رییس مرکز بهداشت خوزستان: کار در دمای بالای ۵۰ درجه می‌تواند آسیب‌رسان باشد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: هر چند دستورالعمل خاصی برای شرایط بد آب و هوایی و تعیین میزان دمایی که به تعطیلی کار اشاره کند، نداریم ولی به طور کلی کار کردن در یک محیط با دمای بالای ۵۰ درجه می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

دکتر شکراله سلمان‌زاده اظهار کرد: گرمازدگی از خطراتی است که افراد در محیط کار و در شرایط دمای بالای هوا به آن دچار می‌شوند؛ فرد در این شرایط با کم‌آبی شدید بدن مواجه می شود که علایم خود را به شکل ضعف و بی‌حالی و گرفتگی عضلات نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: کم‌آبی شدید بدن حتی در مواردی موجب کاهش سطح هوشیاری، بروز علایم عصبی و تشنج می‌شود که این علایم با بالا رفتن شدید حرارت بدن همراه است. به این دلایل کار کردن در محیط کاری در این شرایط آب و هوایی باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: افرادی که در چنین محیط‌هایی مشغول به کار هستند، باید به اندازه کافی آب، انواع مایعات و املاح استفاده کنند. باید توجه داشت که مصرف آب به تنهایی کافی نیست؛ افرادی که به شدت دچار تعریق می‌شوند، علاوه بر از دست دادن  آب زیاد، املاح بدن آنان  نیز از بین می‌رود.

وی ادامه داد: این بیماران چنانچه برای جبران، تنها آب خالص مصرف کنند به اصطلاح دچار وضعیتی به نام مسمومیت با آب و کمبود املاحی مانند سدیم، کلسیم و پتاسیم در خون می‌شوند که این موارد می‌تواند عوارضی مانند گرفتگی عضلات و تشنج را به همراه داشته باشند.

سلمان‌زاده اظهار کرد: در محل کار حتما باید جریان هوا به خوبی برقرار باشد تا تهویه هوا به طور مناسب صورت بگیرد. همچنین آب و املاح به اندازه کافی برای مصرف افراد وجود داشته باشد.

وی افزود: اگر دمای محیط از میزانی بالاتر رود، سلامت افراد در معرض خطر قرار می‌گیرد بنابراین افراد نباید در محیطی که درجه حرارت از یک میزان استاندارد بالاتر است، کار کنند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: هر چند دستورالعمل خاصی برای شرایط بد آب و هوایی و تعیین میزان دمایی که به تعطیلی کار اشاره کند، نداریم ولی به طور کلی کار کردن در یک محیط با دمای بالای ۵۰ درجه می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

وی گفت: مجموعه وزارت کار که از حقوق کارگر و کارفرما حمایت می‌کند، باید به دنبال مشخص کردن دستورالعملی در زمینه شرایط ادامه یا تعطیلی کار در هوای گرم باشد.

مرجع / ایسنا
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.