عدم وجود زیرساخت‌های حمایتی برای تحقیقات ریزگردها/ ریزگردها می‌تواند منجر به سرطان شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عضو مرکز تحقیقات فناوری‌های زیست‌ محیطی دانشگاه علوم‌ پزشکی جندی‌ شاپور اهواز با بیان این‌ که به دلیل عدم حمایت کافی، مطالعات مقابله با ریزگردها طولانی و زمان‌بر شده‌ است، گفت: از سال‌های گذشته تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده‌ اما حمایت لازم و استقبالی از انجام این مطالعات صورت نمی‌گیرد.

دکتر غلام‌رضا گودرزی در گفت‌وگو با (ایسنا) اظهار کرد: حل مشکل ریزگردها به دستگاه‌های اجرایی برمی‌گردد که نیازمند همکاری مشترک است اما به دلیل التهاب در خاورمیانه اقدامات اجرایی برای مقابله با ریزگردها انجام نشده‌ است.

وی افزود: در حال حاضر تحقیقات مقابله با ریزگردها بیشتر در زمینه بررسی اثرات این پدیده است که علاوه بر آگاهی‌بخشی بین عموم، برای دانشجویان تحصیلات‌ تکمیلی جنبه آموزشی دارد.

عضو مرکز تحقیقات فناوری‌های زیست‌محیطی دانشگاه علوم‌ پزشکی جندی‌ شاپور اهواز درباره پژوهش‌های انجام‌ شده در مورد ریزگردها در این مرکز گفت: در تحقیقاتی که از سال ۸۹ آغاز شد، مشخص شده‌ است که هنگام بروز پدیده گرد وغبار بار میکروبی سه برابر می‌شود و همچنین طرح‌هایی در خصوص وجود عوامل شیمیایی در ذرات ریزگردها، آثار نامطلوب گرد و غبار بر بدن انسان و نحوه مقابله با آن‌ها در حال انجام است.

گودرزی با تاکید بر این که حل مشکل ریزگردها تنها با اقدامات اجرایی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: تحقیقات آثار این پدیده بر سلامت انسان و خسارت‌های ناشی از آن در زمینه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی را مشخص و از این طریق جامعه آگاهی پیدا می‌کند تا از مسئولان برای حل مشکل ریزگردها مطالبه و اقدامات اجرایی صورت بگیرد.

 

اصطکاک میان سازمان‌ها کار تحقیقاتی را کند کرده‌ است

وی با بیان این‌که سازمان‌ها و نهادها از انجام تحقیقات ریزگردها حمایت نمی‌کنند، بیان داشت: دلایل بسیاری در این خصوص وجود دارد، به‌طور مثال علی‌رغم تأکید مسئولان بر مقابله با ریزگردها اما در سازمان‌ها حمایت از این تحقیقات به صورت قانونی تعریف نشده‌ است و زیرساخت‌های حمایتی لازم وجود ندارد.

عضو مرکز تحقیقات فناوری‌های زیست‌ محیطی دانشگاه علوم‌ پزشکی جندی‌ شاپور اهواز با بیان این‌ که اصطکاک میان سازمان‌ها کار تحقیقاتی را کند کرده‌ است، ادامه‌ داد: در درون و میان سازمان‌ها اصطکاک‌هایی در برخی وظایف و مأموریت‌ها وجود دارد از سوی دیگر برخی سازمان‌ها که خود را متولی انجام تحقیقات و مقابله با ریزگردها می‌دانند اقدام خاصی انجام نمی‌دهند.

این پژوهشگر در خصوص اطلاع مسئولان از نتایج تحقیقات ریزگردها و اجرایی‌ کردن آن، اظهار کرد: یک محقق معمولأ نتایج مطالعات خود را از طریق مقالات علمی و گاهی از کانال رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کند تاکنون مقالات علمی بسیاری در خصوص ریزگردها منتشر شده‌ است که مسئولان هم از آن‌ها اطلاع دارند.

 

برای اجرایی‌ شدن تحقیقات باید حساسیت لازم ایجاد شود

گودرزی با اشاره به نقش رسانه‌ها در انجام تحقیقات ریزگردها خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح‌های تحقیقاتی بسیاری در حال انجام است؛ مردم باید از این مطالعات اطلاع داشته باشند که رسانه‌ها می‌توانند نقش آگاهی‌بخشی را ایفا کنند. صدا وسیما می‌تواند نشست‌های تخصصی با حضور اساتید و پژوهشگران برگزار کند تا مردم در جریان انجام طرح‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مقابله با ریزگردها و طرح‌های عملیاتی قرار بگیرند.

وی افزود: اگر مردم از آثار ریزگردها و راهکارهای حل این مشکل مطلع شوند انجام این تحقیقات و اجرایی‌شدن آن را خواستار می‌شوند.

 

ریزگردها می‌تواند منجر به سرطان شود

عضو مرکز تحقیقات فناوری‌های زیست‌ محیطی دانشگاه علوم‌ پزشکی جندی‌ شاپور اهواز به پیامدهای ریزگردها بر سلامتی انسان اشاره کرد و گفت: برآوردهای اولیه از تحقیقات نشان می‌دهد که ریزگردها می‌تواند منجر به سرطان شود به همین جهت باید مردم از این تحقیقات و پیامدهای این پدیده مطلع باشند تا حساسیت لازم ایجاد شود.

گودرزی درباره طولانی‌ شدن تحقیقات در خصوص ریزگردها نیز تصریح کرد: به دلیل عدم حمایت کافی، مطالعات مقابله با ریزگردها طولانی و زمان‌بر شده اما می‌توان به روند انجام آن سرعت بخشید رسالت سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و در رأس آن‌ها استانداری تسهیل و روان‌سازی فرایند انجام تحقیقات مقابله با ریزگردها است و باید شرایطی فراهم کنند که کار مطالعات با سرعت انجام شود.

این پژوهشگر با بیان این‌که در تمام دنیا تحقیقات به‌ صورت گروهی انجام می‌شود، اظهار کرد: پژوهشگران مختلف با تجربیات و تخصص متفاوت باید در کنار هم این تحقیقات را انجام دهند. اگر این حلقه‌های مفقوده در کنار هم قرار بگیرند می‌توان در این مطالعات به نتایج درخشانی دست یافت.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌ شاپور اهواز با تأکید بر لزوم پرداختن به بحث سلامت در کشور و اولویت‌ دادن به آن، خاطرنشان کرد: اگر تحقیقات در مورد ریزگردها به سمت اجرایی‌ شدن هدایت شود، این امیدواری وجود دارد که خطر این پدیده بر سلامت رفع شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.