مدیرکل هواشناسی: کانون‌های گرد و خاک خوزستان قابل مهار نیستند/ خوزستان گرم تر می شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: هیچ کدام از کانون‌های گرد و خاک استان خوزستان قابل مهار نیستند زیرا مهار این کانون​ها نیازمند هزینه زیاد و همچنین برقراری شرایط خاص جوی در استان است.

کوروش بهادری اظهار کرد: روز گذشته پدیده گرد و غبار را در استان شاهد بودیم که در پی آن، میزان دید به ۴ تا ۵ کیلومتر رسید و امروز صبح نیز به ایجاد دلیل گرد و غبار، میزان دید‌ در اهواز ۵ کیلومتر گزارش شد.

وی ادامه داد: هر زمان رطوبت خاک تامین شود، کانون​های گرد و غبار از حالت بالفعل بودن خارج می​شوند و چنانچه بارش باران نیز در استان داشته باشیم فعالیت این کانون​ها کمتر خواهد شد ولی در این فصل از سال، از بارش خبری نیست و با یک ورزش باد، کانون​های گرد و غبار در خوزستان فعال می​شوند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان افزود: کانونی که برای مرکز استان مشکل​ساز شده است، کانون حدفاصل اهواز و رامهرمز است که وزش باد در مدت زمان ۳۰ دقیقه، گرد و خاک را از این منطقه به اهواز می​رساند. گرد و خاک‌های با منشا خارجی معمولا ۲۴ ساعت قبل از وقوع در استان، قابل شناسی هستند زیرا دستگاهی در عراق برای این کار نداریم و تنها با دریافت تصاویر ماهواره​ای شناسایی می​شوند و تا ورود به استان ۲۴ ساعت زمان برای اطلاع​رسانی در اختیار است.

وی با اشاره وضعیت جوی هم اینک استان گفت: دمای هوای خوزستان از روز گذشته تا امروز مقداری کاهش پیدا کرده و ماکزیمم دما از ۴۷ درجه تجاوز نکرده است ولی به دلیل تقویت جریانات کاملا جنوبی، انتظار می​رود از فردا (پنج​شنبه) روند افزایش دما و رطوبت را در استان تا آخر هفته جاری پیش رو داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: همچنین پیش​بینی می​کنیم در هفته آینده مجددا دما در خوزستان به ۵۰ درجه سانتی‌گراد برسد و بعد از ظهرها در برخی نقاط استان نیز وقوع پدیده وزش باد همراه با گرد و غبار محلی دور از انتظار نیست.

بهادری ادامه داد: در شبانه​روز گذشته اهواز با ۴۷ درجه و ایذه با ۲۱ درجه به ترتیب گرم​ترین و خنک​ترین نقاط استان گزارش شدند. بیشینه دمای هوای امروز اهواز نیز به ۴۷ و کمینه دمای صبح فردا به ۳۱ درجه خواهد رسید. از فردا نیز دمای هوای اهواز یک تا دو درجه سانتی‌گراد افزایش می​یابد.

ایسنا/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.