وضعیت نامناسب خوزستان در کنکور ۹۴

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون آموزش متوسطه اداره‌ کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: بیش از یک دهه است که خوزستان در رتبه‌های آخر کنکور قرار می‌گیرد و وضعیت آن نامناسب است.

 

جمشید کمایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عدم نتیجه‌گیری مطلوب داوطلبان خوزستانی در کنکور و جای خالی آن‌ها در میان رتبه‌های تک‌رقمی اظهار کرد: هنوز رتبه استان در کنکور سراسری سال ۹۴ اعلام نشده‌ است. تنها استان خوزستان نیست که رتبه‌های برتر تک رقمی در کنکور ندارد. با این وضعیت آموزش و پرورش استان و شرایط آن در یک دهه گذشته، این انتظار که داوطلبان استان رتبه‌های تک رقمی کسب کنند، توقع زیادی است.

 

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: با این وجود در سال ۹۳ رتبه کنکور استان ارتقا پیدا کرد و اکنون نیز در بررسی‌های اولیه پیش‌بینی می‌شود که آمار قبولی استان در کنکور سراسری امسال افزایش یابد به‌طوری‌که داوطلبان خوزستان در سطح منطقه آموزشی رتبه‌های زیر هزار بسیاری کسب کردند.

 

کمایی با اشاره به این‌که بیش از ۸۰ هزار داوطلب در استان در کنکور امسال شرکت کردند، تصریح کرد: از این تعداد تنها ۲۳ هزار نفر دانش​آموز بودند و دیگر داوطلبان از سیستم آموزش و پرورش خارج شده‌اند و به اصطلاح پشت کنکوری هستند.

 

وی ادامه داد: سال گذشته از میان داوطلبان خوزستان در کنکور سراسری، ۲۸ هزار و ۳۵۷ نفر در دانشگاه‌های سراسر کشور پذیرش شدند، این در حالی‌ است که در استان یزد به ‌عنوان استان نخست کشور در رتبه‌بندی کنکور، از میان ۱۴ هزار داوطلب این استان، ۷۰۰۰ نفر موفق به پذیرش در دانشگاه شدند. به طور طبیعی چون رتبه​بندی براساس درصد آمار قبولی است، دچار مشکل می​شویم و در رتبه پایین قرار می​گیریم در حالی ‌که از نظر “تعداد قبولی” آمار خوزستان بسیار بیشتر از استان یزد است.

 

معاون اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان‌کرد: این مشکل تنها برای استان خوزستان نیست، استان فارس نیز با آمار بالای قبولی در کنکور، در رتبه​بندی در جایگاه پایین قرار گرفته ‌است.

 

کمایی در مورد وعده استاندار مبنی بر ارتقای ۱۰ پله‌ای آموزش و پرورش استان در پایان سال تحصیلی ۹۴-۹۳ گفت: ایجاد توقع خوب است و باید ایده‌آل فکر کنیم؛ این موضوع که استاندار این‌چنین هدفگذاری را اعلام کند قابل تقدیر است. باید انتظارات خود را بالا ببریم زیرا اگر توقعمان پایین باشد، عملکرد ما متناسب با انتظارات خواهد بود اما برای تحقق این وعده، نیاز است که آموزش و پرورش اولویت نخست استان باشد.

 

وی با بیان این‌که باید انتظار و توقع از آموزش و پرورش استان را با وضعیت موجود تطبیق داد، افزود: تغییر در آموزش و پرورش تدریجی است. دانش‌آموزانی که اکنون در اختیار داریم و داوطلب کنکور هستند، ۱۲ سال از آموزش خود را گذرانده‌اند. در یک‌سال باقی‌مانده چه اندازه می‌توان پایه آموزشی دانش‌آموزان را اصلاح کرد؟ جبران این ضعف نیاز به زمان و تلاش دارد؛ بنابراین باید انتظار و توقع از آموزش و پرورش را با واقعیت‌های موجود تطبیق دهیم. البته برخی اقدامات زیربنایی انجام شده ‌است که انتظار داریم در سال‌های آینده شاهد نتایج آن باشیم.

 

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان کرد: علی‌رغم تلاش‌ها باید منتظر نتایج ماند؛ نمی‌توانیم توقع ایجاد جهش غیرکارشناسی‌شده داشته باشیم. ممکن است در ایجاد جهش یک‌باره در رتبه آموزش و پرورش استان متهم به دستکاری و برعکس آن متهم به کم‌کاری شویم.

 

کمایی در خصوص تأثیر شرایط برگزاری کنکور و زمان آن با توجه به وضعیت آب و هوایی استان در عملکرد داوطلبان خوزستان، گفت: کنکور مقوله‌ای است که به‌طور کامل در اختیار وزارت علوم است و آموزش و پرورش در برگزاری، طرح سؤالات و اعلام نتایج آن دخالتی ندارد؛ ما در نحوه برگزاری آزمون کنکور و رتبه​بندی استان‌ها انتقاد داریم.

 

وی با اشاره به برگزاری جلساتی با حضور مسئولان دانشگاه شهیدچمران و بیان نظرات کارشناسان در این خصوص، تصریح کرد: در این جلسات اعلام کردیم که باید سهمیه منطقه​ای و بومی استان خوزستان در کنکور افزایش پیدا کند و از سوی دیگر پیشنهادات خود در مورد شرایط برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه را ارایه کردیم.

 

کمایی درباره انتقادات وارده به مدیران آموزش و پرورش استان پس از اعلام نتایج کنکور نیز بیان کرد: انتقاد باید وجود داشته باشد تا مدیران و مسئولان به فکر تلاش بیشتر باشند؛ تمام افراد باید پاسخگو باشند اما این پاسخگویی باید با امکانات، اختیارات و منابع موجود سنجیده شود.

 

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: باید یک فرمول برای کارآمدی تعریف شود که معادل نسبت داده به ستانده است؛ به‌طور مثال باید مشخص شود که چه‌چیزی به من داده شده و در مقابل چه چیزی از من خواسته شده است. این انتظار زیادی است که با حداقل امکانات و هزینه، بهره​وری حداکثری را توقع داشته باشیم.

 

کمایی با بیان این‌که آموزش و پرورش تابع پیرامون خود است، گفت: خوزستان مشکلات انباشته بسیاری از سال‌های گذشته دارد و آموزش و پرورش یک مجموعه باز اجتماعی و تابع پیرامون خود است، به همین جهت برای بهبود و ارتقا آن به کمک همگان نیاز است. پیشنهادات، انتقادات و تذکرها را با جان و دل پذیرا هستیم اما این پیشنهادات باید همراه با ارایه راهکار باشد.

 

وی اظهار کرد: انتظارات اگرچه زیادند اما به‌جا هستند و به همین دلیل از تمام صاحب​نظران، اندیشمندان و اصحاب قلم در استان تقاضا داریم به هرنحو که می‌توانند آموزش و پرورش را در انجام مأموریت‌های خود یاری کنند تا بتوانیم با همکاری و همدلی این وضعیت را بهبود ببخشیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.