مقتدایی: اثرات کارهای فعلی در آینده ملموس خواهد بود/ محصولات خوزستان برندسازی می شوند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: استاندار خوزستان گفت: اعتباری برای مطرح کردن(برند سازی) چند محصول کشاورزی استان خوزستان اختصاص می یابد.

عبدالحسن مقتدایی یکشنبه درنشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در محل سالن جلسات استانداری خوزستان اظهار کرد: بسیاری از تولیدات کشاورزی و آبزی در استان خوزستان هستند که بومی این منطقه هستند وباید برای شناسایی این محصولات به کشور و دنیا صاحب برند شوند.
وی گفت: برای ایجاد برند در محصولات کشاورزی استان اعتبار لازم در نظر گرفته می شود و به همین منظور ۹۰ درصد تمرکز استان بر روی قابلیت های استان است.
استاندار خوزستان با بیان اینکه یکی از ظرفیت های استان وجود بندر در بسیاری از شهرستان های بندری خوزستان است افزود: هم اکنون هفت بندر فعال در استان وجود دارد و بزودی بندر ماهشهر نیز فعال می شود تا مکانی برای فعالیت اقتصادی باشد.
مقتدایی افزود: یکی دیگر از کارهایی که در خوزستان برای رونق اقتصادی انجام گرفته شناسایی میزان مرز اهواز و گرفتن مجوز شهر مرزی برای اهواز است.
همچنین در این نشست رییس اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: دو مبحث شیلات و خرما از مهم ترین تولیدات استان است که در ایجاد ثروت برای استان و فراهم کردن فرصت شغلی بسیار نقش دارند.

استاندار خوزستان اداره اقتصاد خوزستان بدون نفت را امری شدنی عنوان کرد و گفت: گام های خوبی در خوزستان برداشته شده که بعضی از این اقدامات به نتیجه رسیده و برخی دیگر مستلزم زمان هستند.

عبدالحسن مقتدایی اظهار کرد: خوزستان با داشتن سه اتاق بازرگانی نسبت به دیگر استان ها چند قدم جلوتر است. اتاق بازرگانی یک حلقه واسط برای ارتباط بخش خصوصی با بخش دولتی بوده و در افزایش توانمندی اقتصاد هر شهر نقش ویژه ای را ایفا می کند.

وی افزود: سود و منفعتی که بخش خصوصی اصیل و توانمند برای خوزستان به ارمغان می آورد به مراتب از سود شرکت نفت، صنایع و سایر نهادهای سرمایه گذاری، اقتصادی و صنعتی دولتی بیشتر و بهتر است. صنایع های مستقر در استان جز آلودگی برای خوزستان سود دیگری ندارند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: هرگاه مطالبه ای از صنایع مستقر در استان برای مردم و خوزستان داریم اعلام می کنند ملی هستیم یا اینکه اعتباری برای مصارف استانی نداریم.

مقتدایی اداره اقتصاد خوزستان بدون نفت را امری شدنی عنوان کرد و گفت: گام های خوبی در خوزستان برداشته شده که بعضی از این اقدامات به نتیجه رسیده و برخی دیگر مستلزم زمان هستند.

وی درادامه با بیان اینکه استعدادهای نهفته در این استان باید غبارروبی شوند گفت: اطمینان دارم در آینده اثرات کارهای فعلی در این استان ملموس خواهد شد. ظرفیت اقتصادی خوزستان بالا بوده و زیرساخت هایی همچون بنادر، بازارچه های مرزی، فرودگاه ها و مرزهای رسمی می توانند در رشد اقتصادی و صادراتی استان نقش بسیار ویژه ای را ایفا کنند.

استاندار خوزستان بیان کرد: در حال حاضر خواستار اختصاص اعتبار برای برندسازی بعضی از محصولات این استان همچون ماهی، خرما و پرتقال دزفول هستیم. خیلی از داشته های و تولیدات این استان منحصر به فرد بوده و باید کاری کنیم که این تولیدات ارزشمند ضمن افزایش صادرات صادرات به نام خوزستان در بازارهای جهانی معروف شوند.

مقتدایی در ادامه خواستار حفظ جایگاه خوزستان در مراودات صادراتی و ارتقا این جایگاه به عالی ترین شکل شد و عنوان کرد: تلاش می کنیم تا دروازه دوم صادرات از مرز شلمچه را بازگشایی کنیم چون در امر افزایش اشتغال و صادرات نقش خوبی خواهد داشت.

وی امنیت این استان را امنیت کل کشور عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی و به ویژه در رأس آن اتاق های بازرگانی می توانند با هم افزایی، با استفاده از داشته های فعلی و با حمایت های مسئولان در امر ایجاد استغال و توسعه همه جانبه استان نقش مهمی ایفا کنند.
شهلا اموری در ادامه بیان کرد: از جمله مشکلات حوزه شیلات رعایت نکردن بهداشت در صادرات آبزیان و نبود متولی برای صادرات آبزیان در استان است.
وی گفت: برای بهبود صادرات در بخش شیلات استان نیاز است که در بخش صنایع تبدیلی این محصول آزمایشگاه راه اندازی شود و مکان های ضدعفونی در مرز ایجاد شود.
رییس اتاق بازرگانی اهواز همچنین با اشاره به مشکلاتی که در بخش خرما در استان وجود دارد افزود: اکثر کارگاه داران دربخش خرما به دلیل بدهی های بانکی ورشکست شده اند، بهره های بالای بانکی، بی ثباتی قیمت نهاده های خرما در کشور و بالا بوردن هزینه حمل و نقل خرما از جمله مشکلات در این بخش است.
اموری بیان کرد: از جمله کارهایی که می توان برای بهبهود صادرات در بخش خرمای استان انجام داد تخفیف مالیات بر درامد، تبلیغات خرما استان در سطح جهان و ایجاد انبار و سردخانه های مجهز در استان است.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.