خودنمایی «گرما» در سایه کم توجهی ها!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مردم دیار کارون بدون کوچک ترین امکانات لازم گرمای تابستان را به صورت مضاعف متحمل می‌شوند. شهروندان خوزستانی برای انجام امور روزمره سوار بر تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فاقد سیستم سرمایشی! می‌شوند و بعد از طی مسافتی در شرایطی که به علت فقدان دستگاه‌های خنک کنده آب در جای جای خوزستان، با تحمل عطش حاصل از این گرمای سوزان پا به خیابان‌ها می‌گذارند؛ طبیعتا توقع دارند که این بازماندگان هشت سال دفاع مقدس، با توجه به پیشینه خود در حفظ حریم این مرزو خاک و از دست دادن عزیزانشان به جهت آسایش این روزهای عزیزان مسوول، از امکانات برتری نسبت به سایر استان‌ها برخوردار باشند.
یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش میزان دمای هوا را می‌توان وجود درختها و فضای سبز برشمرد؛ موضوعی که متاسفانه در اهواز بسیار کوچک شمرده شده است و سازمانهای متولی از جمله شهرداری و اداره برق به طرق گوناگون و بدون ارائه راهکار جدید باعث از بین رفتن این سرمایه‌های ارزشمند می‌شوند.
اهواز و دیگر شهرهای استان درحالی بدلیل رکوردزنی در گرمای هوا کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته است که شهروندان شهرهایی همچون کویت، دبی، جده و بسیاری از مناطق جنوب غرب مرزهای ایران نیز با این شرایط آب و هوایی دست و پنجه نرم می‌کنند و این در حالی است که امکانات فراهم شده برای آنان فرای تصور یک شهروند خوزستانی می‌باشد.
روزنامه گاردین اخیرا گزارشی را منتشر کرده است که بر اساس آن سه شهر کویت، کراچی و اهواز هم‌اکنون بیشترین افزایش دما را در مقایسه با سایر شهرهای جهان تجربه می‌کنند. موضوع دمای هوا در اهواز در سال‌های گذشته محل بحث و نقد و نظرهای مختلفی بوده است. گاهی اوقات در میان شهروندان شایعاتی بروز کرده که سازمان هواشناسی مقدار واقعی دمای هوای اهواز در تابستان را اعلام نمی کند تا باعث تعطیلی ادارات و سازمان های دولتی نشود. موضوعی که همواره با تکذیب سازمان هواشناسی مواجه شده است.ضمن آنکه به نظر می‌رسد دستورالعمل و قانونی برای تعطیلی ادارات در دمای بالای۵۰درجه وجود ندارد، هرچند گفته می‌شود در صورت رسیدن دما به این مرز، بررسی موضوع در دستور کار کارشناسان مربوطه جهت تصمیم گیری قرار می‌گیرد.
با این وجود هنوز جای یک سوال باقی است که برای این شرایط خاص آب و هوایی چه تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود؟ آیا براستی سختی کار در چنین وضعیتی، در نظر گرفته می‌شود و دولت و مجلس در این زمینه تدابیری برای شهروندان خوزستانی دارند؟ متاسفانه در سال‌های گذشته نه تنها تسهیلات خاصی برای در نظر گرفتن فوق العاده کار در این شرایط دمایی در نظر گرفته نشده بلکه دولت حمایتی از تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در اهواز نکرده و قیمت بنزین در این کلانشهر نیز همان نرخی است که در دیگر شهرهای کشور جاری است.
اخیرا به دلیل افزایش گرما در عراق، عده ای از شهروندان عراقی جان خود را از دست دادند و بهمین دلیل دو روز تعطیل عمومی اعلام شد.
در همین حال بی بی سی گزارش داد که دمای بندر ماهشهر هشت مرداد، ۴۳ درجه سانتی‌گراد بود که با در نظر گرفتن دمای جنوب ایران چندان بالا به نظر نمی‌رسد اما دمای نقطه شبنم (Dew Point) در این شهر ۳۲ درجه سانتی‌گراد بود. از این رو نمایه گرما در بندر ماهشهر به۶۸ درجه سانتی‌گراد رسیده است. در اینجا این پرسش پیش می‌آید در شرایطی که میزان رطوبت هوا تا به این حد بالا رفته و دائما اطلاعرسانی می‌شود که بیماران قلبی و کودکان و سالمندان در معرض این هوا قرار نگیرند، مسوولان استان چه تدابیری برای تسهیل این شرایط اندیشیده اند و آیا
تا کنون بخاطر گرما، شهری تعطیل شده است؟
در این راستا مدیر هواشناسی خوزستان اظهار کرد: تاکنون دمای هوای استان به ۵۲ درجه نرسیده و امسال اهواز با ۵۱٫۳ درجه سانتیگراد بالاترین دمای استان را به خود اختصاص داده و بالاتر از این درجه دمای هوا در استان ثبت نشده است. بهادری درباره خبری که به نقل از خبرگزاری اسپوتینک روسیه در برخی سایت‌ها منتشر شده است گفت: برخی سایت‌ها در ترجمه این خبر و تبدیل شاخص فارنهایت به سانتیگراد دچار اشتباه شده اند. به گفته وی دمای اعلام شده توسط خبرگزاری خارجی اسپوتینک ۱۰۹ درجه فارنهایت اعلام شده که این درجه معادل ۴۸ درجه سانتیگراد است. وی همچنین گزارش روزنامه گاردین مبنی بر اعلام اهواز به عنوان گرم ترین شهر بعد از کویت را تایید کرد و افزود: چند سال پیش نیز کویت و اهواز حداکثر دمای ۵۱ درجه سانتیگراد را تجربه کرده بودند.
پیشتر برخی مسئولان خوزستانی از پیگیری برخی تسهیلات و امتیازات برای مردم خوزستان بخاطر گرمای هوا خبر داده بودند از جمله مدیرکل سابق مدیریت بحران استانداری خوزستان گفته بود: دریافت امتیازاتی از هیات دولت در زمینه گرد و غبار و گرمای هوا در استان در حال پیگیری است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.