بلیت چارتر اهواز – تهران به ۴۶۰ هزارتومان رسید

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: قیمت بلیت های چارتر سر به فلک می کشد. در حالی که مسئولان استان از ممنوعیت فروش بلیت چارتر در خوزستان سخن می گویند اما همچنان شاهد افزایش قیمت بلیت هواپیما از اهواز به سایر شهرها و به العکس هستیم.
متاسفانه علاوه بر فروش بلیت های گران قیمت توسط آژانس ها، این روزها شاهد فعالیت آزادانه سایت های فروش بلیت هستیم که قیمت بلیت ها را از صد در صد تا چهارصد درصد هم افزایش داده و بفروش می رسانند.
برخی مخاطبان تابناک خوزستان، از خرید بلیت چارتر اهواز به تهران یا بالعکس با مبلغ ۳۹۰ هزارتومان خبر داده اند و مراجعه خبرنگار ما به برخی سایت های فروش، واقعیت های تلخی را نشان می دهد.
مشاهدات خبرنگار ما در برخی ایام از سایت های فروش بلیت مبالغ بیشتری را هم نشان می دهد و در مواردی بهای بلیتی تا۴۶۰هزارتومان اعلام شده و اندکی قبل یا بعد قیمت همان بلیط در همان پرواز به حدود۲۰۰هزارتومان کاهش و اعلام شده است! و این نشان می دهد عملا شفافیت و نظارتی در این زمینه وجود ندارد.
اگرچه در سال های گذشته نیز شاهد قیمت بالای بلیت های چارتر بودیم اما اخیرا این قیمت ها افزایش چشمگیری داشته و به نظر می رسد این موضوع به رانتی در اختیار برخی افراد تبدیل شده که با خرید بلیت های چارتر و سپس فروش آنها، سود کلانی را از آن خود کنند، ضمن آنکه سهم بلیت های چارتر در شبکه فروش بلیت هواپیما افزایش قابل توجهی داشته است.
۵۱۴۸۷_۸۹۶
برخی مخاطبان تابناک خوزستان می گویند با مراجعه به آژانس ها، آنها با این پاسخ روبرو می شوند که فقط بلیت چارتر داریم و شهروندان ناچار به خرید بلیت با قیمت بالا می شوند.
خبرنگار ما نیز به برخی سایت ها مراجعه نمود و صرفا بلیت های چارتر با قیمت های بالا در معرض دید و خرید شهروندان قرار دارد.
بلیت های هواپیما به دو صورت به مسافران عرضه می شود؛ فروش سیستمی که بر اساس آن بلیت هواپیما به قیمت مصوب و مستقیما از طریق شبکه رسمی و سیستم فروش خطوط هوایی به مسافران فروخته می شود و نوع دوم که فروش بلیت های چارتری است که برگرفته از معنای لغوی چارتر یعنی اجاره است.
در واقع برخی آژانس ها با مجوز از سازمان هواپیمایی و با توافق با خطوط هوایی بر سر قیمت، تمام یا بخشی از صندلی های یک پرواز را از قبل خریداری کرده و بعد با قیمت های دلخواه به متقاضیان می فروشند.
اگرچه معمولا خرید و فروش بلیت های چارتری برای استفاده از تورهای گردشگری توسط آژانس ها و شرکت های گردشگری است اما این موضوع این روزها دامن شهروندان عادی را گرفته است و فروش بلیت چارتر به روشی برای دریافت سودهای کلان با گرانفروشی بلیت بویژه در ایامی که مسافران تقاضای بیشتری دارند تبدیل ده است.
علی محمدی یک شهروند اهوازی می گوید: مسئولان سازمان هواپیمایی به چه حقی بلیت پروازها در ایام پر رفت و آمد بویژه تعطیلات، اعیاد ملی و مذهبی و… که شهروندان قصد مسافرت دارند را چارتر می کنند و به آژانس ها می فروشند؟
۵۱۴۸۸_۱۸۴
وی می گوید: از طرف دیگر چرا هیچ نظارت و شفافیتی در آژانس ها وس ایت های فروش بلیت نیست؟ و آنها به هر قیمتی که دلشان می خواهد بلیت را می فروشند؟
محسن حمیدی دیگر شهروند اهوازی نیز به خبرنگار ما می گوید: من برای پرواز به تهران مجبور شدم بلیت هواپیما را ۲۵۰هزارتومان بخرم و یکبار دیگر نیز که از تهران به اهواز آمدم بلیت چارتر را ناچارا ۲۹۰هزارتومان خریدم. چرا کسی جلوی این وضعیت را نمی گیرد؟
از طرف دیگر معلوم نیست فعالیت برخی سایتهای فروش بلیت با چه مجوزی انجام می شود و آنها این بلیت های چارتر را با مجوز و توسط چه کسی خریداری کرده و بعد به قیمت دلخواه خود به مردم می فروشند؟
به گزارش تابناک خوزستان، نکته دیگری که وجود دارد در منگنه قرار دادن مردم است چرا که در صورت تصمیم یک شهروند دارای بلیت چارتر به لغو سفرض، مبلغ هنگفتی که برای خرید بلیت پرداخت کرده به هیچ عنوان قابل استرداد نیست. ضمن آنکه بلیت های چارتری امکان تغییر تاریخ یا نیم بها شدن به خاطر مسافرت کودک با والدین را ندارند.
مدتی قبل استاندار خوزستان با انتقاد از این وضعیت گفته بود: «فروش بلیت چارتر از ۵ شهریور در خوزستان ممنوع است» با این وجود تا همین امروز هم فروش بلیت های چارتر از مقصد اهواز به تهران، مشهد و دیگر شهرها با قیمت های بالا در جریان است و در مواردی بلیت اهواز به مشهد بالای ۴۰۰هزار تومان بفروش می رسد.
این در حالیست که محمد خداکرمی، معاون سازمان هواپیمایی کشوری مدتی قبل در برنامه صبح و خبر شبکه خبر تاکید کرده بود: پروازهای چارتر تنها در قالب تورها قابل انجام است و هیچ شرکتی حق ندارد بلیت های چارتر را بصورت انفرادی بفروشد.
۵۱۴۸۹_۲۲۲
بر اساس بند ب مقررات سازمان هواپیمایی، اجازه تورهای مسافرتی با مجوز سازمان میراث فرهنگی صادر می شود و مجوز بند پ هم زیارتی است که سازمان حج مجوز آن را صادر می کند.
وی تصریح کرد سال قبل حدود ۲۰ شرکت خدمات هواپیمایی به علت فروش بلیت های شخصی چارتر لغو مجوز شدند.
حال باید دید پدیده فروش بلیت های چارتر در خوزستان با چه تدابیری قرار است به پایان برسد و با آژانس ها وسایت هایی که برخلاف قوانین موجود، بلیت ها را چارتر و با قیمت بالا به مردم می فروشند چه برخوردی صورت خواهد گرفت؟
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.