ریزگردهای خوزستان ارتباط مستقیم با سدسازی بی‌رویه در استان دارد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع ریزگردها در خوزستان ارتباط مستقیم با سدسازی بی‌رویه در استان و کاهش حجم دبی رودخانه‌ها دارد.

به گزارش فارس ، عباس پاپی‌زاده عصر امروز در نشست خبری ضمن تبریک روز خبرنگار با بیان مشکلات پروژه‌های حوزه آبرسانی اظهار کرد: همه پروژه‌های حوزه آبرسانی فعلا متوقف شده و شرکت‌های مشاور در حال تحقیقات و انجام آزمایش‌ در این زمینه هستند.

وی افزود: پروژه‌های مربوط به انتقال آب از رودخانه دز مربوط به ۱۰ سال پیش است که وزارت نیرو نباید یک‌جانبه به مسائل نگاه کند و باید به این نکته دقت کرد که عمده مشکل زیست‌محیطی منطقه به مسائل آبی مربوط می‌شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کارشناسی و تحقیق بیشتری در حوزه آب صورت می‌گرفت هیچ انتقال آبی انجام نمی‌شد و هیچ‌وقت مشکلاتی برای دریاچه نمک ارومیه و ریزگردها به‌وجود نمی‌آمد.

پاپی‌زاده تصریح کرد: در حوزه آب، سازمان محیط زیست کشور نباید سکوت کند و به مسائل کارخانجات و صنایع بزرگ بیشتر بپردازد، باید وارد مباحث حوزه آبی کشور نیز شود و با دقت بیشتری این مسائل را بررسی و پیگیری کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست کشور از بدنه دولت و سازمانی از زیرمجموعه سازمان‌های دولتی محسوب می‌شود و همیشه در پروژه‌های دولت و در مقابل دستگاه‌های دولتی نباید سکوت کند و با اعمال نفوذ وزارتخانه‌ای مجوزی صادر کند.

پاپی‌زاده ادامه داد: در سال گذشته، بحث تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست را در مجلس شورای اسلامی آغاز کرده و برای نخستین‌بار علت سکوت این سازمان در مقابل سدسازی‌های غلطی همچون کرخه، گتوند و حوزه آب را مطرح و دنبال علت صدور مجوز برای آنها شدیم و می‌بایست سازمان محیط زیست مستقل شود تا هیچ وزارتخانه‌ای در مباحث آن اعمال نفوذ نکند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: موضوع ریزگردها ارتباط مستقیم با سدسازی بی‌رویه در استان و کاهش حجم دبی رودخانه خوزستان دارد و ساخت برخی از سدها در خوزستان بدون تحقیق و اشتباه بوده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر با تدابیر و تحقیقات گسترده جلوی ریزگردها گرفته نشود، ۲۲ استان کشور درگیر این بحران خواهند شد.

وی در پایان منشا بیشتر این ریزگردها را از داخل استان و کشور دانست و گفت: دولت باید با تدابیر خود راه حل مناسبی برای جلوگیری از این ریزگردها انجام دهد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.