طعم قهوه و بوی عود در کوت عبدالله خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عید فطر در مناطق قدیمی اهواز و خصوصا کوت عبدالله با طعم قهوه و بوی عود همراه است. در این منطقه به نوعی تمام ماه مبارک رمضان عید و تمام روزهای ماه مبارک سعید و فرخنده است، در این ماه ارتباطات بین خانواده و اقوام و دوستان صمیمی تر و نزدیک تر است.

بدرقه ماه با دعا و تبسم
ماه مبارک رمضان برای کوت عبدالله سراسر شادی و معنویت است که با شادی بزرگ عید فطر به اوج می‌شود. مادران و پدران در آخرین افطار ماه مبارک با دعا مهمان زیبا و عزیز که همان ماه صیام است را بدرقه می‌کنند، و از خدا برکت و سلامتی برای خود و دیگران طلب می‌کنند. شب عید همچون لیالی قدر تا صبح خیابان‌های شهر شلوغ است، شبی که با صمیمیت و شادی کاملا روشن شده و اهالی کوت با تبسم گویا هر کدام خورشیدی بر چهره دارد.

شادی در بازارهای خَزامی و درویشیه
در این شب اهالی بازارهای بزرگ شهرستان یعنی خَزامی و درویشیه خواب ندارند و مردم با سرعت و نشاط آخرین خریدهای خود را می‌کنند. گران ترین چیز که در بازارهای منطقه کوت عبدالله مجانی است، حس زندگی است، بوی زندگی را از بوی بخور دست فروش شهر که در میان جمعیت فقط بوی بخورهای او قابل استشمام است را می‌توان حس کرد. این بازارها فرق زیادی با بازرهای دیگر نقاط دارند اینجا همه همدیگر را می‌شناسند. اینجا لبخند زود در میان بقیه منتشر می‌شود و رنج یکسال را با حرارت شوق عید ذوب می‌کنند.

شوق کودکانه و رضایت پدرانه
احساس سرزندگی احساس غالب بر بازار منطقه است. این سرزندگی را در چشمان کودکان روستاهای اطراف کوت عبدالله که بعد از مدت‌ها برای خرید لباس به شهر آمده‌اند می‌توان دید. چه شوقی است شوق عید که حتی مرد روزه داری را که برای خرید به بازار آمده به هنگام افطار تشنگی خود را فراموش کرده، قلب خود را از رضایت بچه هایش از خرید پدر با شادی پرواز می‌دهد. در این منطقه از شلوغترین و پر رونق‌ترین مغازه ها، مغازه‌های بزرگی که لباس محلی عرضه می‌کنند در کنار این محل‌های فروش خیاط‌های ماهر دشداشه دوز هم بیشتر کاسب هستند. اوضاع و احوال مردم برای عید شبیه هیچ کدام از روزهای سال نیست. مردم سعی می‌کنند هم ظاهر و احساس درونی و قلبی خود را زیبا سازند و مصالحه بین افراد در این روزها خیلی آسان تر است که در بین اهالی کوت عبدالله یک سنت پسندیده و یک ارزش فرهنگی شمرده می‌شود.

موعدی برای صلح و دوستی
همه خود را برای بزرگ‌ترین روز زندگی خود آماده می‌کنند. روزی که هم ارزش فرهنگی و هم دینی در بین مردم کوت عبدالله دارد. روزی که سراسر صلح و دوستی است، روزی مبارک که از شب عید آغاز می‌شود. در این منطقه ادب و شعر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و کسانی که مسافت‌ها بین آنها فاصله انداخته ابوذیه(یک نوع سبک شعر) جای مصافحه را می‌گیرد.

۲ طلوع در یک روز
قبل از اذان صبح، مساجد برای نمازگزاران نماز عید فطر آماده می‌شود. با طلوع آفتاب نمازگزارن عید هم از خیابان‌ها به طرف مساجد منطقه طلوع می‌کنند. مردانی که به صورت دسته جمعی و تک تک با لباس‌های نو و محلی با روبوسی و تبریک عید وارد مسجد می‌شوند. در روز عید فطر مساجد بیشترین جمعیت در طی سال را به خود می‌بینند و درست بعد از نماز عید، دید و بازدیدها عید رسما شروع می‌شود .
شیوخ و بزرگان خانواده‌ها در مناطق کوت عبدالله هم مضیف بزرگ خود را آماده پذیرایی از فامیل و آشنایان می‌کند که معمولا بیشتر افراد اولین نهار خود بعد از ماه روزه داری را در همین مهمان خانه‌های بزرگ میل می‌کنند. در کنار شرینی عید، علاوه بر قوری‌های پر از چای و زعفران، تلخی قهوه هل‌دار که بوی آن از سر دله (ظرف مسی مخصوص دم کردن قهوه) مشام همه میهمانان را نوازش می‌دهد و مزه عید را صد چندان می‌کند. در هنگام سرو قهوه با اولین فنجان کینه‌ها زدوده می‌شود و دومین فنجان قلب‌ها به هم پیوند می‌خورد. در روز عید گویی دیوارها از میان خانه‌ها و کینه‌ها از دل‌ها برداشته می‌شود و کوت عبدالله از دورترین تا نزدیک ترین نقطه یک خانه و یک دل است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.