‌زیست بارها از اقداماتی سخن گفته‌اند که برای مقابله با ریزگردها در دستور کار قرار گرفته و یا در دست اجراست. اما نه از شمار روزهای آمیخته به گردوغبار کاسته شده و نه از حجم آلودگی‌های ناشی از آن.

  • کوتاهی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان در این‌باره به همشهری می‌گوید که در مصوبه دولت برای تک‌تک دستگاه‌ها وظایفی تعیین شده و اعتباراتی هم درنظر گرفته شده است اما تا‌کنون از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هیچ اعتباری برای اجرای این وظایف تخصیص داده نشده است.

او البته یادآور می‌شود استان در موضوع مقابله با ریزگردها وظایف خودش را انجام داده است اما بخشی از وظایف، ملی است که اولویت اول آن ابلاغ اعتبار است. درعین حال لاهیجان‌زاده تأکید می‌کند: هرچند در حوزه ملی از برنامه‌های پیش‌بینی شده به‌شدت عقب هستیم اما در سطح استان با حمایت‌های بی‌دریغ استاندار، همان اوایل شکل‌گیری ستاد مقابله با ریزگردها، برنامه‌ای تدوین شد که طی آن وظایف تمام دستگاه‌ها برای اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مشخص شد. نماینده سازمان ملل هم از منطقه بازدید کرد و قرار شد از تجارب جهانی برای مقابله با ریزگردها استفاده کنیم.

لاهیجان‌زاده در توضیح شکل‌گیری کانون‌های جدید ریزگرد هم می‌گوید که تا ۲سال پیش، کانون‌های جدید ریزگرد زیرکشت دیم بود ولی با خشکسالی این اراضی بایر شد و رطوبت آنها به‌شدت کاهش یافت و در نتیجه عرصه‌هایی که با بارندگی تبدیل به مرتع می‌شد اکنون به کانون‌های جدید ریزگرد به وسعت ۳۰۰هزار هکتار تبدیل شده که ۱۰۰هزار هکتار آن بحرانی است. به‌طوری که با کمترین وزش بادی حتی با وزش باد ۵ متر برثانیه، در این عرصه‌ها گردوخاک شدید تولید می‌شود درحالی‌که تا سال گذشته خبری از این کانون‌ها نبود.

  • دولت سلامت مردم را در اولویت کاری خود قرار دهد

مدیرکل محیط‌زیست خوزستان با اعلام اینکه اولویت اول، سلامتی مردم است که باید دولت آن را در اولویت کاری خود قرار بدهد نسبت به مهاجرت ناگزیر شهروندان خوزستانی و پیامدهای آن هشدار می‌دهد.به گفته لاهیجان‌زاده، ریزگردها سبب شده تا سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در استان منصرف شوند.

افت تحصیلی، کاهش محصولات کشاورزی و مسائل امنیتی از دیگر مشکلاتی است که ریزگردها به آنها دامن زده است. این درحالی است که اقتصاد کشور بر مبنا و محور استان خوزستان می‌چرخد و این استان از نظر نفت، پتروشیمی، برق و نیز صنایع نیشکر و گندم رتبه اول کشور را دارد. از این رو، انتظار آن است که مجموعه دولت و مجلس نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشند.

وی با بیان اینکه مردم خوزستان انتظار معجزه ندارند اما انتظار دارند کار اجرایی و عملیاتی شروع بشود می‌گوید: «از آقای نوبخت (رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور) انتظار داریم که اعتبار مقابله با ریزگردها را ابلاغ کند. ما تا امروز که اعتباری دریافت نکرده‌ایم اگرسازمان یا دستگاهی اعتباری دریافت کرده بگویند ما هم خوشحال شویم. این نکته‌ای است که سیدحسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی هم شنبه گذشته آن را تأیید کرد و گفت که «یک ریال از اعتبارات پیش‌بینی شده برای مقابله و پیشگیری از پدیده گرد و خاک تاکنون به خوزستان اختصاص داده نشده است.»

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.