بازماندن ۱۰۰ کودک از تحصیل به دلیل عدم دسترسی به مراکز آموزشی/ ۷۵ درصد مدارس عشایر خوزستان غیراستاندارد هستند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: حمید قنبری ظهر امروز در نشست شورای آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان بیشترین جمعیت دانش آموز عشایری را نسبت به سایر استان‌ها دارد، اظهار کرد: مشکلات آموزشی جامعه عشایری یکی عامل‌های بازدارندگی در مدارس عشایری است.

وی با ارائه آماری از وضعیت آموزش و پرورش عشایر استان تشریح کرد: در حال حاضر ۱۴هزار دانش آموز عشایری در ۵۸۹ آموزشگاه و یک‌هزار و ۷۱ کلاس درس با همکاری یک‌هزار و ۱۰۷ نیروی انسانی در ۱۴ منطقه عشایری واقع شده است.

رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان با بیان اینکه جامعه عشایری استان به دلیل ارتباط با هفت استان دیگر از تنوع قومی بهره می‌برد گفت: عشایر استان خوزستان شامل: عرب، بختیاری، لر و ترک هستند که در مدارس عشایر تحصیل می‌کنند.

قنبری ادامه داد: در بحث اعتبارات و برنامه‌ریزی‌های کشوری و استانی سهم عشایر نادیده گرفته می‌شود و این عامل محرومیت این قشر را هر چه بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه غیر استاندارد بودن ۷۵ درصد مدارس عشایر گویای محرومیت این مناطق است افزود: در جلسات شورای دانش آموزی باید با نگاه ویژه‌ای به مسائل دانش آموز عشایری پرداخته شود.

به گفته قنبری، در منطقه اندیکا ۴۰ درصد دانش آموزان عشایری و ۶۰ درصد کلاس‌های درس عشایر را در اختیار داریم اما به لحاظ امکانات صفر هستیم.

*۱۰۰ کودک به دلیل عدم دسترسی به مراکز آموزشی از تعلیم باز مانده‌اند

رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان همچنین از پرداخت نکردن سرانه دانش آموزان ابراز تاسف کرد و گفت: در بحث پوشش تحصیلی و دسترسی آسان دانش آموزان عشایر به برخی امکانات مورد نیاز، همچنین فراهم آوردن شرایطی به منظور تسهیل رفت و آمد دانش آموز عشایر به مدرسه بسیار ضعیف هستیم.

قنبری با اشاره به وضعیت سوادآموزی در بین عشایر نیز چنین عنوان کرد: در منطقه بین نقطه صفر مرزی استان لرستان و خوزستان، ۱۰۰ کودک ۶ تا ۱۱ ساله به دلیل عدم دسترسی به مراکز آموزشی از تعلیم باز مانده‌اند.

وی اضافه کرد: برخی از دانش آموزان عشایری توان هزینه خرید کتب درسی وسایل التحریر را ندارند و این امر سبب ترک تحصیل آنها شده است.

قنبری تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از مدارس عشایری کنار شبکه توزیع برق واقع شده است با این حال بیش از ۱۲۰ واحد آموزشی عشایری فاقد برق هستند.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه بحث بهداشت و سلامت از بحث‌های مهم و حیاتی در محیط مدارس است باید به این موضوع توجهی مضاعف کرد زیرا متاسفانه در حال حاضر ۶۰ درصد از مدارس عشایر فاقد امکانات بهداشتی هستند.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.