مدیرکل مدیریت بحران خوزستان: کانون​های گرد و غبار در خوزستان در حال گسترش‌اند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: کانون​های گرد و غبار در استان خوزستان شناسایی شده​اند، ولی برخورد و مقابله با این پدیده نیازمند مطالعات و تخصیص اعتبارات مناسب است.

هاشم بالدی در گفت​وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: گرد و خاک محلی دو شب پیش(پنجشنبه) به دلیل اختلاف فشار در جو و وزش باد تند در مناطقی چون بهبهان، رامهرمز و هفتگل، ایجاد شد و در اثر این پدیده، در تاسیسات برق رامهرمز مشکلاتی ایجاد شد. در اهواز نیز به دلیل وجود زمین​های مستعد و کانونی در اطراف این شهر، گرد و خاک به وجود آمد که غلظت آن به حدود ۱۰ هزار میکروگرم رسید. همچنین در ماهشهر غلظت گرد و غبار در این زمان ۳۰۰۰ میکروگرم گزارش شد. این شرایط آب و هوایی را در بهمن ماه سال گذشته نیز تجربه کردیم.

وی ادامه داد: کانون​های گرد و غبار در استان خوزستان شناسایی شده​اند، ولی برخورد و مقابله با این پدیده نیازمند مطالعات و تخصیص اعتبارات مناسب است. در این زمینه، جلسه هیات وزیران پس از سفر خانم ابتکار به خوزستان مصوباتی داشته که تامین اعتبار برای این موضوع یکی از این مصوبات است اما تاکنون اعتباری برای اجرای عملیات بیابان​زدایی در استان خوزستان تخصیص داده نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: بیابان​زدایی زمین​های شنی و ماسه​زار در خوزستان به طور معمول بر عهده منابع طبیعی است ولی در سال قبل و دوره‌های گذشته بر اثر خشکسالی زمین​ها، کانون‌های جدیدی از گرد و خاک که عمدتا ذرات رُسی هستند، ایجاد شده که شناسایی شده‌اند. ذرات این گرد و غبار با گرد و خاک‌های گذشته تفاوت دارند؛ اندازه این ذرات کمتر از ذرات ماسه و گرد و خاک معمول است. ماسه در جو به سرعت ته​نشین می​شود ولی ذرات رُسی به دلیل انداز ه کم عمدتا در هوا معلق می​ماند.

بالدی اظهار کرد: آزمایش​های جامع در این زمینه زیر نظر ستاد استانی مقابله با گردوغبار در حال انجام است. همچنین تیمی در ستاد ملی مقابله با گردوغبار تشکیل شده که در حال تدوین سند جامع ملی گردوغبار با اولویت استان خوزستان است. اما قرار شد در اسرع وقت این سند به ستاد استانی ابلاغ شود که تاکنون این امر اتفاق نیافتاده است. طبق گزارش​های ارائه شده، ۹۰ درصد سند جامع ملی گردوغبار با اولویت استان خوزستان، تدوین شده و اعتبارات برای مقابله با این پدیده ابلاغ شده ولی تاکنون تخصیص پیدا نکرده است.

وی افزود: منطقه ام​الدبس که منطقه​ای دارای شن​های روان و ماسه​زار است از کانون​های گردوغبار استان به حساب می​آید. لازم به ذکر است که حرکت این ماسه​ها در مقیاس متر است و نه کیلومتر. در نتیجه می​توان گفت که کانون​های گردوغبار در خوزستان در حال گسترش هستند. کانون​های جدید گرد و غبار در خوزستان که اکنون شناسایی شده​اند، شامل مثلث ماهشهر، رامشیر و هندیجان، همچنین تا حدودی سمت شادگان، شمال‌غرب شوش، و جنوب و جنوب شرقی تالاب هورالعظیم هستند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: تقویت اورژانس برنامه​ریزی برای نحوه مقابله با گرد و خاک، هماهنگی با مجموعه​های از جمله پلیس راه، راهور، راه و شهرسازی، تیم​های پزشکی، شهرداری، هواشناسی و محیط زیست و تقویت سیستم​ها هواشناسی، از جمله اقداماتی است که در استان انجام داده‌ایم ولی  برای از بین بردن علت این پدیده، نیازمند اعتبار هستیم.

بالدی اظهار کرد: ۲۴ میلیارد تومان به منظور ایزوله کردن در و پنجره​ها و همچنین ۴٫۵ میلیارد تومان برای تامین هزینه​های جاری از جمله خرید ماسک از مجموعه اعتبارات در نظر گرفته شده برای مقابله با این پدیده در استان خوزستان است که این اعداد، رقم بالایی نیست. اما ضروری است اعتبارات لازم برای مقابله با این پدیده و از بین بردن علت آن در استان تخصیص یابد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.