آتش به جان هورالعظیم افتاد/ علت نامعلوم

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از آتش سوزی در بخشی از نیزارهای بخش عراقی تالاب مرزی هورالعظیم در دو روز گذشته خبر داد.

احمدرضا لاهیجان زاده به ایرنا گفت: شدت آتش سوزی دیروز سه شنبه بیشتر بوده است. وی اظهار داشت: با توجه به اینکه جهت وزش باد به سمت شرق و جنوب شرقی بوده، دود و بوی ناشی از این حریق تا شهرستان شادگان و اهواز نیز انتشار یافته است.
لاهیجان زاده گفت: تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که این آتش سوزی در فاصله پنج تا ۱۰ کیلومتری خاک عراق، به صورت یک نوار چهار کیلومتری رخ داده اما وسعت آن به صورت دقیق مشخص نشده است.
وی افزود: تصاویر دریافتی ماهواره در روز چهارشنبه نشان می دهد این آتش خاموش شده اما هنوز دود در منطقه مشاهده می شود.
وی با بیان اینکه آتش سوزی در نیزارهای تالاب دلایل مختلفی می تواند داشته باشد، اظهار کرد: برخی مواقع این آتش سوزی ها عمدی و توسط مردم به دلایل مختلف اتفاق می افتد اما گاهی نیز دلیل وقوع آتش،طبیعی و به دلیل گرما و مستعد بودن محیط است.
به گفته وی، هر سال به طور طبیعی در فصل تابستان شاهد آتش سوزی در بخش ایرانی هورالعظیم هستیم و امسال نیز تاکنون به صورت بسیار محدود رخ داده است.
لاهیجان زاده همچنین با بیان اینکه حقابه تالاب هورالعظیم در سال های اخیر تامین نشده افزود: در ماه های اخیر ورودی آب به تالاب قطع شده بود که این مساله پایین آمدن سطح آب و مرگ و میر ماهیان در چند روز گذشته را موجب شده بود.
وی اضافه کرد: پس از مرگ و میر ماهیان، سازمان آب و برق خوزستان با رهاسازی مقداری آب موافقت و رهاسازی شد، این در حالیست که هورالعظیم دست کم هفته ای یک بار نیازمند رهاسازی آب از بالادست رودخانه کرخه است.
تالاب مرزی هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین، در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم آن در عراق قرار دارد. تالاب هورالعظیم در سال های گذشته با مشکل بی آبی و اکتشافات نفتی روبه رو بوده است. رودخانه کرخه، منبع تامین آب این تالاب در دو سال گذشته با ۸۰ درصد خشکسالی روبه رو بوده و علاوه بر این سد سیمره در بالادست کرخه در ایلام نیز آبگیری خود را انجام داده است.
تالاب هورالعظیم پس از خشک شدن، یکی از کانون های اصلی شکل گیری گرد و غبار در یک دهه گذشته بوده است

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.