خفگی مسکن خوزستان زیر آوار بی توجهی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir – ثریا زندیار: زندگی در قفس‌های مجلل بدون امکانات زیستی متناسب همچنان روی پاشنه دورانی خود می چرخد. در این میان دولت ها سعی می‌کنند برای کاهش دغدغه خانه دار شدن اقشار مختلف تمهیداتی اتخاذ کنند اما بی سر و سامانی مردم در همه دولت ها، حکایت از ناموفق بودن برنامه ها دارد. امسال نیز با وجود تأکیدات برخی از مسئولان مبنی بر تداوم رکود بازار مسکن و افزایش نیافتن قیمت ها اما به نظر می‌رسد طرحی از سوی دولت یازدهم برای خانه دار شدن دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه ارائه نشده و راهبرد مشخصی برای مسکن محرومین وجود ندارد. در این میان خوزستان هم با توجه به رشد فقر، کاهش شاخصهای کیفیت زندگی، ازدیاد بیکاری، رشد سکونتگاه های غیر رسمی و آلودگی های زیست محیطی در شرایط نا به سامان به سر می برد و علیرغم احیاء ۱۰ درصد از بافت فرسوده در برنامه چهارم و پنجم توسعه، نه تنها شاهد احیای هیچ بافتی نبودیم بلکه ساخت سکونت گاه های ناامن همچنان رو به افزایش است. بخش خصوصی و دولتی هم که مسئول هستند، در خاموشی به سر می برند. فرشید پورحاجت؛ رییس انجمن انبوه سازان مسکن خوزستان در گفت و گویی به حمایت نشدن بخش خصوصی مسکن به عنوان بازوی اقتصادی دولت می پردازد.

چرا بخش خصوصی مسکن در خوزستان راکد است؟ 
بخش خصوصی باید یک سری اقدامات را انجام دهد، از طرفی دولت هم یک سری تکالیف دارد اما این تکلیف به درستی انجام نشده است.  در حال حاضر در دوره  رکود صنعت ساختمان به سر می بریم.  آن هم به واسطه ی این که صنعت ساختمان پیشران توسعه و اقتصاد است و باید نگاه ویژه ای به این مقوله داشت اما از نگاه ویژه محروم است. خوشبختانه کارگروه ویژه ای در کشور  زیر نظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده و انتظار می رفت در خوزستان نیز این موضوع  مورد حمایت قرار بگیرد اما هیچ خبری نیست و تا زمانی که با این شرایط بد آب و هوایی استان، بخش خصوصی مسکن به رونق اقتصادی و اشتغال استان کمک کند اما مورد حمایت قرار نگیرد؛ به این موضوع معترض هستیم.
دلیل این که بخش خصوصی نتوانست در بخش مسکن در خوزستان سرمایه گذاری کند چیست؟ 
همان طور که گفتم دولت یک وظیفه ای دارد که به درستی انجام نداده است علاوه بر این هیچ تسهیل گری برای بخش خصوصی و برطرف کردن موانع تولید نداشته است. بیش از یک سال هم بایکوت شده ایم و حاضر نیستند یک جلسه برگزار کنند تا دغدغه های صنفی، برنامه ها و مطالبات را عنوان کنیم. این وظیفه نماینده عالی دولت در استان است و انتظار بر این بود که حداقل معاونت عمرانی در این حوزه ورود کند و مشکلات بخش خصوصی و انجمن انبوه سازان مسکن را بشنود اما هیچ وقتی در نظر گرفته نشد. سرمایه گذار چطور باید ترغیب شود؟
دولت باید چه کاری برای بخش خصوصی انجام می داد؟ 
وقتی در بدترین شرایط آب و هوایی  زندگی می کنیم باید تمهیدات ویژه برای بخش خصوصی دیده شود که فرار سرمایه ها از خوزستان صورت نگیرد. اگر از بخش خصوصی حمایت نشود، سرمایه گذار می تواند در دیگر نقاط کشور سرمایه گذاری کند. علیرغم این که استاندار خوزستان، دلسوز استان است اما وقت برای این موضوع نگذاشته است.
خروجی جلسات شورای مسکن استانداری از نظر شما چه بوده است؟
تکلیف شورای مسکن، بررسی مشکلات و موانع  پیش رو در حوزه تولید مسکن و ارائه راهکار است که در یک سال و نیم  گذشته فقط سه بار در خوزستان برگزار شد، در صورتی که  باید هر ماه برگزار می شد و بدتر از آن،  این است که در این جلسات تنها یک بار بخش خصوصی مسکن حضور داشت! وقتی در جلساتی که مختص حوزه مسکن است، حضور نداشتیم و  جایگاهی نداریم که مطالبات این بخش را بیان کنیم؛ چطور می توان قضاوت کرد؟
آیا برای بافت فرسوده و سکونت گاه های نامناسب کار خاصی هم انجام شده است؟ چه برنامه ای دارید؟ 
یکی از سیاست های دولت تدبیر؛ احیا و بهسازی بافت های فرسوده، سکونت گاه های ناامن و بافت حاشیه است. براساس قانون ستادهای استانی برای آن تعریف شده که به موازات شورای مسکن، ستاد استانیِ بازآفرینی بافت های فرسوده و سکونت گاه های نامناسب باید برگزار می شد اما یک جلسه هم در خوزستان برگزار نشده است.  در سال جاری تفاهم نامه ای بین شرکت مادرتخصصی عمران بهسازی شهرهای ایران و انجمن انبوه سازان مبنی بر بازسازی بافت های فرسوده منعقد شد که باید سهم آن در خوزستان جاری می شد. یکی از کمیته های بسیار مهم در آن، کمیته های راهبردی است که باید در خوزستان شکل می گرفت اما تشکیل نشد، یک ضلع از این پازل هم انجمن انبوه سازان است. انجمن انبوه سازان انتظار حمایت داشت اما علیرغم تمام این تلاش ها، توجهی به این موضوع نشده و همه چیز بلاتکیلف مانده است.
چه پیشنهادی به مدیران اجرایی و ارشد استان برای بهبود وضعیت مسکن و سرمایه گذاری این بخش در خوزستان دارید؟ 
پیشنهاد بخش خصوصی؛ تشکیل یک کمیته راهبردی برای بررسی مشکلات و موانع پیش روی حوزه مسکن هم در بخش تولید و هم در بخش ساماندهی است. این کمیته باید زیر نظر  مستقیم استاندار باشد که در آن شهرداری، سازمان مسکن و شهرسازی و معاونت عمرانی باید حضور داشته باشند. این کمیته می تواند برای بررسی موانع، وقت بگذارد. انتظار داریم در خوزستان، فضای کسب و کار به شکلی باشد که سرمایه گذاران رغبت کنند سرمایه گذاری کنند.
ثریازندیار
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.