احیای تالاب شادگان چگونه صورت می گیرد؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان اظهار داشت: منبع اصلی تغذیه کننده تالاب بین المللی شادگان رودخانه جراحی است.

در فصل زمستان که آبیاری مزارع نیشکر انجام نمی‌شود با استفاده از دستگاه‌های پمپاژ آب این مزارع، آب رودخانه کارون به شادگان انتقال داده خواهد شد.

احمدرضا لاهیجان زاده، افزود: به دلیل خشک‌سالی سال های ۷۷،۷۸ و ۷۹ که منجر به کم آبی این رودخانه شد، بخش زیادی از تالاب شادگان در قسمت جنوبی برای نخستین بار خشک شد.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان خاطرنشان ساخت: همچنین بهره برداری از سد مارون که ۵۰ هزار متر مکعب در سال اراضی پایین دست تالاب شادگان را مشروب می‌کند نیز در خشکی بخش‌های جنوبی تالاب شادگان بسیار مؤثر بوده است.

وی یادآور شد: هم اکنون بخش شمالی تالاب شادگان از طریق رودخانه جراحی تغذیه می‌شود اما چون میزان آب این رودخانه به شدت کاهش یافته است، لذا آب به نیمه جنوبی تالاب نمی‌رسد.

لاهیجان زاده عنوان کرد: هم اکنون احیای تالاب شادگان در دستور کار اداره کل محیط زیست استان خوزستان قرار گرفته است.

وی همچنین از توجه ویژه سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای این تالاب بین المللی خبر داد و اظهار داشت: در این راستا رایزنی‌های متعددی از سوی این سازمان با سایر ارگان‌هایی که می‌توانند در احیای هر چه سریع‌تر تالاب شادگان نقش داشته باشند، صورت گرفته است.

این مقام مسوول در استان خوزستان خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات در دست انجام همانطور که قبلاً نیز اعلام کرده‌ایم، احداث کانالی به طول شش کیلومتر برای انتقال آب کارون به بخش‌های جنوبی تالاب است که این امر تا پایان سال محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات برای احیای تالاب شادگان همکاری با شرکت توسعه نیشکر استان است.

لاهیجان زاده عنوان کرد: به همین منظور مقرر شده است در فصل زمستان که آبیاری مزارع نیشکر انجام نمی‌شود بتوانیم با استفاده از دستگاه‌های پمپاژ آب این مزارع، آب رودخانه کارون را به شادگان انتقال دهیم.

وی اذعان داشت: سال گذشته این اقدام با همکاری سه واحد از شرکت‌های تولید نیشکر استان صورت گرفت که نتایج خوبی بر آبگیری بخش‌های جنوبی تالاب در فصل زمستان داشت.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان تاکید کرد: مزارع نیشکر استان خوزستان به موازات مسیر تالاب بین المللی شادگان واقع شده‌اند.

وی بیان کرد: در صورتی که زمستان امسال نیز بتوانیم با استفاده از دستگاه‌های پمپاژ این مزارع، آب کارون را به سمت تالاب شادگان هدایت کنیم، گام موثری در راستای احیای تالاب برداشته خواهد شد.

این مقام مسوول در استان خوزستان یادآور شد: آبی که از این طریق در زمستان وارد تالاب می‌شود سه تا چهار برابر بیشتر از آبی است که با احداث کانال قرار است از کارون به صورت مداوم وارد تالاب شادگان شود.

تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالب‌های بزرگ ایران است. این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده است. در همایش تالاب‌های جهان که در رامسر برگزار شد تصمیم گرفته شد که سه تالاب شادگان، خورموسی و خور الامیه با عنوان تالاب شادگان شناخته شود.

سدسازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب‌های آلوده‌ای چون مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت ۳۰ واحد پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری، این تالاب منحصربه‌فرد را از سال ۱۳۷۲ وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی کرده است.

آب این تالاب بین المللی که از لحاظ رتبه‌های ثبت شده در یونسکو در گذشته در رتبه پنجم جهانی قرار داشت، از رودخانه‌های جراحی و کارون همچنین جزر و مد خلیج فارس تأمین می‌شود که ب‍ه رغم فصلی بودن ب‍خش آب شی‍ری‍ن آن، آب ش‍ور ت‍‍الاب ب‍ه دلی‍ل م‍ت‍ص‍ل ب‍ودن به خ‍وره‍‍ا و خ‍ل‍ی‍ج ف‍‍ارس دای‍می است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.